Depressiviteit bij paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Depressiviteit bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 22:02

Ik vroeg me af of dat bestaat bij paarden.

Ik zit me hier namelijk een beetje zorgen te maken over Ameretto.
De laatstse tijd (4 maanden ofzo) is hij echt ongelooflijk sjacherijnig.
Je staat bijvoorbeeld 5 meter bij hem vandaan, je doet een stap in zijn richting en je ziet meteen z'n oren plat in z'n nek gaan en z'n neusgaten optrekken.

Ik vind dit niet echt normaal te noemen, omdat ie dit nog nooit eerder heeft gedaan.

Ook als je bij hem in de stal staat hapt ie naar je en als je hem borstelt wil ie nog weleens natrappen als je hem om wil laten draaien.

Nu heb ik gehoord dat er weleens een paragnost op stal komt, speciaal voor paarden.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Op stal hoor ik er goede verhalen over.
Ik denk dat ik die man ook maar eens laat komen. Misschien dat hij kan zien waar het aan ligt.

Want ik word hier zelf ook niet vrolijker van... Verdrietig

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:36

Volgens mij kunnen paarden wel degelijk depressief worden. Meestal heeft het wel een oorzaak, zoals bijvoorbeeld het vertrek van zijn/haar beste maatje ("pair bond"), te veel of te weinig werk/aandacht, een verandering in voer of stalling, verandering van seizoen/rui of pijn. Misschien kun je eens nagaan wat er veranderd is sinds hij dit gedrag vertoont. Heb je de reguliere DA al eens laten komen voor een lichamelijke checkup?

Vervelend hoor, als je paard niet lekker in zijn velletje zit. Sterkte!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:44

Ik ga met Mac mee. Bij ons op stal wordt er op het moment flink verbouwd en ik merk de laatste dagen aan Gamble dat hij daardoor ook chaggi wordt. Onrustiger met poetsen en zadelen en zo.

De manegepaarden flikken ook allemaal kunstjes met hun berijders, echt heel erg.

Zal blij zijn als de verbouwing voorbij is!!

Heb je de mogelijkheid om hem wat vaker in de wei te doen?? Daar knappen ze meestal wel goed van op.

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 08:44

Ik had het er gisteren nog met Lau over en we denken dat het best eens zou kunnen liggen aan een combinatie van dingen.

Sinds september staat hij op een nieuwe stal met gesloten tralies voor de deur. Op zijn vorige stal kon hij fijn met zijn hoofd naar buiten hangen, maar daar stond weer tegenover dat hij in z'n eentje stond, en nu heeft hij stalmaatjes. Er is wel een hoop drukte op stal, maar op zich lijkt hij daar niet veel last van te hebben. Gelukkig zijn ze aan het verbouwen en komt hij binnenkort weer in een stal te staan waar hij naar buiten kan kijken, dat is in ieder geval weer iets.

Ook is hij het afgelopen half jaar heel weinig op wedstrijd geweest, terwijl hij voor die tijd toch wel heel vaak ging. Twee weken geleden heeft hij met mij een endurancewedstrijd gereden en toen voelde hij zich super. Het was meteen een heel ander paard. Andere omgeving, andere stal, aandacht, activiteit... Hij is het hele weekend niet sjacherijnig geweest, wel druk.

Het gekke is dat hij verder wel enorm goed in z'n vel lijkt te zitten (letterlijk), hij glimt als een spiegel (zelfs als hij niet gepoetst is) en dat zelfs terwijl hij nu volop verhaart.

BTW: Dimple, toevallig dat ze bij jou ook aan het verbouwen zijn. Dat zou idd een deel van het probleem kunnen verklaren.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:06

Als er veel onrust is kan een paard daar last van hebben.

Toen leys in nieuwegein op een "dooie" stal stond was hij veel aan het schreeuwen en was hij in het begin erg onrustig. Heeft wel even geduurt voordat dat weg was. Dit is dus de ander kant.

Ik zou eens iemand bellen die hem even nakijkt op gedrag en spieren. Misschien is er wel wat in zijn lijf of is het gewoon tijd dat hij het land op gaat Haha! .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 09:44

Ik ben ook uit wanhoop het alternatieve circuit ingedoken met Sefja toen ze apatisch werd van de stalrust die ze moest hebben door haar botbreuk en heel agressief gedrag vertoonde naar andere paarden en in mindere mate ook naar mij. Dit was ook niet zoals ik Sefja ken en ik weigerde dan ook te accepteren dat het normaal was. Ik wil een blij en vrolijk paard.

Ik heb mijn probleem voorgelegd op twee mailinglijsten nvvr@yahoogroups.nl (alleen nvvr leden) en nh-nl@yahoogroups.nl

Ik heb verschillende reacties gehad. Een van de nh-nl leden (zelf alternatief therapeute) heeft me een combinatie van Bachbloesems aangeraden n.a.v. een foto die ik heb gestuurd (weet het klinkt heel zweverig maar ik wilde gewoon alles proberen) De bachbloesems geef ik nu 6 weken en ik merkte al na een paar dagen dat Sefja weer wat relaxter en makkelijker werd. Er is ook een boekje voor bachbloesems en dieren verkrijgbaar bij de natuurwinkel. Je kunt altijd beginnen met een tijdje de rescueremedie te geven. Dit gebruik ik ook zelf als ik erg gestressed ben en slaat bij mij goed aan. Er zijn speciale remedies die helpen bij overgangssituaties, frustraties en angst. PB me voor meer info.

Ik heb ook een uitgebreide reactie gehad van een dierenarts/ homeopate die ook met gedragsproblemen werkt. Helaas was zij te duur om te laten komen want woonachtig in het noorden van het land. Ik denk wel een aanrader omdat ze ook "gewoon" arts is. Zij is me ook door verschillende anderen aangeraden.

Verder ben ik via mijn instructrice in contact gekomen met een paragnoste die Sefja heeft " behandeld" via een foto. Ik was zeer sceptisch maar ten einde raad. De paragnoste wist echter ook informatie over Sefja die ik haar niet verteld heeft. Ik geloof dat dit wel wat geholpen heeft.

Feit blijft wel dat Sefja pas echt weer blij werd toen ze weer naar buiten mocht. Bekijken of je de leefomstandigheden van je paard kunt verbeteren is dus wel optie nummer 1 (na lichamelijk onderzoek), eventueel ondersteund met Bach of andere therapie.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 10:30

Dat had ik dus ook bij Tiko! Het gaat nu gelukkig een stuk beter (andere stal, meer beweging etc) Bij Tiko was het een combinatie van dat ik in zeg maar een dipje zat, dat de stal niet aansloot bij onze wensen en dat hij door mok en alleen het bezit van een zeeeeeeeer natte buitenbak niet kon rijden! Heel veel Succes!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:15

Ik denk zeker dat paarden depressief kunnen worden. kan verschillende oorzaken hebben, weinig beweging, donkere stallen, slechte voeding, etc.

Mocht dit bij jouw niet zo zijn, misschien probeer eens een paar weken achter elkaar Maxh te voeren. Best wel kostbaar 1kg kost 65 gulden, maar mijn paardje is altijd in de winter niet te genieten, en dat humeurige orenspel, dat was zijn image geworden. Ben vorig jaar november met Maxh begonnen, voer nu sinds 1 maand de helft van de voorgeschreven hoeveelheid. Ennnn sindsdien altijd een zonnetje, luid hinnekend als hij mij ziet, altijd oren naar voren, elke dag weer opnieuw. Ik denk dat hij niet zo lekker in zijn val zat, hij haat ook kou. Hij stond toen nog in pension dus misschien kwam hij ook wel voedingsstoffen te kort.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Joanne_, Karma_k, Lightninggg en 41 bezoekers