schadelijk een hoofdstel in doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

schadelijk een hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 11:10

is het schadleijk als je een hoofdstel (heel los ) bij een pony van ander half indoet?

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM


lenneke
Berichten: 208
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: boxmeer

hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:15

ik vind het wel schadelijk want dat vind je pony waarschijnlijk niet fijn en dan breschoud hij het hoofdstel als een naar voorwerp! en vooral bij een jong paard als je een goedgepassend hoofdstel in doet ervaart hij het beter en vind hij het waarschijnlijk leuker! mijn menig hoor! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:03

** Reactie verwijderd. Na nalezen topics van schrijfster geen enkele zin meer om hierop te reageren; heeft geen nut **
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-02 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:05

Je moet wel zorgen dat ie op de goede maat is. Als het bit tussen de tanden hangt te bungelen, dan is dat heel vervelend voor het dier. Dus té los is ook zeker niet goed.
Verder zou ik het niet te vaak doen, gewoon één of twee keer, en dan wachten tot ie 3 jaar is. Het kan geen kwaad, maar om het nou elke week al te gaan doen... Verward Dat heeft weinig zin denk ik.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:06

schadelijk niet maar waarom zo vroeg? waarom paard niet jong laten zijn hoofdstel kan altijd nog!
en dan dan is ie 1.5 jaar en dan is ie ana het hoofdstel gewend dan volgende maand een zadel erop etc.
laat ze geestelijk lekker jong in de wei zijn en pas als ze 3 zijn met het gedoe wbt hoofdstellen/ longeren enzo beginnen ze moeten nog lang genoeg al dat gedoe om zich heen meemaken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 12:21

maar zit een hengstenketting aan een bit?
zoja dan heb ik dus een probleem
want sil gaat klierig doen.
dus wil ik een hengsten ketting

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:22

** Reactie verwijderd. Na nalezen topics van schrijfster geen enkele zin meer om hierop te reageren; heeft geen enkele zin **
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-02 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:28

Zoals ik je al een paar keer zei: BRENG DAT DIER ONMIDDELIJK NAAR EEN OPFOKSTAL! Met al jou ideetjes (zie andere topics) over hoofdstellen, longeren, wanneer je mag inrijden, enz... maak je je paardje nu al rijp voor de slacht.
Stop onmiddelijk, en heb geduld. Anders had je geen jong paard moeten kopen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:30

Als ik jouw berichten van de laatste dagen lees
( http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=52029 , http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=52028 en deze ) kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij je pony alvast wil gaan africhten (aan de longe, neem ik aan). Daar lijkt hij me redelijk jong voor (lees: te jong!) en je geeft zelf ook aan dat je problemen hebt met hem. Je kunt hem niet longeren, je wil een hengstenketting gaan gebruiken, kortom het gaat niet lekker. Ik ben zeker geen voorstander van paarden jong inrijden en imo is longeren voor een enter ook helemaal niet nodig.

De opvoedingsproblemen die jij hebt los je niet op door hem al te laten werken en zeker niet als je er onvoldoende verstand van hebt. Jouw berichtjes komen op mij toch onervaren over en dan ben je niet echt goed bezig. Als het mijn paard was ging hij terug de wei op met een groep soortgenoten die hem wel op zijn plaats zetten. Als je dat niet wilt zou ik iig een ervaren persoon vragen om je te helpen met je paard op te voeden. Dat kan dus ook gewoon aan de hand, met longeren maak je het alleen maar moeilijker als je dat niet goed doet.

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 12:58

dat van een pony hoe beleren,
wil ik gewoon graag jullie meningen hoe jullie zijn begonnen.
En dat gaat dus helemaal niet over Silvester.
Ik vraag alleen jullie mening
Omdat ik daar geintreseerd ben.
Want voorlopig zit ik er nog lang niet over tedenken om sil tebeleren.
Das pas dierenmishandeling.
heb wel een fjordenmerrie beleerd ben met 3 jarige leeftijd begonnen met longeren en toen hij 3 jaar en 9 maanden ofzo was voor het eerst er opgezeten

En dat van longeren,
Ik ken meerdere mensen (ook fokkers) die eerder beginnen met longeren met hengsten of ruinen.
vooral als ze denken dat ze nog hengsten zijn.
En hje kunt het nauwelijks longeren noemen.
1x in de 2 weken een 3 of 4 rondjes draven aan de longe.
maar oke toch bedankt voor jullie reacties
thnx

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:31

Ik heb dus zelf 2 2 jarigen,en met mijn merrietje heb ik straks braaf 2,5 jaar gewacht voordat ze wat gaat doen. Ze is ondertussen wel verkeersmak, vertrouwt helemaal op mij (laat haar met allerlei rare dingen in aanraking komen), laat zich rustig verzorgen, en kent de dagelijkse rituelen. Verder laat ik haar gewoon voor wat het is, en ik zie het straks wel.
Met mijn hengstje heb ik veel problemen gehad, net zoals jij. Hij kwam ook van iemand die er totaal geen verstand van had, en hij was verpest. Kon niet met hem wandelen want hij kende zijn eigen krachten, hij was niet gewend om met andere paarden op de wei te gaan. Ik heb ook in het begin wat aangeklooit, kwam tot inzien toen het echt niet meer ging, heb hem de wei ingegooid, en na een tijd er weer uitgehaald omdat ze op stal moesten vanwege het weer. En ja hoor, het heeft geholpen. Nu is hij heel goed handelbaar, de problemen die we gehad hebben zijn verleden tijd.
Ik heb hem nu redelijk voor elkaar.

Ik durf met recht denk ik te zeggen dat ik ondertussen wel zo ongeveer weet waar ik over praat nu ik 2 jonge paarden heb opgevoed, en ik kan je 1 ding vertellen, en dat is dat jij het helemaal verkeerd aanpakt!

Om ff op je onderwerk terug te komen. Je kunt beginnen als ze 3 jaar zijn met zadelmak maken, maar hoe later je dat doet, hoe beter. Je kan we eerder beginnen met dingen zoals hoofdstelletje (doe ik ook, heeft ze nu 2 keer omgehad, maar doe het pas weer als ze 3 is), verkeersmak maken, wassen dat soort dingen. Het js later alleen maar profijt van.

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 13:33

oke thnx nonnie

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:38

ja moet er wel bij stilstaan dat er zoveel verschillende dingen zijn die je WEL kan doen om hem gehoorzamer te krijgen dan longeren. Hoofdstel moet je niet doen als je hem daarmee wilt laten gehoorzamen, want als hij nou bang wrdt voor het bit door getrek en geruk in zijn mond, ben ik benieuwd hoeveel levens het van ruiters kost om hem later zadelmak te maken.
Dingen die ik gedaan heb:
uiteraard beetje poetsen, frutten, wassen, voetjes geven. Zo af en toe een kwartiertje op stal zetten om aan dat idee te wennen, verkeersmak maken, dingen over de rug leggen(mijn jas, dekensingeltje, shabrakje, dat soort dingen), beetje trailermak maken, en voor de rest gewoon op de wei laten. Nu is ze 2, voor veel paarden een lastige leeftijd, maar een klein kind kan er mee de weg over. Ideaal dus!

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 13:40

maar uit jou reactie kan ik uitmaken dat jou kudde dicht bij is?
of gewoon op een boerderij waar je van alles kunt?

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:55

ja ik stond op een boererij waar hij in de wei stond en bij die boerderij was ook een pensionstalling. Maar dat wil niet zeggen dat als ie in een kudde staat dat je helemaal nets meer kunt, ook al ie die een stukje verderop. In het opvoeden van veulens moet je creatief zijn.

i_love_sil

Berichten: 114
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: GROU CITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 13:56

daar heb je weer geluk mee als je je veulen in een opfokkudde kunt zetten op een boerderij.

Paardrijden: vallen en weer op staan
BEKIJK PLEASE MIJN PROFIEL EN MISSCHIEN KEN JE GELDERBLOM

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 13:58

zoals ik al zei, je moet ff creatief nadenken. Ook al staat je veulen in een kudde, je kan hem er altijd uithalen en gaan wandelen, poetsen enzo. Geen probleem.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:06

geen langzame chat aub Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:00

En als je iets verder kijkt als je neus lang is, verdrink je in de opfokkuddes, weilandjes met andere paarden, enz... Die zijn er meer dan genoeg, door het hele land heen. Dus daar is écht het probleem niet hoor.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: schadelijk een hoofdstel in doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:11

i_love_sil schreef:
is het schadleijk als je een hoofdstel (heel los ) bij een pony van ander half indoet?


Ik vind het persoonlijk niet schadelijk, maar wat wil je er mee bereiken? Longeren zou ik nog maar niet doen, en eerder heeft het imo geen zin om een hoofdstel in te doen (bij voorbrengen misschien).
Maar ik zou het niet heel los doen, de neusriem / sperriem wel, maar stel dat ie weg rent? Dan sta jij enkel en alleen nog met een hoofdstel in je handen! Dus als je het doet, zou ik het wel gewoon vast doen.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:51

i_love_sil schreef:
En dat van longeren,
Ik ken meerdere mensen (ook fokkers) die eerder beginnen met longeren met hengsten of ruinen.
vooral als ze denken dat ze nog hengsten zijn.
En hje kunt het nauwelijks longeren noemen.
1x in de 2 weken een 3 of 4 rondjes draven aan de longe.
maar oke toch bedankt voor jullie reacties

thnx


Ga dan net zo goed niet longeren Verward Maar,ja.... ik zou een hoofdstel niet heel los
Laatst bijgewerkt door Evy op 20-04-02 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 02:04

DC is nu 1 jaar oud en ik longeer haar al. Een paar rondjes en dat is het dan. Ze doet het hartstikke goed! Met een bit zou ik inderdaad wachten. Als je het dan toch doet maak zeker dat het niet te los of te strak zit want zo kun je je paard zijn tanden heel erg pijn doen.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 122 bezoekers