Hoe vervoer je een merrie met veulen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 12:24

Een ex-stalgenootje heeft me gevraagd of ik haar merrie (die net een veulen heeft) wil vervoeren naar de hengst (die in de buurt van Emmen staat) met onze veewagen. Het veulen moet dan uiteraard ook mee.

Nou staan de paarden in onze veewagen naast elkaar, met de hoofden achteruit. Er zit een schot tussen, dat ik niet kan verstellen.
Het grootste paard gaat er altijd het eerste in (via de zijkant) en staat achter de bestuurder. Dan gaat het schot dicht en gaat het tweede paard (Mileentje) erin.
Het paard achter de bestuurder heeft echt een soort "kist" waar hij in staat, omdat hij een voer/drinkbak voor z'n neus heeft, dat bovenop de zadelkamer ligt (voor het paard is dat dus een soort keukenblad voor zich, ongeveer 1.10 meter hoog)
Het andere paard, dat dus naast de laadklep staat, heeft alleen een stang voor de borst, net als in een trailer.
De reden dat de grote achter de bestuurder staat en de kleine achter de bijrijder, is dat ze dan beiden ook weer vooruit uit kunnen stappen (Mileen is zo klein dat ze zich om kan draaien met haar hoofd de laadklep weer uit, snap je het nog???)

Nou wil die stalgenote dus haar merrie en veulen erin hebben.
Dan moet de merrie dus als eerste (anders krijg je haar er niet meer fatsoenlijk uit) en daarna het veulen, in een aparte "box" want het schot kan er niet uit, en dan zou de merrie ook geen steun meer hebben.

Maar da's toch hartstikke link? Dat veulen kan toch onder de stang door schieten?????

Ik heb al bedankt voor de eer, omdat ik dat gewoon niet aandurf. Bovendien is Emmen vanaf hier ongeveer 4 tot 5 uur rijden met een veewagen, dus dat is echt niet te doen (moet af en toe ook nog werken onder het Bokken door *LOL* )

Maar ik vraag me nu dus wel af hoe anderen dat dan in vredesnaam doen met een veulen erbij.
Iemand ideeen????

Grtz, Sonja

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 12:37

Met een 1,5 paards trailer is het in mijn ogen het simpelst. Party!!

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 12:58

Wij hebben het zonder schot gedaan, en het veulen (mijn veulen *LOL* ) los door de trailer laten lopen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-01 13:47

Wij zetten de merrie's en de veulens meestal in de 1.5 paardstrailer en dan het veulen los inderdaad vanwege de stang.
als ie er dan eens onderdoor gaat kan ie zichzelf niet ophangen in het touw wel doen we de achterkant helemaal dicht van de trailer voor het geval ze zich omdraaien als is dat tot nu toe met alle veulens die we in die 7 jaar hebben gehad nog nooit voorgekomen maar je weet maar nooit.
Als ze thuis braaf vastkunnen staan en groot genoeg is gaan die veulens met de 2 paardstrailer naar keuringen dat schot is laag zodat ze heel makkelijk bij de mammie kunnen snuffelen en die stang zit maar op 1 mtr dus kunnen ze niet goed onderdoor ook gaan ze dan wel vast.
Als ze met de vrachtwagen gaan gaan ze als eerste erin en wij gaan dan met zo'n grote veewagen dus kunnen er 2 paarden achter 1 schot dan staat het veulen ook los.
als er 2 veulens mee gaan gaat het oudste veulen als laatste op de wagen omdat daar ook de ruimte het grootste is tussen deze 2 ruimten zeg maar zitten de schotten dichter op elkaar zodat daar vaak maar 1 paard tussen past.in totaal kunnen er 9 paarden op waarvan dus 2 merrie's met hun veulens.

xxNimboxx

Berichten: 83
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Ergens in Brabant...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:09

Ellen schreef:
Met een 1,5 paards trailer is het in mijn ogen het simpelst. Party!!

Ja, en dan een singel bij de merrie om, en daar het veulen aan vast maken:)
Zo doe ik het altijd

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:28

Umm dit topic is bijna 3,5 jaar oud en het veulen is inmiddels volwassen! Knipoog

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:45

Idd, daarom een slotje.