veulen kiest andere moeder???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

veulen kiest andere moeder???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 14:52

Zoals jullie misschien al gelezen hebben heeft onze fries een veulen, maar om nou te zeggen dat friesje (sybrich heet ze eigelijk maar goed)
nou een perfecte moeder is....
Deze middag gingen ze voor het eerst naar buiten met zn 2en, maar de bleven bij de ingang staan en dus deed mijn vader mijn pony bij in het weiland, maar wat gebeurde er...?
Sybrich ging grazen en keek niet meer naar Gelbrich (zo hebben we het veule genoemd) om en Goldy (mijn pony) ging een beetje snuffelen en toen besloten mijn pony en het veulen dat zíj maar moeder en dochter moesten worden... Verward
Niet een goed idee, want Goldy heeft vorig jaar wel een veulen gehad en is ook de perfecte moeder maar heeft nu helemaal geen melk...
Dus veulen móet bij Sybrich blijven vanwege de melk, maar we kunnen niet een van beide partijen alleen maar binnen laten staan omdat zoiets gebeurt... en over een tijdje moeten ze allemaal weer dag en nacht naar buiten... wat moeten we dan???
het lijkt wel alsof Sybrich haar helemaal niet intreseert voor Gelbrich (het veulen) Verward Verdrietig
Hebben jullie tips/advies of ervaring met dit soort dingen?


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 15:06

Probeer het veulen maar eens bij de moeder weg te halen, dan zul je zien dat ze echt wel geeft om het veulen Knipoog . Het is gewoon een 'coole' moeder.

Overigens zie ik geen kwaad erin om een ander paard erbij te laten. Op die manier leert je veulen al snel sociaal te worden.

Overigens zal het niet voor het eerst zijn dat een 'pleeg'moeder terstond melk aan gaat maken als ze zich moeder gaat voelen.. Haha!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 16:45

Bij ons op stal had 1 paard een paar jaar geleden ook een veulen. Ze gingen in de wei samen met mijn paard. Als hij in de wei kwam had de merrie zoiets van: "jij vermaakt je maar met dat veulen, ik ga eten". Het veulen liep dus constant in de buurt van mijn paard, hij was ook een goede peetoom. Haha!
Maar probeerde niet de merrie weg te halen zonder veulen, of de merrie uit de stal voor het rijden. Dat koste de grootste moeite.
Denk dat ze gewoon even wat rust wil, is voor een veulen ook wel goed, contact met andere paarden.

Sprakeloos

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 03:38

Mijn 2 veulens (3,5 en 4,5 week oud) lopen nu ook op het land in een kudde merries. Ze gaan regelmatig met een andere merrie aan de wandel. Beide moeders zijn erg "cool" en geven er dus totaal niet om als de veulens ergens verderop bij de andere merries staan. Ze (de veulens) ruilen trouwens ook regelmatig van moeder. En ze delen moeders Haha! (staan ze links en rechts bij moeder 1 te drinken, daarna gaan ze verder bij moeder 2)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: divided, Geertema, Joanne_, Monody, Monster, StonedRomy, xYaartje en 121 bezoekers