Grasbrok geven i.p.v kuil of i.p.v biks

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karadja
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-01

Grasbrok geven i.p.v kuil of i.p.v biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 23:12

Ik zou graag info willen hebben over grasbrok.Want de 1 zegt dat dit alleen tervervanging is van biks. En de ander zegt dat je je ruwvoer er door kan vervangen. Ook wordt er gezegd dat je maar kleine hoeveelheden hiervan mag geven omdat het zo uitzet in de maag.1/3 maatbeker per keer is het advies.Wie heeft er ervaring met grasbrok voeren ? Ik zou mijn pony`s namelijk graag grasbrok willen geven i.p.v kuilgras, maar als het alleen het biks vervangt dan is dat geen optie.
Iedereen alvast bedankt voor zijn reactie.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:15

Ik ben er een tegenstander van. Het kan slokdarmverstoppingen veroorzaken, en meer van dat soort ellende. Ik zie er totaal geen voordeel in, alleen dat het minder opslagruimte vergt als normaal ruwvoer (hooi, kuil).
Grasbrok is niets anders als samengeperst gras, vacuüm verpakt. Het is daardoor zeer verdervelijk waardoor er bacteriën en schimmels in gaan zitten (==> Koliek!).

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 00:26

Vacuum verpakt is het zeker niet. Het is gewoon gedroogd, samengeperst gras. Daardoor is er een behoorlijke houdbaarheid onder andere.
De kwaliteit hangt gewoon af van de kwaliteit van het gras wat tot deze grasbrok verwerkt is. Het kan dus in principe alleen gras vervangen, al zou ik me voor kunnen stellen dat het redelijk simpel is om er toevoegingen in te verwerken.

Het moet beslist voorgeweekt worden (eigenlijk helemaal losgeweekt !)
Daarna is het voeren van grasbrok op zich geen geen probleem .. al gaat er natuurlijk niets boven goed gras of hooi.

Nogmaals.. voorweken en zodra je het resultaat daarvan ziet zul je de reden waarom begrijpen.