Geen vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djodjodjo

Geen vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:42

Ik rijd altijd buiten, en reed tot voorkort heel graag alleen, het liefst zonder zadel en bitloos *zwijmelt weer weg* maar ik was er pas afgevallen en paard op hol door een woonwijk, gelukkig gevangen door een paar jongens, en er is verder niks gebeurt. Maar ik ben dus wel mijn vertrouwen in mijn paardje kwijt En sinds dien heeft mijn paard dus ook bijna elke dag gekke buien. Lees: paar bokken en ervandoor gaan, wat dus buiten gewoon níét kan!
Ik weet echt niet wat ik hiermee aanmoet. Meestal doe ik haar aan de longe en gaat er iemand mee die erop gaat of ik ga erop. Maarja, elke dag longeren is ook niet goed en de bodem daar is niet geweldig, dus dat doe ik toch liever niet langer. En ik rijd dus niet meer alleen, wat ik eingenlijk toch erg graag doe.

Sorry, maar ik moest dus even mijn verhaal kwijt. Weten jullie misschien wat ik hiermee aanmoet, les heb ik al, maar tijdens de les gedraagt ze zich super. Ik heb ook niet de gelegenheid om elke dag 'omheind' te rijden.

(Ik heb geen idee of het hier goed staat... )

Anoniem

Re: Geen vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:48

Je schreef dat je bit- en zadelloos reed. Zou het dan niet een idee zijn om nu voorlopig even wel gewoon een hoofdstel in te doen en een zadel erop te leggen? Misschien voel je je dan meteen een stuk zelfverzekerder.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:21

CCCCorine schreef:
Je schreef dat je bit- en zadelloos reed. Zou het dan niet een idee zijn om nu voorlopig even wel gewoon een hoofdstel in te doen en een zadel erop te leggen? Misschien voel je je dan meteen een stuk zelfverzekerder.

met zadel is waarschijnlijk goed idee lijkt me, maar bit niet. een bit is niet voor controle maar voor verfijnder rijden. je doet je paard er geen plezier mee om er een bit in te stoppen. met bepaalde trucjes heb je zelfs meer controle over je pony zonder bit dan met.
ennuh, ja ik denk gewoon langzaam opbouwen. verder weet ik het ook niet

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:25

ik zou gewoon een zadel en een bit gaan gebruiken, klinkt mischien raar, maar dat is mijn mening, ik bedoel een paard blijft een paard, hoever jij je vertrouwen ook hebt! het is een dier en het blijft een dier

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 21:47

Sorry, ik kan niet meer 'editten' en ik rijd inmiddels met zadel en helaas ook met bit, maar ik heb hierdoor het idee meer controle te hebben.(ik weet dat dit misschien niet helemaal goed is) ik reed voorheen ook niet altijd zonder bit. mede doordat er 2 mensen op haar rijden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:56

Ik ken je probleem. Ik ben een paar keer door honden achterna gezeten, 2 keer ben ik er flink hard afgevallen en nu ben ik bang voor elke hond die ik met paard tegen kom.
Mijn paard is niet bang voor honden, maar doordat ik ga lopen stressen wordt hij wel bang.

Ik ben een tijdje alleen maar gaan stappen in het bos. Niet draven en galoperen. Voor m'n gevoel had ik dan meer controle en zie ik honden dan beter aankomen (in jou geval geen honden dus)
Tot ik daar weer vertrouwen in had. Toen ben ik stukjes gaan draven, dat gaat nu ook goed.
Ik durf nog niet te galoperen in het bos. Wel op de hei, want daar heb ik overzicht.

Begin dus met iets heel simpels. Tot je daar vertrouwen in hebt en ga dan pas verder. Zoek hele rustige plekken op en ga de eerste paar keer een klein stukje.
Als je ergens bang voor bent geworden heeft het ook tijd nodig om weer vertrouwen te krijgen, gun jezelf die tijd en erken dat je er bang voor bent. Dan pas kan je eraan gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:53

El_vis schreef:
CCCCorine schreef:

met zadel is waarschijnlijk goed idee lijkt me, maar bit niet. een bit is niet voor controle maar voor verfijnder rijden. je doet je paard er geen plezier mee om er een bit in te stoppen.

Wat mij betreft heeft het paard dan toch even pech. Beter op tijd gestopt, dan verongelukt. Daar doe je een paard nog minder plezier mee . En als je op een bitloos hoofdstel meer controle hebt dan op een bit, dan werkt ie hoogstwaarschijnlijk toch minder 'lief' in dan je denkt. En als je een bit scherper vind dan bijvoorbeeld een touwhalster, dan heb je toch iets over het hoofd gezien: 'Een bit of touwhalster werkt precies zo hard in als de ruiter inwerkt'

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 01:02

djodjodjo schreef:
Sorry, ik kan niet meer 'editten' en ik rijd inmiddels met zadel en helaas ook met bit, maar ik heb hierdoor het idee meer controle te hebben.(ik weet dat dit misschien niet helemaal goed is)

Laat je in hemelsnaam niet van de wijs brengen door mensen die anti-bit zijn, joh! Als jij je op deze manier prettiger voelt, is dat niet alleen fijner voor jezelf, maar ook vele malen prettiger voor je paard. Beter je vertrouwen op een veilige manier terugkrijgen, dan het voor altijd verliezen door dingen te doen die op dat moment niet helemaal (tot helemaal niet) verantwoord zijn!

MarijkeVanVl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 01:12

Ik zou eigenlijk nooit zonder bit en zadel buiten rijden. Maar als je echt vertrouwen hebt in je paard kun je dit misschien doen, maar een paard blijft nog altijd een vluchtdier. Ik zou een bitje indoen en met zadel rijden en zo kun je uw vertrouwen weer opbouwen. Ik zou dit niet durven. Maar ik ben dan ook altijd extreem voorzichtig buiten. Ik heb al eens een ongelukje gehad met een buitenwandeling en dan word je wel voorzichtiger.