Hoeveel paarden in een groepsstal van 6 bij 10 en 18 bij 5 m

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hetlarixbos

Hoeveel paarden in een groepsstal van 6 bij 10 en 18 bij 5 m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:20

Wie heeft er ervaring met het houden van paarden/pony's in groepsstallen?
Het is de bedoeling dat de paarden dag en nacht in de wei zullen staan en alleen met slecht weer in de stal gaan. De paarden zijn goed aan elkaar gewend en verdragen elkaar goed en gemiddeld rond de 1.50 m.
Moet je nu 3 vierkante meter per paard rekenen omdat ze dit ook in een standaard box hebben of juist meer of minder.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:26

Een standaard box is 9 vierkante meter en geen 3m2!
Kon je niets op het internet vinden hierover? Zelf zou ik het eerder iets ruimer nemen dat krapper en het maakt ook verschil of ze soms ook echt met z'n allen 'opgesloten' worden in de stal of dat ze altijd een mogelijkheid tot uitloop hebben. Hoeveel paarden heb je? En hoe regel je het voer in de groepsstal?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:41

in een loopstal hebben paarden wel wat meer ruimte nodig dan normaal ik hou zelf 12m2 aan en de vorm van de stal is ook heel belangerijk lang en smal is niet zo best omdat er dan een paard in een hoek gezet kan worden door de rest

ook moet je met voeren goed opletten dat alle paarden mogen mee eten dus zeker niet alles op een plek leggen maar verdeeld door de stal

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:45

ellenlouise schreef:
Een standaard box is 9 vierkante meter en geen 3m2!
Kon je niets op het internet vinden hierover? Zelf zou ik het eerder iets ruimer nemen dat krapper en het maakt ook verschil of ze soms ook echt met z'n allen 'opgesloten' worden in de stal of dat ze altijd een mogelijkheid tot uitloop hebben. Hoeveel paarden heb je? En hoe regel je het voer in de groepsstal?

Oeps foutje maar ik bedoel wel 9 vierkante meter hoor.

Het voeren gebeurd buiten de stal aan de lange zijde. Een uitloop weet ik nog niet, wil het wel graag maar weet niet als het mogelijk is dus ga er gewoon niet vanuit zodat ik altijd meer ruimte heb voor de paarden dan te weinig.

Mizsz_Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:49

ik zou gaan voor minimaal 9M2 per paard

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:52

Lonan en Biggels staan nu samen in een stal van 3,5 bij 5 dit gaat hartstikke goed er zou nog best een kleintje bij in kunnen Lonan is 1,43 en Biggels was bij de laatste meting 1,36 maar dat is hij al weer voorbij. Ik zelf zou bij die van 6 bij 10 ongeveer 4 tot 5 paarden zetten en 18 bij 5 iets van 6 a 7 ik vind hem wel smal tegen over de lengte

Knollehollen

Re: Hoeveel paarden in een groepsstal van 6 bij 10 en 18 bij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:02

De Koning in Ede hield veel Tinkers in groepsstallen. Heb zojuist nog naar foto's gezocht maar kon ze helaas niet vinden. Die had er zeker 10 staan in een ruimte van 8 x 6 meter denk ik en dan waren er 3 groepsstallen. Die tinkers kwamen wel net uit Engeland en moesten zich nog herstellen van de lange reis en hun niet z'on beste leven in de quarantaine tijd in Ierland of Engeland en hun leventje daarvoor.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:06

nou vind ik echt veels te veel in zo`n stal

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:47

Ik heb een schuilstal van +/- 2½ bij 4 meter en daar moeten ze met z'n 3en in. Beel, 2-jarige kruising en Shetje. ze worden nooit echt opgesloten, ze kunnen in en uit als ze willen. Voor het hok liggen 6 Stelconplaten dus ze hoeven niet in de blub als ze niet willen. Moet er bij zeggen dat ze het stalletje vooral als wc gebruiken, wat een goorlappen zijn het, zeg.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:00

Mijn schuilstal is ongeveer 3 x 4. Daar staat er een van 84 cm in en een van 100 cm. Ze hebben genoeg ruimte om er met zn tweeen in te staan maar er zou er zeker geen een bij passen. Dan heb ik nog twee kleine pony's. Dus ik zou oppassen met te veel paarden in een te kleine ruimte. Zeker als ze niet naar buiten kunnen. Als er bij mij oorlog ontstaat kunnen ze er altijd uit rennen en het buiten uitvechten ik denk dat dat heel belangrijk is in groepsstalling.

Mijn oppervlakte is dus 12 m2 en daar staan er dus maar 2 in.
Jou stallen zijn dus 6 bij 10 dus dat is 60 m2 dus ik zou zeggen zet er daar maximaal 4 paarden in. Dat vind ik dan al redelijk krap.
Je andere stal is 18 bij 5 dus 90 m2, dar zou ik dan maximaal 6 paarden in zetten. Maar in deze stal denk ik wel dat ze er uit moetne kunnen lopen wanneer ze willen ander word het denk ik knokken

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:56

Maumauba - zolang er geen voernijd en een goede rangorde is passen er veel paarden in een grote gezamenlijke stal denk ik.....

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:12

Je moet die paarden gewoon eerst in de stal stoppen en dan kijken. Je ziet meteen of er teveel in staan of niet. Ze moeten de mogelijkheid om te gaan liggen.... gewoon een kwestie van uit proberen.....

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:55

Bij ons staan ze dus ook 24/7/365 op de wei en kunnen naar binnen als ze dat willen. Binnen heb ik 8 x 8 m2 met daaraan een overkapping van 10 x 5 m2. Daar heb ik er nu twee staan, welliswaar hengsten en dat is mininmaal. Een 3e erbij en 't wordt vechten.

Hangt er denk ik ook vanaf welke leeftijd het is. Die van mij zijn jong en breken af en toe echt de tent af. Als ze dan binnen zijn gaan ze als een idioot rondjes rennen en steigeren enz. En dat dus op 8 x 8 m2????

Denk als het ruinen of merries zijn en ze zijn al volwassen dat ik er op dit stuk max. 6 zou willen hebben, dus zeg maar 20 m2 per paard. Die van mij gaan ook vaak naar binnen om even languit in 't stro te liggen en dan nemen ze best veel plek in. Doen ze altijd gezamenlijk.

Ja, mijn ideaal zou 20 m2 per paard zijn (als je de mogelijkheden hebt), afhankelijk van de rangorde en voernijd is minder ook mogelijk, waarbij ik toch uit zou gaan van 10-12 m2 min.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:48

ik zal voor 8 paarden gaan

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 10:25

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga voor de stal van 6 bij 10. De andere ruimte word opslag en 4 bij 4 boxen. De meeste dominante paarden gaan in de aparte boxen en de merrie's met veulens eerste ook. Daarna gaan ze allemaal in het voorjaar dag en nacht naar buiten en met nog kwakkelend weer de merrie's met veulens s'nachts in de groepsstal als dat lukt.
Dit houd in de dat er in de winter 4 pony's in de stal staan van ongeveer 145 cm hoog en in het voorjaar dus 3 merries met veulens in de nacht.
Ik ga gewoon kijken hoe het gaat. Lukt het niet dan maar opsplitsen in boxen.