probleem! Hoef ijzers of niet? iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

positiefo

probleem! Hoef ijzers of niet? iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:58

Mijn pony heb voor best aardige plat voeten, en loopt dan op ze lever, hij loopt niet kreupel maar wel zodra ze hoeven maar iets te kort bekapt worden als je de hoef van de voorkant bekijkt zie je dat de buitekant de hele hoek er af is gesleten en de binne kant lang is, hij loopt dus op de buitenkant (naar buiten), Nou zegt iedereen jaaaa ijzers neme dan lost alles op MAAARR nu las ik op:

http://www.hoefnatuurlijk.nl en daar staat dat ijzers helemaal niet zo goed zijn, en het probleem nog erger kunnen maken,

maar dat hij nu op de buitenkant loopt is toch ook niet goed voor zijn pezen!? Gr jen

ps: het naar buiten lopen is wel erger geworden als voorheen

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:26

Laat een goede hoefsmid naar je paard kijken. Die kan beoordelen wat het beste is. In principe is het zonder ijzers beter voor de hoeven, maar er zijn genoeg paarden die jaren op ijzers lopen en nooit problemen hebben. Verkeerd bekappen kan ook problemen veroorzaken. En als je paard een afwijkende beenstand heeft (en daar lijkt het in jouw verhaal wel op, staat je paard toontredend?) dan kan het zijn dat hoefijzers gewoon beter zijn.
De visie van sommige natuurlijk bekappers gaat iets te ver, zij verkondigen hun mening als enige waarheid.

Antheman

Re: probleem! Hoef ijzers of niet? iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:39

Wat bedoel je met naar buiten lopen?

En op het lever lopen?

Je paard hoort op de straal te lopen ,meestal snijdt de smid de straal zodanig bij dat dit niet het geval is. De straal geeft echter steeds een seintje door dat de hoef moet groeien.

Mijn ponies hebben erg baat bij NB.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:41

Ik zou er inderdaad een goede hoefsmid/bekapper naar laten kijken.
Nou is de vraag dan natuurlijk hoe herken je een goede, voor mij geldt het volgende:

Hij/zij moet goed kijken naar hoe mijn paard staat en loopt, hieraan valt gewoon een hele hoop te vertellen, én, elke paard is anders en zo ook zijn 'perfecte' hoef. Er bestaat geen perfect model hoef voor elk paard, dus hij zal toch echt moeten kijken hoe het bij mijn paard zit.

Hij/zij moet niet meteen een ijzer eronder willen slaan. Een hoef moet ook de tijd krijgen om zelf (met goede bekapping) te genezen/functioneren. Aangezien de genezing van een hoef langzaam gaat, moet ie dus echt niet de eerste keer al met ijzers aankomen.
Ijzers zijn symptoom bestrijding, je lost het probleem nooit helemaal op.

En hij moet niet meteen na de bekapping de hoef perfect hebben, dit kost namelijk veel tijd (half tot heel jaar), het hele paard moet zich namelijk aanpassen, doe je dit in één keer zal je veelste veel moeten verwijderen, waardoor je een zeer gevoelig paard hebt die ook veel kans op hoefzweren heeft, het paard kan gigantische spierpijn krijgen (andere stand) of je krijgt peesblesures, allemaal dingen die je liever niet hebt denk ik.

germie schreef:
De visie van sommige natuurlijk bekappers gaat iets te ver, zij verkondigen hun mening als enige waarheid.

En zo ook van 'traditionele' hoefsmeden, helaas staan die 2 recht tegen over elkaar terwijl ze eigenlijk samen hadden moeten werken

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:54

Even door een smid laten bekijken, dat is vanaf hier niet te zeggen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:56

idd ik zou ook bij twijfel gewoon een erkende hoefsmid raadplegen.

positiefo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 21:04

oke dankjullie wel, die smid van mij die denkt al snel ijzers er onder en huppakeee

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:34

Ik begrijp uit je verhaal dat de hoef heel scheef afslijt?
Mijn paard heeft dit ook heel lang gehad. De voorkant sleet heel hard, de hoefwand sleet weg tot in de witte lijn.
Hoefsmeden vinden dat niet erg, ze vonden het een mooie opzet.
Ik wist wel dat dit niet goed was, maar ik wist echt niet waar ik het probleem moest zoeken.
Later bleek dat het vanuit z'n rug kwam.
Hij heeft last van z'n rug gekregen, we zijn naar de da gegaan, hij heeft hem behandeld. Het is weer helemaal goed gekomen, en zijn hoef slijt niet meer raar af

Timmer er dus niet meteen een ijzer onder, maar ga op zoek naar de oorzaak.
Paarden die bekapt worden door de beste hoefsmeden hier in de buurt zie ik ook op hoeven rondlopen waar ik bijna niet naar durf te kijken Hielen die helemaal plat liggen en waar dan een zool onder geplakt wordt om de achterkant weer een beetje op te hogen... Daar kan ik me het nut niet van voorstellen.
Ik ben meer van de oorzaak achterhalen en aanpakken dan de symptonen bestrijden.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 10:05

Hoi Jennifer.

Er komen op Enthoven verschillende hoefsmeden langs. En ook Mariska heeft verstand van hoeven (heeft cursus hoefsmeden gedaan).
Laat ze eens kijken naar Positiefo zijn hoeven.
Kijken kost niks en je weet dan meer.

positiefo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 10:33

heey indra! dankjewel voor het advies, dat wist ik niet eens joh! ik ga het een keer aan haar vragen!! Gr jen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 11:39

Citaat:
En als je paard een afwijkende beenstand heeft (en daar lijkt het in jouw verhaal wel op, staat je paard toontredend?) dan kan het zijn dat hoefijzers gewoon beter zijn.

of niet, mijn paard is extreem toontredend, vroeger sleten de ijzers gewoon door zo scheef liep hij.

na anderhalf jaar natuurlijk bekappen slijten de hoeven niet meer scheef af, toontredend zal hij altijd blijven, daar had geen ijzer iets aan kunnen corrigeren, hij was namelijk al bijna 4 toen ik hem kocht.

Op ijzers deed hij ook erg strijken achter, dat doet hij nu ook niet meer.

Het enige dat je kan doen is het door een vakman/vrouw laten beoordelen

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:50

germie schreef:

Wat jij zegt klopt ook wel, maar daar staat tegenover dat sommige (ik heb er een aantal meegemaakt) smeden minstens net zo erg zijn!

Op mijn vorige stal liep er eentje, en die gooide echt OVERAL ijzers onder. Voorbeeld: een shetlander die 24/7 in het landje stond en 2 keer in de week in de bak hobbelde met de dochter van de eigenaar er op, en dat soort dingen. Twenter met ijzers rondom (?) ga zo maar door.

Ik ben ook een voorstandenvan natuurlijk bekappen, en ik vind ook dat de DA zijn commentaar over de hoeven van mn paard maar voor zich moet houden, hij is fel tegen zonder ijzer, en luisterd niet naar het argument dat ze als ze ze echt nodig hadden wel met geboren zouden worden.
Maar voor vele is het wel een uitkomst. Denk alleen wel dat het per paard (en vooral per persoon) verschillend is.

Maar het is zeker een manier om er naar te kijken.

Alsje twijfelt zou ik gewoon advies inwinnen bij een traditionele smit (misschien wel de ene die je nu heb) en bij een Natuurlijk bekapper.
Dan kan je zelf de methode kiezen die jij het beste bij jou en jhe paard vind passen!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:32

Het is natuurlijk niet zo dat je als natuurlijk bekapper moet verkondigen dat dat de enige goede manier is.
Ik bekap ook natuurlijk, maar ik weet dat een goede traditioneel bekapper ook goed werk kan leveren. Maar ik ben wel tegen het gebruik van ijzers omdat ik die totaal onnodig en schadelijk vind.

Probeer het alleen wel objectief te blijven bekijken. Laat die mensen die hun manier het beste vinden (zowel natuurlijk als traditioneel) maar lekker kletsen en bekijk zelf wat je ervan vind.

En zeg alsjeblieft niet: Alle natuurlijk bekappers zijn slecht of alle hoefsmeden zijn slecht. Dat is een domme redenering en daar kan je niks mij.

positiefo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 16:45

maar wat is dan het verschil presief tusse natuurlijk bekappe en gewoon ? of is daar geen verschil tussen:P ben ook nie zo slim qua dit, snap die site ook niet echt met alles wat ze zeggen, maar wat jullie me adviseren is dus gewoon: goeie smit ernaar late kijke.

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:48

haha
nou neem eerst maar eens een andere smid want als jouw paard zo schreef staat dan moet jouw hoefsmid tog zelf gaan denken van wat is het beste en een ijzer kan heel veel oplossen!!
dus denk er nog maar eens goed over na ?
gr kenneth

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:32

positiefo schreef:
maar wat is dan het verschil presief tusse natuurlijk bekappe en gewoon ? of is daar geen verschil tussen:P ben ook nie zo slim qua dit, snap die site ook niet echt met alles wat ze zeggen, maar wat jullie me adviseren is dus gewoon: goeie smit ernaar late kijke.

klik de site aan die ik hierboven noemde en kijk naar de 2e en 3e foto van boven, dan kan je het verschil tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen goed zien

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:21

NIET naar die bokkers luisten en ik raad je een hele goeie smid bij halen om te laten bekijken hoe het gaat aanpakken.
bekappen is over de algemeen het moeilijks en je moet echt heel precies aan het werk en als je een fout maakt blijft een fout !

ik doe nu aan een hoefsmidopleiding

mag ik weten waar je woont ?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:21

Anouar15 schreef:
Het is natuurlijk niet zo dat je als natuurlijk bekapper moet verkondigen dat dat de enige goede manier is.
Ik bekap ook natuurlijk, maar ik weet dat een goede traditioneel bekapper ook goed werk kan leveren. Maar ik ben wel tegen het gebruik van ijzers omdat ik die totaal onnodig en schadelijk vind.

NIet altijd zijn ijzers onnodig. Mijn paard heeft een scheur in haar hoef en nu moet het wel. het is tijdelijk.

Probeer g ewoon een goede smid te vinden, natuurlijk of niet natuurlijk maakt niet uit, maar wel eentje met opleiding. En niet een dagopleiding, maar een volledige opleiding van minstens 2 jaar.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:59

Th0mas schreef:
NIET naar die bokkers luisten en ik raad je een hele goeie smid bij halen om te laten bekijken hoe het gaat aanpakken.
bekappen is over de algemeen het moeilijks en je moet echt heel precies aan het werk en als je een fout maakt blijft een fout !

Waar haal jij de arrogantie vandaan om mij monddicht te maken?
Afbeelding

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:48

germie schreef:
Laat een goede hoefsmid naar je paard kijken. Die kan beoordelen wat het beste is. In principe is het zonder ijzers beter voor de hoeven, maar er zijn genoeg paarden die jaren op ijzers lopen en nooit problemen hebben. Verkeerd bekappen kan ook problemen veroorzaken. En als je paard een afwijkende beenstand heeft (en daar lijkt het in jouw verhaal wel op, staat je paard toontredend?) dan kan het zijn dat hoefijzers gewoon beter zijn.

Helemaal mee eens.
Als het mijn paard was had ik hoefijzertjes eronder laten beslaan.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:49

Th0mas schreef:

Als ze niet naar die ( ) bokkers moet luisteren zou je toch nooit een topic kunnen openen. Overal zijn voor en tegenstanders van. Als iemand om raad vraagt is t niet meer dan normaal dat mensen hun visie en ervaringen door geven. Beetje meer respect naar elkaar zou wel op zijn plaats zijn.
Zelf schrijf je waar ze woont, wil je dan langs gaan? En dat terwijl je nog in opleiding bent. Als je dan een groot voorstander bent van 'goede smeden' zou ik er een willen adviseren die een tijd langer meedraait en meer ervaren is met zulke problemen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:06

Een goede discussie is toch alleen maar goed. Daar kunnen beide "partijen" van leren.
Dus waar je die onzin "NIET naar die bokkers luisteren" vandaan haalt
Dan zou ze ook niet naar jou moeten luisteren

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:41

ja en jullie praten behoorlijk offline

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:54

Even terug on topic:
Als je hoefsmid per definitie onder elk paard ijzers wil leggen, zoek dan vooral een andere. IJzers kunnen hun nut hebben, maar bij heel veel paarden zijn ze niet nodig. Zoek een smid die dit principe aanhangt en kijk dan wat die zegt van de hoeven van je paard.
Ook mijn paard heeft de neiging om op de buitenkant van de hoef te lopen, heeft ze altijd gedaan, ook toen ze ijzers onder had. Nu loopt ze al enige jaren op blote voeten, wordt zo nu en dan weer echt netjes op haar voeten gezet en tussendoor vijl ik zo nu en dan wat weg aan die binnenkant. Vraag hiervoor aanwijzingen (en eventueel een oude vijl) aan je nieuwe smid.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:47

zoek idd een smid die verder denkt als alleen ijzers. Soms zijn ijzers een (tijdelijke) oplossing, meestal verhelpen ze het probleem niet en bestrijden ze alleen de syptomen, eenmaal ijzers, altijd ijzers in dat geval. er wordt immers nooit aan het probleem gewerkt... Ideaal zou zijn als DA en hoefsmid zouden samenwerken...