(verbeterde) Barefoot zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

(verbeterde) Barefoot zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:25

Hoi,

ik zou graag meer informatie willen over de barefootzadels van mensen die ook zo'n zadel hebben, want ik twijfel er aan om er één te kopen. Ik heb op de zoekfunctie gekeken en kwam maar een paar topics tegen en dan vaak oudere en aangezien het zadel verbeterd is.......

Op wat voor paard hebben jullie je barefoot liggen en is het maat 1 of 2? Maat 1 schijnt het dichtst tegen dressuur aan te liggen. Is het nog een 'oude' of zo'n verbeterde die jullie hebben? Wat zijn jullie ervaringen er mee (is het erg wennen, hoe reageert je paard er op enz.)? Ik vind het eigenlijk jammer dat er geen barefoot is die meer richting dressuur gaat, dus wat langere en rechte zweetbladen heeft.

Ligt er bij jullie zo'n speciale pad onder of rijden jullie met 'normale' shabrak? Die pads van barefoot zijn over de €100,00 en ze hebben ze alleen in het zwart en bruin. Ik vind zelf van die zadelgevormde shabrakken niet mooi. Ik houd meer van rechthoekige shabrakken/pads. Maar gaat het zadel schuiven zonder bijhorende shabrak of ligt dan de ruggegraad niet vrij ofzo?

En hebben jullie links naar foto's waar jullie paardje met barefoot te zien is? Alvast bedankt!

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:35

Ik heb een zwarte barefoot Cheyenne maat 2, nieuwe stijl, op een Haf die ongelijke schouders heeft en door de zadelmaker als hopeloos is bestempeld. Ik vind het niet zitten als dressuurofzo, maar gewoon *anders*. Het zit lekker breed, en heel dicht bij je paard. Ik kan het rijden met dit zadel uren aan een stuk volhouden en dan nog is het comfortabel. Zelf zit ik met dit zadel steviger, ondanks dat mijn paard geen bokker is zou het me nu qua gelanceerd worden niet uitmaken omdat ik toch wel erg veel grip heb, bij een normaal zadel heb je dan eerder een glijbaan idee.
Persoonlijk vond ik het zadel echt niet mooi toen ik het kocht, ik heb het zuiver gekocht om zijn functie en eigenschappen. Maar ik moet zeggen dat ik inmiddels ook het uiterlijk van het zadel ben gaan waarderen. En steeds nog een beetje meer.

De pads zijn niet uitsluitend in zadelvorm maar heb je ook vierkant. En inderdaad, de kleuren zijn saai, maar als dat het bezwaar is doe je gewoon een gekleurd dekje tussen zadel en pad. Persoonlijk vind ik het dan wel een vlag op een modderschuit en misplaatst staan, maar ieder z'n smaak.
De prijs van de pads is erg hoog, helemaal mee eens. Maar je hebt ze echt nodig, anders ligt de ruggengraat van je paard inderdaad niet vrij.

Een foto met zadel heb ik niet. Ja, heb er wel een maar die is meer dan vaag. Op de site van boomloosrijden staan een hele zooi foto's.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:43

delerium schreef:
De pads zijn niet uitsluitend in zadelvorm maar heb je ook vierkant. En inderdaad, de kleuren zijn saai, maar als dat het bezwaar is doe je gewoon een gekleurd dekje tussen zadel en pad. Persoonlijk vind ik het dan wel een vlag op een modderschuit en misplaatst staan, maar ieder z'n smaak.
De prijs van de pads is erg hoog, helemaal mee eens. Maar je hebt ze echt nodig, anders ligt de ruggengraat van je paard inderdaad niet vrij.

Ik heb die vierkante gezien ja, maar ze zijn erg duur en de kleuren zijn zo saai. Er zitten toch van die dingen die je onder in je pad moet steken? Deze kun je ook los kopen voor 15 euro. Zou het dan geen idee zijn om die los te kopen en een zakje op een andere pad te maken en ze daar in te steken?

Waar is de bovenkant van die standaard grandeur pad eigenlijk van gemaakt? Is dit gewoon van 'normale' stof of heeft het een anti-slip functie. De onderkant is toch van schaapswol of kunstbont?

GuusHinnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:49

de bovenkant van de grandeur is gewoon stof, de onderkant kan of (nep) schapenbont zijn, maar ik heb die met antislip aan de onderkant.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:50

Ik heb sinds kort ook een barefoot. Een zwarte Cheyenne maat 1.
Ik rij er ook dressuur mee. Dat gaat prima, ook op wedstrijd (zie link in m'n onderschrift)

Zo'n speciale pad moet je echt hebben. Zonder die pad ligt het zadel direct op de ruggegraad en daar krijgt je paard last van.
Ze zijn er ook in het vierkant.
Om mijn pad een beetje vrolijker te maken heb ik er een dekje bij gemaakt die er precies overheem ligt. Het dekje heeft geen vulling, dus het beinvloed de pad en het zadel ook niet.
Afbeelding

Ik moets in begin wel wennen, maar Anouar totaal niet. Die liep meteen veel lekkerder dan met een gewoon zadel.

De pads zijn aan de bovenkant van gewone stof. De onderkant van de gewone is van kunstbont, nadeel is dat dat heel warm is.
Ik heb de sympanova pad, die is een stuk minder warm en blijft beter liggen.

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:52

Misschien zou het idd wel kunnen hoor, om zelf een pad te bouwen. Zelf zou ik het alleen niet doen omdat er wellicht nog een berg aandachtspunten in zitten en ik redelijk bang ben voor drukplekken etc.

De bovenkant van een standaard grandeur is dik soort katoen denk ik. Stugge maar tegelijk zachte en erg sterke stof. Niet antislip, hoewel ik wel geloof dat er nu ook antislipgrandeurs te koop zijn.

De onderkant is iig geen echte wol, ik denk kunstbot van een zeer dikke kwaliteit. Heb weleens geprobeerd er meer van te krijgen maar het is niet zomaar te koop.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:58

Anouar15 schreef:
Zo'n speciale pad moet je echt hebben. Zonder die pad ligt het zadel direct op de ruggegraad en daar krijgt je paard last van. Ze zijn er ook in het vierkant. Om mijn pad een beetje vrolijker te maken heb ik er een dekje bij gemaakt die er precies overheem ligt. Het dekje heeft geen vulling, dus het beinvloed de pad en het zadel ook niet.

Er zijn ook 'gewone' vierkante zadeldekjes (van o.a. Harry Horse) met een neopreen bovengedeelte. Dit is dus tegen het schuiven. Zou het ook goed gaan als je de onder het zadel zakjes zou naaien en daain die inlages zou stoppen? Dan kun je ze in leuke kleurtjes maken EN je hebt een neopreen laag tegen het schuiven.

keetieee

Re: (verbeterde) Barefoot zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:59

Ik heb de bruine oude versie in maat 2..en moet zeggen ik wil niet meer iets anders..en mijn paardje volgens mij ook niet..
Toen het zadel voor het eerst erop ging reageerde ze niet anders dan anders.
Wel loopt ze veel ontspannender.
Als ik jou was zou ik een testzadel aanvragen en het gewoon proberen..dat werkt nog het beste!!
Hier 2 fotootjes van mijn knollie met zadel
groetjes keetie
Afbeelding
Afbeelding

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:00

Ik zou niet zo gauw zelf gaan rommelen met die pads. Ze zijn eigelijk de kussens van het zadel. Als er iets verkeerd gaat en ze komen scheef te zitten liggen ze ook scheef op de rug en heb je geen goede drukverdeling.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het nooit doen.

Waarom wil je niet zo'n pad kopen?
Je kan er toch een kopen en daar verschillende stofjes op maken. dat doe ik ook.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:01

ik heb helaas zelf nog geen barefoot maar heb er al wel een geprobeerd en vond dat enorm fijn. Mijn paardje liep er echt beter onder. Ik zou zeggen vraag een testzadel aan..

En ja die pad heb je nodig, geen idee of het verstandig is om er zelf eentje te maken

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:01

Ik heb de 'oude' bruine barefoot maat 2. Mijn vorige zadel was een dressuurzadel, maar ik ben zelf meer een recreatieruiter en ik vond het voor mezelf ook een hele verbetering, dit zadel. Het is even wennen, maar na twee keer rijden voelt het al heel natuurlijk, en ik merkte al snel dat mijn zit veel onafhankelijker werd. Ik heb in het begin eens zonder zadel gereden, dat was echt moeilijk, vooral op mijn schommelende tinker, maar toen ik een paar maanden later nog eens probeerde zat ik veel steviger, dus voor mijn zit was het super.
Nu een jaar later zou ik nooit meer op een engels zadel willen, ik ga zelfs niet meer op buitenritjes op manegepaarden met vriendinnen, verschrikkelijk die gladde, harde zadels
En mijn paard vindt t ook heerlijk, ook heel fijn dat het zadel niet te krap wordt nu met de wintervacht, blijft mooi meegroeien

Ik heb er ook het grandeur pad bij, en die is er inderdaad ook in het vierkant. Die heb je echt nodig, zeker als de ruggengraat wat uitsteekt, maar er kan ook een normaal dekje tussen het zadel en het grandeur dek.
Ik heb wel een foto, is wel onder het rijden:
Afbeelding

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:06

Ik heb ook type Cheyenne maat 1. Ik heb er een gewoon dressuurdekje onder. Ik vind het prima liggen hoor, het dekje wat ik gebruik is vrij dik, schuift helemaal niks.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 15:06

@ Anouar15: het is ook geen goed idee om er mee te gaan rommelen.

Maar kun je gewoon een zadelpad tussen het zadel en het grandeur dekje leggen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:09

Esme, ligt het zadel dan niet op de ruggegraad?

Toen ik bij de DA was met het zadel om te laten kijken of het goed lag (we waren daar toch toen ik een testzadel had) wilde hij ook zonder pad passen. Want een zadel pas je niet met dekje. Toen vond hij het niet goed liggen want het hield de ruggegraad niet vrij.
Nee, vind je het logisch.
Dus toen heeft hij toch nog met pad gekeken en toen vind hij het zadel wel goed liggen.

Ik zou echt nooit zonder pad gaan rijden. Je haalt toch ook niet de kussens van een boomzadel?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 15:12

Nee bij zo'n zadel kan de ruggegraad niet vrijliggen zonder die kussen in dat dekje natuurlijk. Wat raar eigenlijk dat ze die kussen die in het dekje zitten niet in het zadel zelf hebben bevestigd! Of is hier een goede reden voor (zal vast wel)?

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:03

ik heb ook een testzadel aangevraagd.
ben zo benieuwd!!

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:05

Delphi schreef:
Nee bij zo'n zadel kan de ruggegraad niet vrijliggen zonder die kussen in dat dekje natuurlijk. Wat raar eigenlijk dat ze die kussen die in het dekje zitten niet in het zadel zelf hebben bevestigd! Of is hier een goede reden voor (zal vast wel)?

denk dat als je die kussens aan het zadel wil bevestigen je het hele flexibele van het zadel kwijt raakt en nu kun je ze ook mooi schoon houden en makkelijk vervangen

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:04

De maten hebben niets te maken met een dressuur-uitvoering of niet.
Net als bij engelse zadels geeft de maat aan of jouw kont er in past.
Ik meen dat maat 2 te vergelijken is met een westernzadel mt 16" en een engels zadel 17,5 á 18"
Maat 1 is dus kleiner, weet even niet precies hoeveel, maar heb dat van maat 2 recentelijk opgezocht om een goed dekje te kunnen bestellen
Ik heb een Cheyenne mt 2, daar komt een equitex dekje onder.
Met mijn paard en met mijn gewicht is dat een goede combi (heb ik mij door een 'pro' laten vertellen).
Ik heb hiervoor gekozen, niet omdat het niet schuift, maar omdat het de ruggengraat vrijhoudt.

Esme, weet je zeker dat jij een maat 1 hebt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:22

De Grandeur pads zijn in kleuren leverbaar!

Ik heb zelf een rode !

Op de foto neigt hij sterk naar rose....
Afbeelding

Hier kun je ze bestellen:

www.Grandeur.de

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:30

Ik heb een maat 1 omdat ik niet al te groot ben (ik heb broekmaat 34) en Anouar een redelijk korte rug heeft (arabier).

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:34

@ AM, Ik kan echt alleen maar bordeaux aanklikken in het lijstje van grandeur!
Hoewel ze wel zo'n mooi rood dekje laten zien.
Ik ben blond (met grijs )

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:37

Kiara schreef:
@ AM, Ik kan echt alleen maar bordeaux aanklikken in het lijstje van grandeur!
Hoewel ze wel zo'n mooi rood dekje laten zien.
Ik ben blond (met grijs )

Mijn kleur heet volgens mij ook bordeaux

Ze hebben ook mooie grijze pads

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:46

Ja die kleur is bordeaux , heb hem wel eens voor Smurf besteld , en ik bestel ook af en toe een blauwe voor de liefhebbers.

Ik schrok ook een beetje toen ik die bordeauxrode destijds ontving , hij is nogal donzig roze-achtig inderdaad

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:49

Tja, het blijft wat rozig. Vind ik niet erg!
Dit laat het ietsjes beter zien:

Afbeelding

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:53

@ Antheman: hee bedankt voor die website!!!! Heb jij je dekje ook via die website besteld? Nog een paar vraagjes

Moet je bij de onlineshop perse naar de dekjes voor torsion/barefoot kijken of kan er ook een square general purpose dekje onder? Er kunnen wel van die inlages in toch? Heeft iemand een foto van zo'n square dekje onder je barefoot?