een (instructrice) probleem, s.o.s!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

een (instructrice) probleem, s.o.s!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 20:27

hoihoi

ik heb nu al een hele tijd les van iemand samen met mijn vriendin..
maar ik ben vooral bezig met de basis dingen omdat ze daar al best moeite mee heeft.. maar ik vind dat mn instructrice te veel hamert op andere dingen zoals schouder binnenwaarts en wijken... dat gaat gewoon nog niet, heb niet direct in haar gezicht gezegd (sorry durf ik echt niet) dat ik dat vind maar heb gezegd dat ik vooral met de basis bezig ben en mijn houding, ik word geholpen door een vriendin doordeweeks en daar zijn we vooral bezig met de ontspanning en mijn houding en het voorwaartse.. ik vind eerlijk gezegd dat ik aan haar hulp meer heb.. maar ik les dus met een goede vriendin van me en vind het ook zoo banketstaaf om daar tegen te zeggen dat ik stop want dan kan zij ook niet meer (qua geld)... wat moet ik nu doen? vandaag ook, ik vond haar best lekker lopen en dan gaat zij weer vragen of ik schouderbinnenwaarts en wijken wil doen (ging dus ook niet goed, we zijn er niet klaar voor dus vroeg ik het ook maar half), ik voel me hier niet lekker onder... maar wil aan de andere kant ook niet stoppen, zit dus beetje met een dilemma. iemand tips..?

groetjes

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:30

Ik zou eerlijk zijn, en je instructrice van je dilemma op de hoogte stellen. Erover praten dus! Daarna kan je altijd nog een defintieve beslissing nemen.
Succes ermee!

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:30

Tja.. moeilijk, maar ik zou het gewoon eerst vertellen tegen de vriendin waar je mee lest en dan toch even samen met de instructie gaan praten Ook al vind je dit moeilijk

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:31

Hmm. Een instructrice die niet ziet dat het paard er niet aan toe is, is geen goede instructrice. Ik zou er mee stoppen, en samen met je vriendin een betere zoeken. Is je vriendin ook mee gebaat.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 20:36

maar kijk dat is het nou juist... mijn vriendin vind haar wel goed, bij haar pony geeft ze ook juist wel goed les vind ik maar die pony is ook makkelijker, maar ik heb dus ook eeb beetje in mijn hoofd, stoppen met deze instructrice (we kunnen ook al weinig omdat de bak slecht is dus dat ik dan met de lente gewoon niet meer begin) en dat mijn vriendin die nu veel hulp bied, dat ik daar mee door blijf oefenen, zij heeft dan misschien geen diploma's ofzo maar ze kan me echt heel goed helpen en begeleiden...maar ik vind het zooo moeilijk.. zit er echt mee. wil gewoon het beste voor mij en mijn pony.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:48

Vraag je instructrice waarom ze het zo belangrijk vind om -nu al- zo bezig te zijn met wijken en schouderbinnenwaarts. Dan open je het gesprek zonder haar aan te vallen en kun je het er toch uitgebreid over hebben en zeggen dat je zelf liever aan andere dingen werkt op dit moment.

Er is trouwens een speciaal forum voor instructie-dingetjes...
viewforum.php?f=95

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:52

Gewoon eerlijk met je instructice gaan praten en haar de kans geven om te veranderen en als ze dat niet wil zou ik toch stoppen, dat is dan jammer voor die vriendin (denkt zij er niet net zo over?) je moet wel graag naar je les willen niet het idee hebben dat het er slechter op word.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 23:34

Lusitana schreef:
Vraag je instructrice waarom ze het zo belangrijk vind om -nu al- zo bezig te zijn met wijken en schouderbinnenwaarts. Dan open je het gesprek zonder haar aan te vallen en kun je het er toch uitgebreid over hebben en zeggen dat je zelf liever aan andere dingen werkt op dit moment.

Er is trouwens een speciaal forum voor instructie-dingetjes...
viewforum.php?f=95


oke heb m daar naar gelinkt..

ik denk dat mijn instr. wel denkt dat mn pony het aankan en ze gewoon lui is of het karakter het is, maar ik vind dat ze er nog niet klaar voor is dus voer de oefeningen die ik moeilijk vind voor haar dus ook maar half uit... mijn vriendin vind haar wel goed, en terecht die pony is makkelijker en kan al wat moeilijkers aan! dus die wil ook geen ander dat weet ik, heb haar vanavond wel verteld dat ik het niet zo met de les eens was (ik had vandaag alleen les vriendin kon niet) en dat ik liever aan de basis werk want anders gaat de rest ook niet, heb niet daadwerkelijk gezegd dat ik misschien wil stoppen want wil het nog wel even aanzien maar nu weet ze wel hoe ik er over denk en mocht ik stoppen het misschien minder hard aankomt (denken jullie niet?) maar ik zeg volgende keer gewoon dat ik de basis belangrijk vind en dat ook moet laten zien in mijn B proefjes want ik start in de B paarden en niet in het L of M..

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:38

Als ik instructise ben (ben het niet meer) maar dan zou ik 10 x liever horen wat de ruiter wil dan elke les denken dat je het goed maar ondertussen ergert de lesklant zich.
Ik bedoel zeg het gewoon..
Misschien heeft ze wel goede argumenten dat ze het doet of misschien vind ze dat jij wel goede argumenten hebt?

Je hebt echt 10x meer aan het zeggen dan zomaar te stoppen.
Niet alleen jij maar de instructise.
Je kunt na aanleiding van het gesprek altijd nog zeggen dat jullie methode's te ver uit elkaar liggen en dat je liever iemand anders zoekt waar het beter mee klikt.
Daar leer jij van en zij ook!

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: een (instructrice) probleem, s.o.s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 01:12

Ik zou eerlijk zijn en met de instructrice gaan praten vragen wat zij van jouw vind en van jou verwacht en dan kan jij zeggen wat jij graag wilt en verwacht van de les.Ik zou niet gelijk gaan stoppen je weet nu niet waarom je instructrice dingen doet en mss gaat het wel heel anders als jij verteld hebt wat er aan scheelt.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 01:20

Ik zou het er toch echt met je instructrice over hebben.
Anders leer je niks, als het echt een goede instructrice is zal ze er wel een reden voor hebben om je te laten wijken/ schouderwaarts.
Dat zijn namelijk ook oefeningen om je paard goed soepel te maken en zijn benen goed te plaatsen.
Mijn basis is ook niet oke, maar juist oefeningen als schouderbinnenwaarts/ wijken helpen bij mij de basis te verbeteren.
Dus misschien wil je instructrice je alleen op deze manier helpen, als je uitleg vraagt kan ze je uitleggen waarom ze je deze oefeningen laat doen.
Als je geen uitleg durft te vragen aan een instructrice vraag ik me echt af waarom je er wel voor betaald, zo heb je toch weinig aan je les.

Dus eerst uitleg vragen, dat is echt niet eng en absoluut niet raar. Staat haar uitleg je niet aan, dan stoppen na overleg met je vriendin. Niet blijven lessen omdat je vriendin het anders niet kan betalen.

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:14

Ibbel schreef:
Hmm. Een instructrice die niet ziet dat het paard er niet aan toe is, is geen goede instructrice. Ik zou er mee stoppen, en samen met je vriendin een betere zoeken. Is je vriendin ook mee gebaat.


Zo denk ik er ook over. En als je vriendin per se bij deze instructrice wilt blijven, kan ze mss wel iemand anders vinden om de les mee te delen?

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 11:28

ja ik heb ook besloten als ik weer les heb en het gaat niet goed en ik moet toch wijken enzo en het gaat niet goed (kijk als ze lekker loopt en soepel is en ze pakt het aan kan het natuurlijk wel) dat ik gewoon vraag of het niet beter is alleen de basis te oefenen, ik vind het ook niet eerlijk om zomaar te stoppen, ga ik ook niet doen. ik weet dat ze het beste met me voor heeft, en ik denk ook dat ze me laat wijken enz om haar soepeler te krijgen maar soms denk ik dat het geen effect heeft dan, maar goed, bedankt voor alle tips, heb ik veel aan!

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:03

lastig zeg! zeg het idd maar gewoon tegen haar, als ze boos wordt als je zoiets zegt, weet je direct dat je daar niet goed zit. ik zou er persoonlijk niet blijven rijden omdat mn vriendin er wel goed rijdt en het anders niet kan betalen. het gaat om jou en je paard.

stel je voor: je blijft rijden bij haar, en je moet wel dingen doen waarvan jij vind dat je paard het nog niet goed aankan. in zekere zin verpest je je paard daarmee. als je goed nadenkt verpest je dan dus je paard, omdat je vriendin daar wel goed les krijgt, en het zonder jou niet kan betalen.

als je het zo bekijkt is de keus toch snel gemaakt?

nou ja ik hoop voor je dat je gewoon meer met de basis bezig kan, en les kan krijgen zoals je het zelf in gedachten hebt!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:21

Wel erover praten natuurlijk.
Liefst na de les met een kopje koffie; in ieder geval niet vanaf de rug van je paard!

Petersburg
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: ophemert-

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 15:32

je moet gewoon eerlijk zijn tegen je instructrice, als je iets moelijk vind of iets anders vraag het dan en zeg het dan, ze zijn niet voor niets instructrice.

Waarschijnlijk ook als ze vraag wil je wijken of schoudebinnenwaarts doen, dat jij denk van oh jee, en dan wordt je houding anders en dat voelt het paard heel goed aan.

wees eerlijk en zeg dat je het moelijk vind en dat je paard-pony daar nog niet aan toe is.

succes

amazingstar

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: nijkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:37

roelinda,

ik denk dat je mt je vriendin moet overleggen want je kunt moeilijk voor haar bij ...(noem geen namen) blijven!
en idd ... geeft altijd op die manier les!
en eerlijk gezegd heb ik haar nooit echt goed gevonden wat lesgeven maar ook rijden betreft! maar dat vertel ik je wel via msn!!
en als je vriendin zo met geld zit he....misschien is er wel wat anders te regelen dan of iemand anders die bij ... wil lessen! en diegene die les neemt kan altijd nog zelf bepalen wat je wil met je pony in je les!!!(vind ik en zullen er wel meer zijn denk ik!) maareh ik weet misschien nog wel iemand die je wel fijn vind voor lessen maar ik weet alleen niet of ze naar bunschoten wil rijden(al gaat ze ook naar putten)gr. amee

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:13

Mag ik nog even wat toevoegen?
Dat schouderbinnenwaarts en wijken moet je niet zo zeer als doel op zich zien. Juist die oefeningen kunnen je helpen om je basis te versterken en je paard soepel en goed aan het been te krijgen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:18

Ik heb dit ook gehad. Naar mijn idee gingen we te snel in de les. Mar ik durfde het ook niet te zeggen en ik ging elke keer met tegenzin naar de les en zij wist ook niet wat er was.
Uiteindelijk zijn we eens om de tafel gaan zitten en heb ik mijn verhaal verteld en zij dat van haar. We zijn tot een oplossing gekomen en nu gaat het weer hartstikke goed en ga ik weer met plezier naar de les en mijn paard loopt ook veel beter.

Dus hoe moeilijk het ook is, ga eens met haar praten. Het is misschien even moeilijk, maar je hebt er zoveel baad bij.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: een (instructrice) probleem, s.o.s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:56

Een goede instructrice begint in mijn ogen juist bij de basis Overigens staat een goede instructrice ook open voor commentaar/kritiek en is zeker een luisterend oor voor haar klanten. Als jij niets zegt kun je t haar ook niet helemaal kwalijk nemen dat ze dan juist door blijft gaan.

En je vriendin kan haar een hele goede instructrice vinden, je moet ook een klik hebben vind ik. Misschien kunnen jullie het samen zeggen, je zult zien dat het achteraf 100% mee valt. Succes!

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 20:44

hoihoi
bedankt voor alle goede tips,
ik ga proberen met haar te praten maar ik spreek haar nooit anders dan vanaf de rug van mijn pony.. ook niet erna ofzo dus ga het zeggen als ik erop zit, als ik dan iets niet snap of iets niet wil vraag ik gewoon of ze er wel klaar voor is en niet eerst de basis heel goed moet gaan, misschien vind zij die oefeningen wel heel belangerijk om haar dan soepeler enzo te krijgen, wie weet, ga er nu wel anders tegenaan kijken... maar we hebben nu ook heel ongeregeld les door onze slechte bak maar als ik weer echt aan het lessen gaat misschien gaat het dan beter! we zullen zien en blijf ik er echt zo over denken dan kijken we wel verder.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 20:46

ps= soms vind ik ook dat ze te weinig op mijn houding let maar ik bedoel ik ga toch niet zeggen, kan je niet meer op mijn houding letten, sorry maar zo zit ik niet in elkaar, durf ik echt niet!

daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:06

dan kom je bij elke instructise wel een x op een punt als dit!
Soms moet je zeggen waar jij op een moment behoefde aan hebt.
Ik bedoel als ik van wedstrijd weerkom en ik vond de middendraf erg tegenvallen zeg ik dat toch gewoon tegen haar, dan gaan we daar mee oefenen.
Je kan toch gewoon zeggen dat de basis nog niet helemaal het is wat je wil dat het is?

Als je dat al niet kan/durft krijg je elke instructise een connectie fout!

Nieke_x
Berichten: 35
Geregistreerd: 18-12-05

Re: een (instructrice) probleem, s.o.s!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:58

je moet eens vragen waarom je schouderbinnenwaarts enz moet doen.. en als jij het niet zitten om bij je instructrice te lessen is wel een beetje weg gegooid geld he!

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:32

ik ga mijn best doen om het gewoon duidelijk te maken waar ik op wil letten met les en ga proberen hoe moeilijk ik het vind het wel te zeggen.. thanx voor tips!