geschikte rijbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1988

geschikte rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 17:25

De eigenaresse van me verzorgpony wil van de zomer een eigen bak bij huis laten maken.

Nou vroeg ik mij af wat je het beste kunt doen om een buitenbak te maken?
Aangezien die mensen ook niet super veel geld hebben, kan het dus niet al te duur.

Een bak die uit zand bestaat heb ik slechte ervaringen mee, omdat het water totaal niet weg loopt.

misschien kunnen jullie mij tips geven die ik weer kan door geven aan hun.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:28

Wij gaan voor onze bak scheldezand kopen , is nog berijdbaar bij regen

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:47

Hoi,

Wij rijden in een bak die eigelijk altijd wel goed berijdbaar is. Hij wordt wel regelmatig gesleept. Het was een goedkope oplossing. Ze hebben gewoon de grondlagen omgewisseld. Hier heb je wel een kraan voor nodig, dus deze zul je moeten huren. Zwart zand gaat op de bodem en geel zand gaat als toplaag. Dan kun je nog kiezen voor iets van houtvezelsnippers o.i.d.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:21

Op wat voor bodem zitten jullie?

Verder is drainage vast wel nodig denk ik als je zegt dat je met zand geen goede ervaringen hebt.

Vraag anders eens wat loonwerkers voor een offerte?

ArabStables

Re: geschikte rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:52

Zand is ideaal (hoe donkerder hoe steviger) zolang je maar wel de boel diep gaat spitten - dus omploegen. De zwarte aarde dus onderop en het gele zand van diep in de bodem naar boven halen voor de toplaag. Dan kan het water goed weglopen.
Zo hebben wij het gedaan, zelf een houten omheining eromheen en voila. Wel goed bijhouden ieder jaar met zwarte teer maar dan kun je er ook járen mee doen. Totale kosten voor de bak; we waren nog geen 1000 euro (even omgerekend) kwijt. Maar dit was dan wel 13 jaar geleden...
Onze bak afgelopen herfst:

Afbeelding

1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:28

momenteel rijd ik bij hun overburen en daar ligt dus gewoon zand in.
tenminste dat denk ik. omdat hij bijna niet begaanbaar is.
overal liggen waterplassen en het wil maar niet weg.

Ze wouden het ook door middel van een kraan laten doen, die wouden ze dan huren en dan hun rommel daar weg halen zeg maar.

Hebben jullie eventueel site's waar dat soort dingen op staan?

alvast bedankt

shronaingmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:33

bij ons in de bak komen binnenkort drainagebuizen en een nieuw hek,, is wel duur maar hun willen het,

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:36

Zorg dat de bak een beetje schuin afgegraven wordt, dan loopt het water de bak uit.

1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:40

ik wacht nog op meer tips
dan kan ik ze op schrijven en eventueel mailen

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:55

Op wat voor grond zit je? Zonder die info hebben tips als 'zand en bovengrond omwisselen' ook weinig zin. Als je op zeeklei zit kan je diep graven voordat je op zand stuit nl.

1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 21:21

zoals eerder vermeld, rijd ik dus bij de buren omdat de eigenaresse nog geen bak heeft, maar dit van de zomer wil aanbrengen.
Heb verder geen idee op wat voor grond ik nu rij, zo wie zo zand, maar wat er onder zit? :S

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:46

Als het water niet wegloopt kun je vragen of ze het wel om hebben laten ploegen. Ik ken nl. ook mensen die gewoon een dikke laag zand hebben laten storten op een afgezet stuk gras en zo een bak maakten. Hierdoor loopt het water slecht weg en krijg je plassen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:04

Als je op een zandgrond gedeelte van NL woon heb je geluk. Kwestie van de grond omdraaien en een toplaag van NAALDHOUTCHIPS erop doen.
Heb je klei grond, dan heb je net zo als ik een probleem.
Mijn bak ligt er 8 jaar super bij. Hij is 20 cm afgegraven. Hij is om de 2 meter 60 cm diep gedraineerd, afgevult met grof dranage zand. Daarover heen een laag van 20 cm schoon grof zand. Als 1ste top laag hebben we 10 cm NAALDHOUTCHIPS erop gedaan. Na een jaar of 3 kan je een laag van 5 cm er op laten doen.

Nooit de bak schuin af laten lopen. Het water neemt ook zand mee en je bak is ongelijk na een tijdje. Om van het water af te komen moet je draineren.

Nooit geen gemeente snippers nemen voor je bak. Er kunnen taxussen in zitten (zeer giftig) en het is in no time een blubberprutzooitje.

Geef voor een goede bodem 1 x goed geld uit en je heb jaren lang plezier. Laat het door een loonwerker doen uit jouw buurt, dat scheelt als heel snel duizenden euries.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:18

Ik zou je adviseren om, als je toch de loonwerker laat komen, er gelijk drainage in te leggen.
Als alles open ligt is dat lang niet zoveel werk dan dat je er later achter komt dat het toch heel nat blijft, en je alsnog de drainage moet aanbrengen.