martingaal of zonder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoiRaM

martingaal of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:23

me verzorgpaard steigerd regelmatig ..
nu was me vraag als ik met martingaal rij kan ze dan sneller achter over klappen ofniet??
rij momenteel zonder ..

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:27

reacties welkom !

pippie123

Re: martingaal of zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:48

Nou een martingaal heeft helemaal niks met steigeren te maken. Dus hij klapt er ook niet sneller van achterover. Ik zou eerst maar eens heel goed gaan uitzoeken waarom hij steigerd.....en van alle hulpteugels afblijven.

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:54

ik rij zelf ook zonder maar vorige meisje wat er reedt.. die reedt haar namelijk met martingaal nu is zij weg dus martingaal ook .. het steigeren van haar is gewoon klieren en uitproberen ,, als je haar aanpakt dan is er niks meer aan de hand ,de ene keer doet ze het wel en de andere keer niet,
ze is nog maar 4 en nooit goed doorgereden , en staat al meer dan een jaar alleen ,
het zadel ligt goed dus daar ligt het zowiezo niet aan ,
en als ik over haar rug heen ga doet ze ook niet raar ofzo .. het is een gezond paard

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:57

uhum met martigaal kunnen ze hun hoofd niet zo ver omhoog doen zodat ze minder snel gaan/kunnen stijgeren. als je er last van hebt zou je er best een kunnen gebruiken ( pony op mijn oude mange wou ook altijd steigeren maar die had ook een martigaal en die steigert nooit meer )

edit : oeps erover heen gelezen dat ze nog niet echt door gereden is dan moet je het toch aanpakken, beter afleren dan een hulpteugel gebruiken
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 19-12-05 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:58

De oplossing geef je zelf al.... aanpakken dus! Juist een 4 jarig paard moet je geen loopje met je laten nemen. En zeker niet onnodig hulpteugels gebruiken, hoewel een martingaal weinig kwaad kan. Maar een martingaal is meer voor als je paard zn hoofd erg omhoog gooit. Steigeren moet je voorwaarts oplossen, dus je paard goed naar voren houden. Succes!

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:24

Japp schreef:
Nou een martingaal heeft helemaal niks met steigeren te maken. Dus hij klapt er ook niet sneller van achterover. Ik zou eerst maar eens heel goed gaan uitzoeken waarom hij steigerd.....en van alle hulpteugels afblijven.

Waar heeft het dan wel mee te maken. Ik heb hem tijdelijk gebruikt voor het steigeren en het werkte geweldig. Ik liet hem dan ook heel los dat ze er geen last van had.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 08:34

@ schatjes : het heeft er mee te maken dat je paard zijn hoofd niet zo hoog kan houden, ik weet niet of er nog andere functie's voor zijn

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 08:37

pas je wel op met hulpteugels bij een stijgerend paard?

ze kunnen zich nl ook optrekken aan een hulpteugel.
kan je geen les nemen, en er eens flink doorheen rijden?

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:18

love_lucca schreef:
@ schatjes : het heeft er mee te maken dat je paard zijn hoofd niet zo hoog kan houden, ik weet niet of er nog andere functie's voor zijn

En wat doet een paard met steigeren. juist ja zijn hoofd de lucht in gooien. Die van mij teminste wat het gelukig niet meer doet. Ik heb maar een week met martingaal gereden en daarna niet meer nodig gehad. vond het zoveel werk met opzadelen

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:24

Een martingaal kan wel helpen bij steigeren, maar niet ieder paard gooit zn hoofd omhoog tijdens het steigeren en een martingaal voorkomt het steigeren nou eenmaal niet. Steigeren is geen goede rede om een martingaal te gebruiken, al doe ik m soms wel om als extra zekerheidje voor mezelf als ik weet dat het paard onrustig kan zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:34

Ik ben een keer bijna achterover geklapt door een martingaal.
Voor mij dus niet snel een meer om

hij was verreden en die moest ik opknappen op die stal
snel snel, geld, geld
dus hup martingaal om omdat hij geleerd had zijn kop omhoog te gooien en sterk te maken.

Deze zat netjes afgesteld, niet te strak.

paard voelt bij het omhoog gooien van zijn hoofd de druk van die martingaal, binnen een halve sec staat hij káársrecht overeind.
en ik voel hem op een gegeven moment een pasje naar achter bijzetten, omdat hij anders omgevallen was....

Nou dat gevoel vergeet ik nooit meer en al die bescherm engeltjes bedank ik nog elke dag.

En dan had ik geluk dat hij niet te strak zat, want dan had het paard zijn evenwicht zeker niet meer kunnen houden en waren we zeker achterover geklapt.

Dus knoop er nooit, maar dan ook nooit een hulpmiddel aan om steigeren tegen te gaan.
Of je moet graag dood willen...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:46

Mijn paard wil ook nog wel eens met de voetjes van de vloer, dit moet je rijtechnisch oplossen en niet met hulpteugels aanpakken. Er werd mij geadviseerd om er eens een martingaal aan te knopen, dat deed ik en toen hij bij de eerste keer voelde dat hij dusdanig begrensd was, trok hij zijn kop tussen de knieen en ging bokken. Toen had ik in één ker twee problemen ipv één, want het bokken ging er ook niet meer uit.
Ik weet niet of je les hebt, maar raad het je wel aan voor het erger wordt en hij een keer op zijn rug klapt... Succes

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:55

Een martingaal weet ik niet zeker of dat gevaarlijk is, een slof bij een steigerd paard is in ieder geval heel gevaarlijk dus hang die er zeker niet aan!

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:47

nee ik heb nog geen les .. ben net met dr aan het oefenen om de trailer in te gaan ..
en nu is de club bij ons dicht i.v.m rino...
me vraag was ook gewoon als ze door een martingaal sneller achter over klappen .. en niet voor hulpmiddel..
omdat ik poosje terug las dat er meisje was overleden omdat paard achter over klapte .. ben ik er een beetje bang voor geworden omdat mijn paard het ook doet..de ene keer is het goed en doet ze het niet maar de andere keer kan ik er gewoon niks mee..
sporen helpen niet , zweep niet het maakt haar niks uit ,,
het is gewoon een verwend paard , dat nooit is aangepakt. dat probeer ik er nu uit te krijgen ma zodra ik dat doe krijg ik protest door te gaan steigeren en alles in eens eng te vinden terwijl ze elke dag door de bak en wei loopt..

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:49

verder rij ik met niks slof en al dat spul heb ik ook niet maar hou er zeer zeker niet van .. het enigste waar ik mee gereden heb is een martingaal..ben zowiezo geen slof nodig als ik een poosje aan het rijden ben gaat ze van zelf aan de teugel

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:38

mmm ik rij eigenlijk altijd met martingaal en doe dit al jaren bij verschillende paarden. De paarden waar ik op rij zijn meestal redelijk druk met hun hoofd als we gaan springen. Ik vind het echt een uitkomst. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad teriwjl ik voreger op een pony reed die minstens aan aantal keren stijgerde als ik hem reed. En dan stond ie recht op! Maarja iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:50

martingaal helpt daar echt niet tegen. Misschien gaat het in het begin goed, maar ze worden handig genoeg om te steigeren als er een martingaal omzit.

Echt afstraffen! Hardstikke link stijgeren. Mijn 5 jarige ging het ook doen. Steeds erger en hoger uitendelijk heb ik m (hoe hard het ook is) een paar keer tussen de oren gemept op t moment dat ie afzetten. Daarna heeft hij het niet meer gedaan.

Maar probeer het eerst voorwaarts op te lossen! Succes