Verzorgpaard loopt door ons heen. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veronique17

Verzorgpaard loopt door ons heen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 19:08

Ik en me beste vriendin Christa hebben sinds kort een tinkerveulen van anderhalf jaar als verzorgpaardje. Is allemaal heel erg leuk alleen het ergste is dat er nooit wat met het beestje is gedaan.

Dit vinden we gewoon zielig dus we dachten we gaan met hem wandelen enzo maar goed hij loopt zo door ons heen als hij daar zin in heeft en hij eet zomaar overal wanneer hij zin heeft, kortom hij snapt nog niks

Ik zit te denken of je een tinker van anderhalf jaar nog wel goed kan opvoeden want hij is ook nog eens erg groot dus niet gemakkelijk aan te pakken

Hoe moet ik dit aanpakken want we zijn echt gek op hem en hij is ook heel lief verder maar dat luisteren is een ramp!!!???
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 18-12-05 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel

Authentic

Re: Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:13

Hoe vaak doen jullie wat met 'm als ik vragen mag? Een paard van anderhalf hoort voor het gros van de tijd in de wei te staan, het is juist goed als er niet veel mee gedaan wordt. 1x in de week iets van grondwerk met hem doen is al meer dan genoeg!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:08

@ Jus-dorange:Een paardje van anderhalf kan best normaal aan een halster lopen hoor, daar krijgt ie niks van.

Dit paard is absoluut niet zielig, hij zal het zelf des te leuker vinden dat ie niet aan een halster hoeft te lopen
Advies: Pas heel erg op, zoals je zegt loopt ie dwars door je heen, niet omdat je iets fout doet, maar omdat hij niet beter weet.
Hou het liever bij knuffelen ofzo en laat het halster omdoen en het lopen eerst aan de eigenaar over. Het zou vervelend zijn als er ongelukken gebeuren.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:57

PP -> VMR

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:04

Manon schreef:
Dit paard is absoluut niet zielig, hij zal het zelf des te leuker vinden dat ie niet aan een halster hoeft te lopen
Advies: Pas heel erg op, zoals je zegt loopt ie dwars door je heen, niet omdat je iets fout doet, maar omdat hij niet beter weet.
Hou het liever bij knuffelen ofzo en laat het halster omdoen en het lopen eerst aan de eigenaar over. Het zou vervelend zijn als er ongelukken gebeuren.

Inderdaad, ik vind ook dat je dit beter aan de eigenaar kan overlaten (als deze er uberhaupt iets mee doet). zowiezo voordat er ongelukken gebeuren, maar als het voor dat veulen normaal wordt om door mensen heen te lopen en dan krijg je het er straks moeilijk uit en wordt het een gewoonte. Het moet hem/haar duidelijk en vriendelijk en op een begrijpelijke manier worden uitgelegd dat dat niet de bedoeling is door middel van wat grondwerk. Maar goed het beestje is nog erg jong en hoort lekker door de wei te rennen en spelen met soort genoten. En het is zowiezo niet te laat. Sommige veulens komen pas vanaf 4 jaar van het land af en kunnen alleen maar aan de hand lopen.

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:13

Gewoon lekker op de wei met andere paardjes, zeker niet zielig hoor.
Als er andere paarden/pony's bij staan mist het niks hoor.
Wandelen kan geen kwaat maar het hoeft niet persé.

Veronique17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 23:30

Nou ik en me vriendin gaan 3x per week naar hem toe, beetje borstelen en doen... maar wat ik met zielig bedoel is dat de eigenaar niks met hem doet en alles dus aan ons word overgelaten. Hij staat helemaal alleen en dat vind ik ook zielig voor hem want hij hoort idd met soortgenootjes in de wei te staan, hij staat in een stal met een stukje eraan vast waar hij naar buiten kan maar hij kan zich niet uitleven, dat kan pas als wij hem op het land zetten. De eigenaar doet niks met hem en is dat volgens mij ook niet van plan.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:32

Een paard van anderhalf hoort inderdaad niet alleen op een landje te staan...
Maar over het door je heen lopen, elke stap die ie teveel zet dezelfde passen achterwaarts laten gaan.

Veronique17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 23:34

Oja wat ik nog even wilde zeggen, een halster is hij wel aan gewend maar niet aan het lopen aan een halster, dat vind hij maar niks. Ik dacht dat je dat het beste vanaf het begin kon oefenen met het veulen zodat je geen problemen krijgt als hij zo groot is. Maar aangezien dat nooit gedaan is dacht ik dat hij daarom niet makkelijk meeloopt.

Veronique17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 23:36

Ja ik vind ook dat dat niet hoort idd, in ieder geval bedankt voor de tip, het is helemaal nieuw voor me om met een veulen om te gaan . Hij doet ook vervelend met zijn hoofd heel erg heen en weer slaan enzo...dat doet hij alleen als hij aan een halster loopt

Sily

Re: Verzorgpaard loopt door ons heen. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 01:50

Mijn tank haflinger was tot haar 2 jaar en 5 maanden oud niet gewend aan een halster mee te lopen, en toch loopt ze nu desnoods zonder halster superbraaf mee.

Daar is dus opzich niets mis mee.

Kan me voorstellen dat jullie wat met hem willen doen, zeker als hij alleen staat op zo'n klein stukje.

Heb je een afgezet gedeelte waar je met hem kan oefenen?
Naar buiten gaan lijkt me een beetje gevaarlijk zoals hij nu is.

Ga gewoon door de wei of bak wandelen en zorg dat hij met zijn neus naast je schouder blijft lopen, neem desnoods een zweepje of als je dat niet hebt een stokje wat je voor zijn borst kan houden *niet slaan* als hij langs je wil denderen, als hij je omver wil trekken om te eten geef je hem een kort klein rukje en zeg je nee, doe dit meteen als je het aan ziet komen en niet als hij al met zijn hoofd naar beneden staat want dan krijg je hem niet zo snel meer omhoog getrokken,
Als hij een stukje netjes naast je loopt beloon je hem en zet je hem terug, jonge paardjes kunnen zich niet zo lang concentreren en langer doorgaan heeft dan geen nut meer, goed afsluiten en belonen zodat hij doorkrijgt dat het leuk is om te luisteren werkt dan meer.

Blijf conseqeunt en geef niet toe, ook niet 1 keer want dan ben je weer 3 keer bezig om het weer in orde te maken.

En hoe jong die ook is als hij echt stout is en niet luisterd kan je hem beter eens een tikje geven zodat hij weer op jou let, bespaard hem een heleboel klapjes in de rest van zijn leven.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 08:48

Even een kleine tip, ga hem niet teveel borstelen als hij de hele dag buiten staat. Dan haal je al het huidvet eraf.

Veronique17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 10:56

Oke bedankt dat ga ik proberen alleen het probleem is dat er ook nog es geen bak is en in het weiland oefenen hebben we wel geprobeerd maar dan wil hij alleen maar eten en kan hij zich totaal niet op ons concentreren omdat hij met andere dingen bezig is.

Over dat borstelen: dat doen we absoluut niet te veel en hij staat gewoon in een stal met daaraan een stukje waar hij naar buiten kan dus hij staat niet de hele tijd buiten

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:23

Wat off-topic reacties verwijderd.

Veronique17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:03

Hallo allemaal,

In ieder geval bedankt voor de tips maar ons verzorgveulen was vandaag echt superlief en onwijs veranderd in 2 dagen !!!

Echt cool , we hebben hem eerst een kwartiertje in de wei gezet en een beetje opgejaagd en hij ging flink galopperen en bokken en heeft zich heerlijk uitgeleefd en daarna zijn we met hem wezen wandelen en dat ging heel goed !!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:57

off topic reacties verwijderd