Op de BBC zag ik John Withaker rijden met een paard dat aan de rechterkant een can't see back had (een neusbontje om het bakstuk).Heeft iemand dit ooit eerder gezien? En waar dient het voor? Als ik m goed heb verstaan pakte het paard het bit rechts nogal eens vast en kon hij hem zo bestuurbaar houden.(maar hij heeft nogal een pittig accent )
Waarschijnlijk is dat bedoeld om te voorkomen dat hij aan de rechterkant naar achteren kan kijken (bontje belemmert gezichtsveld in die richting). Misschien schrikt het paard snel van dingen die rechts achter hem gebeuren en maakt hij zich daar sterk op?
Voor de geïnteresseerden; vanavond komt t nog een keer op de BBC (de puissance), en ik geloof dat John het ding er in het begin nog wel om had zitten, maar een paar rondes later niet meer.
Ik zag het inderdaad ook, bij twee verschilllende paarden. In de drafsport zie ik ze vaan genoeg, dit is voor het eerst dat ik ze bij het springen zie.
In het KNHS regelement staat zelfs dat je geen bontjes aan het hoofdstel mag doen die het zicht van het paard verminderen. Het is dus niet iets "nieuws" en bij de gewone dressuur- en springwedstrijden mag het niet
sommige paarden zijn bang voor 'iets'dat achter hun beweegt of schuin achter. bv de ruiter zelf of een zweepje. met zo'n bontje zien ze dit niet en zijn ze dus niet bang. eigenlijk is dit heel vriendelijk. heb ook een paard gekend die bang was voor opstappen en bewegingen van de ruiter met de bontjes ging het super