Western of toch engels>?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

Western of toch engels>?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:15

Me verzorgpaard is dus western in gerede...
hij is wel al wat ouder, maar nu komt het..

Ik rij hem nu bijna 2 jaar en het dresuur trekt met niet zo met hem...
Ik ga bijv. veel liever westernmatig met hem rijden,... lekker buitenritjes,beetje in de bak enzo. maar dan ook met losse teugel
Waccabuc was toen hij jong was heel goed in western,
toen ik hem begon met rijde pikte hij de dresuur lekker op maar nu begin ik het dus steeds minder leuk te vinden.
Denk ook dat buc het leuker vind om western te gaan rijden..
dresuur wedstrijden rijden we toch niet en les ook niet.
waar zoude jullie voor kuezen?
Ik zelf ken dus echt geen western.. heb het nog nooit gereden en weet niet of het goed is voor zijn gewrichten stel hij is weer inconditie

al me tuig is wel engels...
Dan nog even een vraag over het zadel..
Waar zou ik op moeten letten bij het event. aanschaffen van een western zadel? want ik ben een leek in western..

Ik heb nu zelf een euroriding diamant wat zou ik daar van kunnen verwachten voor een western zadel? of te wel wat kan ik voor me euroriding aan western zadel verwachten?
en wat zijn de betere western zadels?

Verder zijn alle ervaringen ook welkom.
en overige tips zijn ook welkom

Gr jennifer
Laatst bijgewerkt door Jenbuc op 17-12-05 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroSJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:18

Als jij het het leukste vind om western te rijden en je paardje ook, zal ik dat gewoon blijven doen, en als je engels leuker vind kan je bv, prive les nemen... want je instructies weet dat wel een beetje wat ze moet doen

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:21

hmm ok,
De dresuur vind ik zelf niks meer aan, het springen wel maar dresuurecht niet buc kan vanwege zijn leeftijd en verkeerde spieren niet veel en vanwege zijn leeftijd ook niet .

Western..... hoe is dat voor zijn spieren en gewrichten?

Stravero

Re: Western of toch engels>?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:21

Kijk even op www.agradi.nl dan kan je kijken voor een mooi en goedkoper zadel ik krigj heel vaak krantjes enzo van de Agradi en daar staan ALTIJD westernzadels in en het maakt neit uit of je van dressuur over gaat naar western alleen je moet wel opletten dat niet alles in één keer goed gaat kijk bijv.. een sleidingstop kan MAANDEN gaan duren en het omkeren ook omdat het paard het allemaal nog niet snapt maar als je western wil gaan rijden kan je het beste ook een westernhoofdstel enz.. kopen.

XxxXxxX Evelien en Stravero..

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:22

Daar worden ze weer losjes van de spieren en gewrichten!!!

XxxXxxX evelien en stravero

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:23

western heeft buc zo'n ...... 15 jaar gereden... en dresuur 2 jaar..

Buc ken al omkeren hij reageert heel goed op de teugel druk loopt ontspanne....

Hij kan het beter dan dresuurlaat ik dat zo zeggen.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:27

Ik zou dan lekker westernrijden als dat je meer trekt, aangezien ie al wat op leeftijd is zoals je zegt hoef je hem echt geen rollbacks, slidings en spins etc te leren maar als je gewoon lekker ontspannen op een lang teugeltje in de ronde rijd moet dat toch prima kunnen en daar heb je vrijwel geen westernachtergrond voor nodig. je zou evt een priveles kunnen nemen om te leren hoe je hem ook met een losse teugel wat meer kan verzamelen etc en wat kleine oefeningen.
Laatst bijgewerkt door Quarterh0rse op 17-12-05 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:27

bij westernrijden moet het paard het werk meer zelf doen, dus hij zal niet verder gaan dan hij zelf aankan, als je hem die ruimte geeft. recreatief westernrijden is minder zwaar voor hem dan dressuur. een sliding en dat soort dingen zijn superbelastend voor je paard, dus daar zou ik met een ouder paard niet meer aan beginnen.
wat het zadel betreft, ook met een Engels zadel kan je prima westernrijden. je zal wel merken dat je Engelse teugels te kort zijn. als je toch een westernzadel wilt zou ik gaan voor een ouder merkzadel. dat is al lekker ingereden (erg fijn met brede fenders etc.), en een merkzadel heeft over het algemeen een betere pasvorm dan een merkloos zadel. qua prijs is een merk natuurlijk duurder, nog een reden om een tweedehandse te nemen.
laat je goed voorlichten over het passen, laat het bij voorkeur door een professioneel iemend passen. de pasvorm bij westernzadels steekt erg nauw, ondanks de dikke pad die eronder moet. het is ook moeilijker te zien/ voelen dan bij een Engels zadel...

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:31

hmm oke,
Maar als ik dus echt western wil gaan rijden met hem op lichte basis zoiezo geen slidingsstops tenzij hij dat aan kan want het lijkt me wel heeeel gaaf. maar alleen als me paard het aan kan anders niet.
Maar heb dus nu een euroriding zit opzich lekkerm aar net iets te krap bij me kont.. dus denk niet dat ik daar western mee zou kunnen rijden,.
Er komt zoiezo een western hoofdstel liefst donkerbruin met zilver

Voor foto;s zie profiel.

Westernfreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:54

Je zou ook eens een paar westernlessen kunnen nemen en eens wat lezen over western...zeker als je meer wilt dan alleen buitenrijden met westernzadel.
Met een westernzadel + westernhoofdstel rijdt je natuurlijk nog geen western, wel is het ideaal voor buitenritjes natuurlijk, want een westernzadel zit stukken beter
Verder heb je genoeg onderdelen in de westernsport die minder belastend zijn voor de gewrichten dan 'reining' (met sliding stops en roll backs).
Ik zou zowiezo niet daaraan beginnen zonder goede instructie!!!

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 19:47

de eigenaar van buc reed buc zelf dus 15 jaar western en heeft buc ook ingereden dus die weet er aardig wat van af. heeft vroeger ook zelf heel goed les gekregen...

Ikga toch even kijken wat ik doe qwa zadel ook vanwege buc zijn rug.. zie profiel

GoldenDancer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:06

Hey Jen!
ga buc weer lekker op de western manier rijden. Ik weet (en ik ken hem) dat hij daar zoveel plezier uit haalt! ik kon ook niet western rijden toen ik begon hem te rijden. maar als je goed naar hem luisterd en goed aanvoelt wat hij prettig vind hoef jij geen super westernruiter te zijn! ik denk echt dat dat beter voor jullie allebij is aangezien ik best schrok van je verhalen dat hij bokte en stiegerde. Dat had hij namelijk nog nooit gedaan in zijn hele leven!

ik zou zeggen; Gooi er een westernzadeltje op en ga lekker zitten teugeltjes los en lekker de bossen in!

Liefs Fab
ps. geef hem een knuffel van me!

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:33

Je kan prima gaan westernrijden op zo'n paard hoor
Zoals Quarterhorse al aangeeft, je hoeft echt geen rollbacks, spins etc. met hem te gaan doen.
Lekker ontspannen buitenrijden kan prima op de westernmanier

Je zou les kunnen overgeven om je de basisbeginselen van het westernrijden bij te leren.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 18:55

hey fab,
Buc bokte van de week weer toen ik hem aan het opjagen was hij is behoorlijk vrolijk aan het worden maar ook druk;)
heb vanmiddag nog met hem staan knuffele op stal.
hij legde zijn hoofd lekker op me, zodat hij kon ruste..

wat zou ik bijv. aan western dingen kunne doen?
want heb echt het idee dat buc zo t rijden niet leuk vind omdat hij met rijden sloom is en als hij los in de bak is bokt en spring hij alle kanten op...
het zadel past wel wat ik nu heb.