hoe water niet te laten bevriezen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

hoe water niet te laten bevriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 17:58

weet er iemand hoe jeh water in een drinkton niet kunt late bevriezen ?
alvast bedankt .

kusj ,kellykeuhh

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:11

Bal erin gooien, hooi erin leggen, tijdig kapot steken... Veel doe je er eigenlijk niet aan

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:13

Inderdaad een dun laagje hooi over het water..

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:14

Boven het vriespunt houden (sorry dat was flauw )

Maar goed, anders dan de tips van Maya en Sfiejj weet ik eigenlijk ook niet . Een bal erin idd, door de beweging van de bal krijgt het water geen kans te bevriezen.

Mnique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:15

Ja idd, als je er een bal in legt bevriest het niet zo snel... Toch zo vaak mogelijk controlere of het niet bevroren is.

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:16

Iets erin leggen net als een Bal een beetje Hooi maar dat eten ze meetsla op of eenstuk hout ofzo een stok bijv..

XxxXxxX evelien

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:17

drupje olijfolie op het oppervlak

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:20

Twee bakken in elkaar zetten en purschuim ertussen spuiten om te isoleren, dat scheelt al. Daarbij kun je iets op het wateroppervlakte laten drijven wat de bevriezing afremt, zie genoemde tips.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:21

in ieder geval elke dag checken. een bal of laagje hooi werk maar beperkt. als het echt goed vriest dan heeft dat ook geen zin meer. ik heb mijn paarden in een loopstal, als het te hard gaat vriezen dan zet ik de drinkbak binnen. gewoon elke dag controleren, stukken ijs eruit halen, dan vriest het minder snel weer dicht.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:23

door er een paar keer per dag heen te gaan en het bevroren water 'kapot' te maken
maare, ik denk dat een bal, of iets erin leggen wel helpt ja (zoals de anderen al zeiden )

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:00

Ik had dit ook eens gevraagd hier op bokt en daar had iemand een oplossing voor dit probleem.
Je maakt piepschuim op maat en maakt er een soort wak in zodat het water niet bevriest.
Ik heb het nog niet getest maar het leek mij een super oplossing.

Marloes_R

Re: hoe water niet te laten bevriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:10

Ik gooi er ook vaak een waterkoker vol heet water in. Maar ja, dan moet je wel die mogelijkheid hebben (ik heb ze aan huis).

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:09

heb je een loop stal ? wij hadden altijd rapsodi in de loopstal
dit broeit en dan krijg je een bodem temperatuur boven nul (ergens tussen de 3 en 6 graden) in mijn stal is het water slechts 1 x bevroren geweest maar toen vroor het wel erg hard
ik leg de oude mest vuile rapsodi om de ton (aan e muur kant )
de water bak aan de luwte zijde vd stal (dus niet aan de kant waar de wind vandaan komt)

als je geen loopstal hebt iig bal er in evt 2
idd bak op schuimrubber
geen stalen bak gebruiken (maar bv kunststof zgn betonbak oid)
pluk hooi doet ook iets

probeer als het buiten op de vlakte staat uit de wind in de zon te plaatsen scheelt ook de helft

succes

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:11

Een volle metselkuip van 60 liter vriest in 1 nacht volledig dicht bij temperaturen tussen -5 en -10 (of lager natuurlijk). Daar helpt geen breken of wat dan ook aan. Bij temperaturen tot -5 is mijn ervaring dat de bak 's nachts afdekken met plastic (ik gebruik altijd een oud stuk plastic van een kuilbaal) het beste helpt. Dan ligt er zo weinig ijs op dat je het 's ochtends nog kunt breken.

Als het erg hard vriest / ook overdag vriest, geef ik zó weinig water dat de bak (min of meer) leeg is als ze 's avonds naar binnen gaan, en vul ik hem 's ochtends gewoon opnieuw. Mijn waterleiding op stal heeft verwarming ín de leidingen, dus die is altijd bruikbaar, alleen de drinkbakjes zelf willen ook nog wel eens vastvriezen. Die ontdooi ik dan met kokend water.

Heb je paarden dag en nacht buiten staan, en vriest het hard, dan is een verwarmde drinkwatervoorziening een oplossing. Er zijn verschillende systemen op de markt. Of, voor die paar dagen per jaar dat het echt hard vriest, gewoon 4-6 keer per dag een verse emmer voor de neus. Zoals dat vroeger ook ging, voor de uitvinding van de automatische drinkbakken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:27

Een flinke scheut zware alcohol houdende drank

Helaas is er niet veel aan te doen wanneer het echt hard vriest, veel controleren en met emmers gaan sjouwen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:56

verwarmings elementje erin met een tijdschakelaar, die om de zoveel tijd dan aangaat...

alleen dan nog een stopcontact vinden.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:11

Grofweg heb je twee mogelijkheden: je gaat "tobben" met allerlei zooi zodat het wat langer open blijft of je past techniek toe in de vorm van (elektrische) verwarming.
Indien techniek geen mogelijkheden biedt, dan is de beste oplossing elke dag controleren en zorgen voor vers water. Genoemde oplossingen werken wel enigsinds, maar uiteindelijk leg je het af tegen vorst.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:46

toch in de jaren maar 1 x gehad dat er een laagje ijs op het water in de stal lag .....

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:49

Wij deden er altijd een beetje zout in. Niet te veel natuurlijk.... Maar zoals al eerder gezegd werd, als het hard vriest, dan hou je het water ook niet vloeibaar.

FrontC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:34

Paar blokken piepschuim erin helpt iniedergeval bij onze vijver, of je moet een zuurstofpomp halen bij de intratuin oid die je aansluit, dan bevriest het ook niet.

loolo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:33

een houtblok hebben wij er altijd in liggen,..

marijkuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:38

ik heb laats ergens gelezen, dat je wat suiker in het water moest doen en dat hielp tegen bevriezen, maar of het helpt?? geen idee

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:09

een bal in de bak laten drijven. Doordat ie door wind of srinken beweegt blijft je wate ropen. Helaas vinden niet alle paarden het even leuk

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:14

Citaat:
ik heb laats ergens gelezen, dat je wat suiker in het water moest doen en dat hielp tegen bevriezen, maar of het helpt?? geen idee

wat denk je dat er in waterijsjes zit?