discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rhijnauwen

discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 08:35

Sim

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 08:56

Diezelfde rillingen krijg ik ook als ik naar de foto's kijk.
Geef mij dan maar mijn eigen paard. Die is nog lang niet voorelkaar, maar dat zie ik dan 100x keer liever dan die paarden die met stang en trens op de borst getrokken worden.
Zelfs voor het "plaatje" is het geen mooi gezicht.

Hoog willen presteren in de dressuursport heb ik geen bezwaar tegen, wel als het ten koste gaat van het paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 09:18

Ik denk dat in de krul trekken al zo oud is als de weg naar Rome. Het staat nu alleen erg in de belangstelling omdat Anky ook ldr rijdt, alleen zij kan het wel en een heleboel mensen niet, dat zal ook altijd wel zo blijven. Als ik die foto's zie snap ik niet dat die mensen zelf niet snappen dat de kin op de borst trekken niet goed is, dat heeft ook niks met ldr rijden te maken, maar wat ik verbazingwekkender vindt zijn de stang en trensen e.d. ze lopen dus al op hoger niveau. Dan zou je zeggen dat het jurycorps ook wel in training mag.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:43

De beelden die op de foto's t zien zijn zijn in de meeste gevallen inderdaad te erg om aan te zien. Ik geloof dat ik er hooguit een tussen heb zien staan waarvan ik denk ja, dat kan nog iets met losrijden te maken hebben. En dan die ene foto van Poëtin (gok ik) ertussen, wat een verschil zeg!

Ik denk dat je inderdaad moet weten waar je mee bezig bent. Dat Anky het goed doet in de sport betekent niet dat haar manier van rijden de (enige) juiste is. Rijden is niet het kopiëren van de stijl van een kampioen, rijden is zelf aanvoelen wat je kan gebruiken in de training en dat op de juiste manier toepassen, wat passend is voor jou en jouw paard. En dat rijden mis ik nogal op deze foto's..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:17

Het zijn foto's. mooie foto's? Nee zeker niet. maar een foto geeft een eenzijdig beeld. Ik heb anky en co vaak zat zien losrijden en ik heb ook foto's waar de paarden gewoon op lengte lopen. Het is niet zo dat zo'n paard uren in deze houding loopt. Ja dat zeggen ze idd wel in de Duitse pers.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:23

ik vind het vreselijke foto's! Gelukkig is het irl beter te aanschouwen

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:24

KiWiKo schreef:
ik vind het vreselijke foto's! Gelukkig is het irl beter te aanschouwen

Mee eens

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:25

Vind het absoluut geen leuk gezicht om naar te kijken..

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:26

ik sluit me aan bij Albertine, als je kijkt in een losrijring tijdens grote wedstrijden, zie je vaak dat de paarden maar heel kort op deze wijze worden ingesteld. Soms gebruiken ze het om de rugspieren op te rekken en soms om contact te krijgen met het paard op het moment dat die de ruiter negeert.
Stang en trens worden over het algemeen zeer goed gebruikt en wanneer er in de proeven om halsstrekken wordt gevraagd, kunnen alle paarden dit tonen (in meer of mindere mate).
Mijn instructrice had vorige week les van Laurens van Lieren en naar aanleiding van dit soort topics heb ik als groom toch wat vragen aan hem gesteld. Ook hij rijdt soms LDR en ook hij heeft de stang wel eens overdwars zitten. Maar wat moet hij dan? Zich door de bak laten sleuren omdat zijn paard veel en veel te heet is en daardoor gevaarlijk? Dat staat hij dus niet toe en door het paard LDR in te stellen en inderdaad even de stang aan te halen, weet het paard weer wie de baas is.
Het is jammer dat er geen korte filmpjes te vinden zijn over het inrijden op de LDR manier en de verdere training. Ik zal Laurens bij de volgende les eens vragen of ik mag filmen, zodat ik hier wat filmpjes kan neerzetten. Dan zal een ieder zien dat het allemaal niet zo dramatisch is als het op deze moment-opnamen lijkt.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:35

En dan nog een opmerking op het overdwars staan van een stang. Heel vaak hebben de ruiters hun kinketting niet zo strak zitten, dat wanneer je een stang aantrekt een hoek van 45 graden krijgt, meestal is deze groter. Daardoor lijkt het alsof de stangen heel strak worden aan getrokken terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is.
Andersom zie je ook mensen die de kinketting wel een gaatje strakker zetten, dan zie je tijdens een ophouding de stang niet eens een hoek maken van 45 graden, maar iets van 30. Dat lijkt dan alsof de stang minder inwerkt, maar dat is dan niet zo .

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:46

Het is inderdaad geen prettig gezicht, al zijn er natuurlijk ook minder erge foto's.

Toch vraag ik me af of het echt zo erg is. Als een paard dit niet aan kan en dus pijn heeft, waarom doet het paard dit dan wel? Een GP paard kan met pijn echt geen GP lopen en zal dit vertikken.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:51

Het zijn idd geen fijne foto's om naar te kijken, maar ik moet zeggen dat alle foto's die er staan ook echt op een vreselijk moment zijn gemaakt.
Over die stang, sja als de kinketting losser hangt klapt de stang ook eerder dwars. Maargoed ik ben een rijtechnische nul
Maar dit is wel wat mij opgevallen is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:28

benangelique schreef:
ik sluit me aan bij Albertine, als je kijkt in een losrijring tijdens grote wedstrijden, zie je vaak dat de paarden maar heel kort op deze wijze worden ingesteld.

Dat was mij dus ook opgevallen. Door dat artikel lijkt het net alsof de paarden continu extreem diep ingesteld lopen, maar volgens mij is dat helemaal niet het idee achter LDR. Foto's zijn trouwens ook gewoon momentopnames, dus het wil helemaal niet zeggen dat een paard dat op een foto heel diep ingesteld is, dit enkele seconden later ook nog is.

Verder spreekt Ulrike Thiel over dat LDR gepropageerd zou worden door topruiters/amazones die dit toepassen. Ik heb Anky nog nooit op TV horen zeggen of ergens zien schrijven: 'Beste mensen, train uw paard thuis goed diep en rond want dat is DE manier om er te komen'. In tegendeel. Toevallig heb ik gisteren haar DVD (de geheimen van de dressuur) gezien. Ik hoopte iets over LDR tegen te komen, maar nee. Op die hele DVD geen LDR gezien. Waarschijnlijk juist omdat ze niet willen dat mensen er thuis zonder goede begeleiding mee gaan experimenteren.

Verder schrijft Ulrike Thiel dat het geen enkel verschil maakt of LDR wordt toegepast door een topruiter/amazone of door 'Pietje Buurman'. Nou sorry, maar het lijkt mij wel degelijk een enorm verschil maken.

Ergens vraag ik me af of dit bericht van Ulrike Thiel nu bedoeld is om te discussieren over LDR of om Anky en Sjef in een kwaad daglicht te stellen...

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:33

Zijn dat nou allemaal dezelfde foto's als ik een half jaar geleden al zag op een Amerikaanse site of is er ondertussen al weer wat nieuws geschoten?

Ik moet eerlijk zeggen dat het er niet fijn uit ziet, maar ik kan er verder totaal niet wakker van liggen.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:45

Sjoert schreef:
Zijn dat nou allemaal dezelfde foto's als ik een half jaar geleden al zag op een Amerikaanse site of is er ondertussen al weer wat nieuws geschoten?

Volgens mij zitten er weer veel dezelfde bij. (en anders niks nieuws onder de zon)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:00

Albertine_N schreef:
Het zijn foto's. mooie foto's? Nee zeker niet. maar een foto geeft een eenzijdig beeld. Ik heb anky en co vaak zat zien losrijden en ik heb ook foto's waar de paarden gewoon op lengte lopen. Het is niet zo dat zo'n paard uren in deze houding loopt. Ja dat zeggen ze idd wel in de Duitse pers.

Het is inderdaad ook mijn indruk dat een "systeem" wordt afgeschoten omdat de foto (=momentopname) gezien wordt als hoe het paard steeds loopt, terwijl juist dat in de praktijk niet zo is bij mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
Albertine_N schreef:
En dan nog een opmerking op het overdwars staan van een stang. Heel vaak hebben de ruiters hun kinketting niet zo strak zitten, dat wanneer je een stang aantrekt een hoek van 45 graden krijgt, meestal is deze groter. Daardoor lijkt het alsof de stangen heel strak worden aan getrokken terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is.
Andersom zie je ook mensen die de kinketting wel een gaatje strakker zetten, dan zie je tijdens een ophouding de stang niet eens een hoek maken van 45 graden, maar iets van 30. Dat lijkt dan alsof de stang minder inwerkt, maar dat is dan niet zo .

Kleine correctie: Houdt je er ook rekening mee dat de tongboog zeker zo belangrijk is als de kinketting?! De inwerking hiervan op het verhemelte is zeker zo belangrijk. Het kan dus best zijn dat men de kinketting wat strakker moet doen om een juiste inwerking tussen boog, kinketting en kopstuk te hebben. Je kunt immers aan de buitenkant niet zien hoe groot dat bekkie is.

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:00

Is het weer zo ver...
Jammer ook dat het artikel van Thiel niet is nagekeken op spelfoutjes. Argumenten als 'ik kan dit bewijzen met videobeelden' klinken aardig, maar als je ze niet laat zien heb ik er niets aan. Bronnen aanhalen kan ook geen kwaad. Ik leer op de uni altijd dat ik niet zomaar stellingen mag uitkramen, ik moet ze altijd onderbouwen en bewijzen met wetenschappelijke onderzoeken. Maar dat geldt misschien alleen voor mij .

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:36

Het is alleen jammer dat veel ruiter het na proberen te doen. Ze weten eigenlijk niet wat ze doen, maar het hoort zo in hun ogen, want ........doet het ook. Ze doen dat zonder begeleiding. Lukt het zo niet, dan de slof er maar aan. Zo worden er onnodig paarden bestempelt met onberijbaar.

Voor het paard lijkt me het niet echt prettig om zo gereden te worden, ook al is het voor enkele minuten.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:36

Volgens mij zijn deze foto's ook wel momentopnamen, ik zie een foto meerdere keren van een paard dat volgens mij op de rem getrokken wordt omdat hij eruit tussenuit dreigt te gaan en ik zie er een foto tussen van een paard dat in binnenstelling wordt gezet zodat sowieso heel de foto vertekend en waarschijnlijk zal het paard ook niet voor niks stelling moet nemen (spanning).

Ik ga als amateurruiter echt geen commentaar geven op de ZZGPers, ze zullen wel weten waar ze mee bezig zijn en zo niet dan komt het er vanzelf wel uit, ook zonder mijn commentaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:45

Er zijn camera's die 5 of meer beelden per sec achter elkaar maken.
dan heb je zo wat slechte foto's

Ik vind deze ook verschrikkelijk om te zien
Maar als ik die dieren dan zie spetteren in de proef, lijkt me niet dat ze helemaal stresserig of angstig zijn, want dat kan niet met hoe ze dan showen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:22

ik kom normaal niet bij dit soort wedstrijden, maar moest laatst werken op indoor maastricht, dus ik heb toch even gekeken...

ik vond de beelden daar ook walgelijk, precies zoals op de foto's, maar dan iets minder ingezoomd. Ook onder de springruiters trouwens...

zijn wel erg veel slechte momentopnamen dan iIk vind zelf dat je geen enkel moment zo zou mogen rijden, waar is de harmonie?? Ik heb het daar bij weinig gezien.

Serieus, als je je paard op zo'n niveau niet eens kan houden en daarvoor maar eens flink aan de stang gaat hangen, terwijl het paard ook nog eens met z'n hoofd tegen z'n borst zit , dan vraag ik me echt af wat dat niveau dan nog voorstelt

Het argument dat "ze wel zullen weten waar ze mee bezig zijn" is de grootste dooddoener ever, uit de plaatjes blijkt voor mij duidelijk dat "ze" dat dus niet weten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:23

Denk je nu echt dat een GPpaard nooit verschiet Sanne? Dat zo'n beest toevallig piaffe en passage kan wil niet zeggen dat het een druk-op-de-knop-paard is hoor, integendeel, ik denk dat ik bij veel van die paarden nog net een dekentje durf te wisselen
Het is al enige tijd geleden dat ik nog naar een groot evenement ben wezen kijken maar me dunkt dat als die paarden zo lekker de proef doorkomen dat die ruiters toch net wat beter aan de gang zijn dan ikzelf. Wie het beter kan, stuurt zelf maar een keer een GP-proefje door, minstens boven de 65%, zou ik zeggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:24

laten we bij zo'n paarden, met dat temparament eerst maar eens beginnen met boven blijven

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:28

Mmmm ja en dan wel in het Mecc natuurlijk (of de Brabanthallen of Rai,dat mag ook)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:29

met of zonder publiek schijnwerpers, harde muziek????

bloembakken, vlaggen, fototoestellen