losgooibakje, tips voor de bodem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

losgooibakje, tips voor de bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 23:48

Ik heb een stuk grond achter mijn huis erbij gekocht, dus nu kan ik eindelijk mijn paard bij mijn huis stallen. Nou wil ik ook een soort losgooibakje erbij maken, zodat ze lekker buiten kan staan, en waar ik ook in kan longeren. Wie heeft er tips voor de bodem?
Het bakje word 16 bij 16 meter ongeveer. Het mag niet teveel gaan kosten, want dat stuk grond heeft me al heel veel geld gekost.
Overigens zal ik alleen in de winter gebruik maken van het bakje omdat mijn paard in de zomer altijd op de wei staat.
Ik dacht zelf aan zand met houtsnippers, maar hoor hier veel verschillende meningen over.
Ik wil ook wel drainage aanleggen.

santos

Re: losgooibakje, tips voor de bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 02:08

wij hebben vorig jaar een flinke hoeveelheid (gratis) wit zand in ons losgooi bakje gedaan. Nu is echter het witte zand vermengd met de zwarte onderlaag en is het een grote modderpoel, niet doen dus.

Wat je wel moet doen, hoor ik graag van anderen.

vannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:41

als je hem goed wil houden voor een aantal jaar
zou je toch wat moeten inversteren.
want als je nu een goedkope oplossing neemt heb je er niet lang plezier van en moet je hem alsnog opknappen en dat kost ook weer geld

het beste is uitgraven 1/5 grof puin er op met darainage slangen dan wege doek en dan 30 cm zand er op dan heb je echt jaren plezier van je bakje

GOOI GEEN HOUT CHIPS IN JE BAK daar word hij op den duu slecht van hout gaat verteren en het water zakt niet meer weg

en als je alleen zand wil zou ik toch wege doek op de bestaande bodem leggen (liefst met drainagepijp eronder)zodat je niet krijgt wat SANTOS ook heeft gehad maar dan heb je wel mindere afwatering

groetjes vanja

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:53

16x16 is niet super groot. Ik weet niet hoe het erbij ligt, zitten jullie op wit zand? Anders zou je de bodem kunnen laten omkeren (wit zand boven halen) evt drainage erin en indien mogelijk iets laten aflopen...

Zelf ben ik niet voor zand en hout...goede structuur in de onderbodem is veel belangrijker

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:51

R'dam is waarschijnlijk ook kleigrond, net als hier.

Niet graven, maar gewoon heel grof zand erop gooien. Schotje erom heen dat het blijft liggen, midden iets hoger dan de rand en klaar is kees. Hebben we hier ook en werkt perfect!

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:56

Wij hebben een soort van systeem eronder zitten.. en daarboven zand. daardoor zakt het water weg.
Maar het werkt niet helemaal dus nu is het weer modderpoel .
Ik zou in iedergeval niet heel mul zand neerleggen, aangezien je ook wil longeren.

ratzel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:07

ik heb wegendoek, drainageslangen en toen alleen maar zand (m3c) erop gegooid. Tot nu toe blijft hij goed. Wij zitten ook op klei/veen grond. Mijn losgooipaddock is 20/18. Bielzen als opsluitband. Het hekwerk heb ik ook alleen maar van lint gemaakt. Tis allemaal duur genoeg.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 23:58

ik was van plan drainage aan te leggen en daarover worteldoek en zand. Je kan bij de zandleverancier paardenbakken zand bestellen, ik neem aan dat dat het juiste zand is.
ik zit hier idd op klei/veen grond.
Het loopt al iets af richting sloot, maar ik hoog het dus wel wat op met dat zand

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:00

Iedere dag even de mest eruit halen scheelt al een heel stuk in de drek en is het behoud van je drainage.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 01:05

Een bak of paddock kan niet zonder de klei laag er af te halen. Dus zeker 20 cm afgraven, dan om de 2 meter 60 cm diep draineren. De buizen afvullen met grof stierezand. Dan een laag van 20 cm stierenzand er op doen. Als je een goede mileiuvriendelijke toplaag wil hebben, dan NAALDHOUTchips er op doen.
Zo is mijn bak en paddocks aangelegt. Ze liggen er al 8 jaar super toppie bij. Ik kan altijd rijden en plassen heb ik nog nooit gezien.

Dan elke dag de mest eruit halen en de boel aanharken. Kuilen en gaten dicht maken en aanstampen.

Ik woon in de polder met jawel zware klei. Dit is de enige goedkope manier om een goede bodem te maken. Laat wel de drains door een machine doen. Niet zelf gaan graven. De buizen moeten echt recht en iets schuin aflopen naar een sloot.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 18:01

De hele klei laag afgraven is toch niet te doen, ik denk dat er wel 1 meter klei ligt, daar moet dan zand voor in de plaats en ik moet het ook nog ophogen. dat kost me dan wel 300 kuub zand, meer dan 600- euro dus. Dat heb ik niet. ik dacht gewoon de drainage uitgraven in de huidige grond en daar dan drainage zand op en over de hele bak 20 cm paardenbakken zand.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:51

Wij hebben hier ook meters diep klei zitten. Het gaat erom, dat water niet door de kleilaag heen gaat. Dus graaf je een stuk af, daarin leg je op 60 cm diep drains en vul het af met drainage zand. Een hele klei laag afgraven is natuurlijk onmogelijk.
Wat er is uitgegraven moet opgevult worden met goed schoon zand. Doe je dit niet, dan heb je een heel groot probleem en een lege portemenix. Je kan dan wel een paardenzwembad gaan openen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:51

Wat zijn ong. de kosten van jouw verhaal, PhiaBink?
Ik woon ook op zo'n irritante kleigrond en heb ook een losgooibakje van ong. 15x15. Eerst lagen er allemaal plassen en nu is het helemaal bevroren. Oftewel, we kunnen er niks mee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:30

Iemand in de buurt heeft ook een paddock aangelegd. Een meter afgegraven, gebroken puin erin, worteldoek erover en volgens mij ligt er zeezand in met houtsnippers. Ze staan er zomer en winter veel in, ziet er prima uit, ik hou het in gedachten voor als wij ooit zoiets kunnen doen. De paddock ligt ook iets hoger dan de omliggende weilandjes.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:38

Ik weet niet of het verstandig is om alleen drainage buizen neer te leggen en dan zand er op storten.Lijkt nu wel heel mooi maar ik denk niet dat het water eg kan komen en je niet lang plezier van je bakje hebt en dat is het enige stukje waar je van gebruik kan maken.

Ik zou eerst een stuk afgraven en daar puin op storten en dan worteldoek er overheen leggen en dan zand er overheen.Maar mss moet er ook nog wel wat anders tussen de wortel doek en het zand dat weet ik niet zeker.Je moet ook volgens mij wel een bepaalde diepte uitgraven en puin storten weet niet precies hoe het werkt.

Maar ik zou wel een bakje willen hebben waar ik de hele winter mijn paard op los kan gooien en longeren en wil niet in de blubber staan of dat de bak bevriest.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:28

OemmiejO schreef:
Wat zijn ong. de kosten van jouw verhaal, PhiaBink?
Ik woon ook op zo'n irritante kleigrond en heb ook een losgooibakje van ong. 15x15. Eerst lagen er allemaal plassen en nu is het helemaal bevroren. Oftewel, we kunnen er niks mee.

Ten eerste:

bodem topics op een rijtje

Neem nooit puin als onderlaag. Puin komt omhoog. Worteldoek of wegendoek ook. Dat kan na een jaar of 2 a 3 zo aan je trekker hangen.

Drainage buizen heb je op kleigrond heel erg hard nodig. Doe je dat niet, dan kan je echt een paardenzwembad openen, dat het gehele jaar geopend is.

Vraag een prijsopgave aan diverse loonwerkers in je buurt en vraag of hij al een bak heeft aangelegd. Ga daar kijken na een regenbui. Je ziet snel genoeg of hij goed is of niet .

Er ligt nu sneeuw in onze bak, maar de ondergrond is gewoon zacht en je zou zo kunnen rijden.

Mijn 20 x 40 bak heeft met alles erop en er aan, 8 jaar geleden 17.000 GULDEN gekost.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:30

Bedankt, PhiaBink.
Euhh.. daar vroeg ik het ook en moest het in een van die topics vragen ofzo.
Nergens kon ik een antwoord vinden en vroeg het dus hier maar.