GEZOCHT MET SPOED!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 19:45

Foto van een 100% arabier......(sabino)

Afbeelding

Mooi he?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 21:24

het engelse stukje snap ik bijna helemaal, maar wat zijn stifles?

Anyway, weer wat geleerd Haha!

Joppie
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Veenendaal

Bonte Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 22:27

Hoi,
Dit is voor het eerst dat ik reageer op een vraag-maar-raak. (Ben ook pas 3 dagen ingeschreven) Haha!
Het bonte veulen van de foto mag dan inderdaad geen volbloed arabier zijn, maar zijn vader is een volbloed Shagya- arabier en zijn opa (vm) is een volbloed ren-rabier. Dus kun je volgens mij wel zeggen dat dit een bonte arabier is.
Hij is nu namelijk bijna drie jaar oud en staat bij ons gestald als pensionpaard.
Lachen
Groetjes
Joppie

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-02 22:47

jeddah schreef:
Foto van een 100% arabier......(sabino)

Afbeelding

Mooi he?


Cool......die krijgt een ereplaatsje.. Op de kaft van mijn werkstuk!!!!!!! Haha! Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 23:53

Stifle = de bovenachterbeen. (en nu weet ik weer even niet wat het nederlandse woord ook al weer is... Haha! )

Wat ze zeggen is dat vaak het wit aan de binnenkant van het achterbeen oplopend is, en vaak ook losse witte vlekken. (zoals je ook bij tuigers ziet).

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 07:45

Nathalie schreef:
Bonte arabs bestaan niet. Dan heb je een Pintabian oid? Weet niet meer precies!


Bonte volbloedarabieren (zonder inmenging van bloed van buitenaf) bestaan wel degelijk. En dat is wetenschappelijk bewezen.

Het gen voor Platenbont (Tobiano) komt bij volbloedarabieren niet voor, maar het Sabinogen (behoort tot de Overogenen) wel. Meestal heeft dit gen minieme uitwerkingen zoals een vlek op de buik, en geen erg drukke en uitgebreide patronen zoals je die bij de Paints ziet). Deze vlekken staan een registratie niet in de weg. Maar de paarden zijn nog steeds Volbloed Arabier.

Op deze website (http://www.arabpinto.com/home.htm) en dan specifiek op deze link ( http://www.arabpinto.com/about.htm )kunnen jullie er wat meer over lezen. Ik heb ooit eens een artikel gelezen welke Arabische Volbloedhengsten er overo tekeningen vertoonden, maar ik kan het op dit moment even niet vinden. Maar zelfs op muurschilderingen in oude pyramides, graftombes en tempels in Egypte komen gevlekte paarden voor.

Je suis Charlie.

shagya

Berichten: 215
Geregistreerd: 14-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 20:31

carola"]
[quote="Ludo schreef:
Afbeelding


Als dit een arabier is, dan is mijn paard een trekpaard! Haha! En bont is het ook al niet....

[/quote]

Dit is een 3/4 Arabier nl Shagya x Tersk x Appaloosa en het is maar net wat je onder bont verstaat. Het is een verzamelnaam.
De bontfactoren zijn Tobiano(platenbont), Overo(paint) evt kun je ook sabino(soort witfactor) en Appaloosa(in vele varianten) hier bij rekenen.
Zeer veel info staat in een boek van prof ir Wiersma over kleurvererving

Afbeelding Dit is de Shagya vader Afbeelding de moeder (v.Krimh ox)
Afbeelding z'n zoon als jong veulen.
De witte randen om zijn ogen geven aan dat ook de schimmelfactor aanwezig is en alle vlekken zullen verdwijnen. Een goed paard heeft geen kleur is een bekend gezegde.
Afbeelding vader van de moeder


En nog een apart Arabieren hoofd

Afbeelding Afbeelding een grootvader Shagya


Onderhuidse vlekken kom je vaak tegen in bepaalde ox bloedlijnen.[/img]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fee1976, Joanne_, Kyno en 37 bezoekers