wat doen jullie met je jonge paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

surcas

wat doen jullie met je jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:17

hoi
ik ben nog niet zo lang de trotse eigenaar van een heel leuk veulentje

en ik wou graag weten wat jullie ze allemaal leren op die leeftijd.
en of jullie er ook wel is mee gaan wandelen enzo.
ik denk dat ze bijna alles al kan wat op deze leeftijd nodig is, maar vroeg het me toch af.

alvast bedankt.

sabine

Chely

Re: wat doen jullie met je jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:18

lekker in een kudde op wei laten lopen, natuurlijk wel regelmatig eventjes poetsen en friemelen e.d.

ze vinden het geweldig!!!

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:20

Hmm.. Onze veulens gaan altijd gewoon de hele dag op de weide, tenzij het te drassig is.. en dan natuurlijk iedere dag iets met ze doen... Wandelen, poetsen, voetjes geven en gewoon spelen

surcas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:25

ok ik ga ook ong 3 keer in de week met dur wandelen. niet elke dag want ze staat niet erg dichtbij. en af en toe mag ze naast de fiets stappen en af en toe klein beetje draven. voor de rest loopt ze alleen maar te eten;) nog een vraagje: paarden die ong 1.70 worden, hoe groot zouden ze dan ong op deze leeftijd al moeten zijn? ze is nu 8 maanden.. ik zou ong wel graag een schatting willen maken hoe groot ze zou worden.

groetjes

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:44

ik zou een veulen lekker mer een groep andere veulens ind e wei of groeps stal laten lopen niet te eel mee prutsen laat et diertje lekker paard zijn als hij strax 2,5/3 jaar is komt ie nog genoeg met mensen in aanraking

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:52

wij laten ze volledig met rust, nadat ze afgespeend zijn, mogen ze lekker lang jong en vervelend zijn, hahaha

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:55

met (mijn) twenter hebben we toen ze nog klein was in het begin gewoon veel geknuffeld de hele dag buiten laten staan en als het kon ook in de wei, en toen ze iets ouder werd halsertje omgedaan en mee gaan wandelen en een beetje poetsen en toen gezelschapspaardje gezocht toen die bij moeder wegging en gewoon de hele dag buiten en snachts binnen

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:57

Nu in de winter staat ze bij ons op stal *gaat ook gewoon naar buiten* En van de zomer gaat ze misschien de opfok in.
Maar nu ben ik vooral bezig met poetsen, wandelen, voetjes geven en ook het trailer laden zijn we nu mee bezig.
Eerst erin en daarna kleine stukjes rijden.

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:02

op het land laten lopen, en wat aandacht geven, borstelen(maar niet zodat ze hun huidvet kwijtraken), voetjes geven en wandelen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:05

s'ochtens in de wei en s'avonds weer op stal. Ik doe mn haflinger en schetlander 1 keer in de week ( samen met iemand) borstelen.
dus leren hoefjes op te tillen, en borstels te accepteren en overal dus geborsteld worden. Dan doe ik nog in de regelmaat de haflinger in de paddock ff laten rennen, zodat hij zn energie kwijt kan. dat doe ik hoog uit 3 keer in de week, en dan hooguit 5 minutjes.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:32

Ik vind dat je een jong paard wel iets mag leren dus mee lopen aan een halster en voetjes geven enzo.. Maar als hij dat kent gewoon met rust laten, en lekker met zn vriendjes in de wei zetten. En met rust laten. Ik vind dat als je teveel met je paard (als veulen) bezig bent dathij veel te verwent word..

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:41

BleikjA schreef:
Ik vind dat je een jong paard wel iets mag leren dus mee lopen aan een halster en voetjes geven enzo.. Maar als hij dat kent gewoon met rust laten, en lekker met zn vriendjes in de wei zetten. En met rust laten. Ik vind dat als je teveel met je paard (als veulen) bezig bent dathij veel te verwent word..

ik zelf moet er ook wel bij zeggen dat ik hem nu bijna een half jaar heb de haflinger dan, en dat die in het voorjaar in een opfok gaat. Omdat hij zelf in zn leven (van een jaar) nog nooit meer paarden heeft gezien als zn moeder en pluto waarbij die nu dus staat. daarom ben ik nu ook bezig met dingen te leren dan mag hij het erna vergeten.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:53

Een paar keer per week ga ik langs bij mijn merrieveulen. Beetje poetsen met zachte borstel, hoefjes uitkrabben, oefenen met vastzetten, knuffelen en stukje wandelen. Soms stamp ik met haar door plassen heen, wapper een beetje met plastic of verschuif iets wat geluid maakt voor haar neus. Dit alles ben ik ongeveer half uurtje mee bezig, dan krijgt ze wat lekkers en gaat ze weer verder spelen met haar vriendjes.

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:26

Mijn merrie veulen kwam toen ze 9 maanden oud was. Geleidelijk aan is ze in de kudde gevoegd.(Eerst samen met 1 van de paarden uit de kudde , daarna samen met dit paard in de kudde)
Vanaf een jaar kwam ze twee maal per week op de straat met verkeer.
Sinds augustus wandelde,liep ze naast de fiets en ging ze begeleid als handpaard mee naar de hei.Momenteel gaat ze 6 maal per maand mee als handpaard. ( stappen en een klein drafje)
Verde loopt ze full time in de kudde van zes paarden van verschillende leeftijden.

(van de wei naar de stal).