Wat kun je allemaal doen met een 2,5 jarig half-arabiertje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Wat kun je allemaal doen met een 2,5 jarig half-arabiertje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 12:54

Hoi iedereen!

Ik lees hier en der allemaal verschillende topics over zadelmak maken en longeren... Ben tot de conclusie gekomen dat je beter kunt wachten met zadelmak maken tot ze 3 of zelfs ouder zijn, zeker als je dit artikel leest http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Maar goed, wat ik nu doe met men 2,5 jarig paardje (wordt eind april 3) is:
- poetsen
- af en toe longeren (maximum 1 keer in de week een kwartiertje) om zo stemcommando's aan te leren
- eens een kort wandelingetje langs de weg
- eens losgooien in de bak, andere stemcommando's aanleren, etc.

Ze heeft nog geen zadel opgehad en ik longeer aan het halster, dus hoofdstel en bit kent ze ook nog niet echt. Ze heeft wel al eens een hoofdstel en bit ingehad om te passen, voor de rest niks... Ze kauwt wel erg op het bit...

Nu vroeg ik me af wat je allemaal kan doen met een 2,5 jarige? Want ze begint zich een beetje te vervelen en ik ook haha. Altijd maar poetsen wordt wat saai hè. Heeft iemand misschien leuke tips of ideeën voor mij en men paardje? En nuttige links naar sites met info zijn ook altijd welkom!

Het moet wel leuk en gezond zijn voor men paardje! Ze is nog jong en moet duidelijk nog groeien. Daarbij heeft ze weinig spieren en conditie. Dus ja, ik vroeg me af wat ik nu allemaal kan doen met haar? Wil graag een vertrouwensband en dergelijks opbouwen, heb haar nog maar een maand of 4.

Dus alle info, tips, en links naar sites zijn van harte welkom!

gianlucka

Re: Wat kun je allemaal doen met een 2,5 jarig half-arabiert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:57

Ik heb afgelopen zondag een clinic paardenmasseren gedaan, daar schijn je de band met je paardje ook behoorlijk mee te kunnen versterken en daarnaast vind je paardje het nog lekker ook.......

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:58

Misschien kun je haar een beetje laten wennen aan enge dingen.. Zoals paraplu's wapperende plastic zakjes... enz.

Zo kun je ook zeil in de bak leggen en daar overheen gaan lopen.. of dingen met een paraplu.. Gewoon gekke leuke dingen zodat ze eraan wend. Daar kan je later erg veel profeit aan hebben..

En zo gauw je het maar afwisseld en er leuk mee om gaat (niet boos worden als ze schikt) blijft het voor je paardje ook leuk..

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 13:08

Dank je wel voor de tips

Het is nu wel zo, mijn paardje is vrij koel in het hoofd, ze heeft geen schrik van plastic zakken en over een zeil heeft ze ook al gelopen... Ze is wel opgewonden, maar begint niet als een halve zot rond te springen...

Ze heeft alleen wel erg veel schrik gekregen voor ezels... Ging laatst met der een wandelingetje maken en ze schrok zich te pletter toen we enkele ezeltjes in een wei passeerden.... Erg vreemd wel, want ze heeft daar al vaker gelopen en die ezels staan er al lang en toen had ze geen schrik! Hoe krijg ik die plotse angst nu weg? Ze was toen zo opgewonden en schrikkerig dat ze plots van alles schrik had en ze raakte de grond amper met der hoefjes, zo opgewonden was ze. Erg mooi om te zien, maar niet leuk om er naast te lopen!

Verder nog iemand tips??? Ben nu een klein beetje bezig met 'vrijheidsdressuur', vooral stemcommando's zoals 'stap', 'draf', 'ho', 'achter' en 'kom' ben ik aan het aanleren en sommige kent ze echt al goed. Maar ja na een tijdje begint ook dit haar te vervelen...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:49

Vrijheidsdressuur is leuk En met die ezels.. Gewoon steeds weer langs die wei lopen. En gerust stellen..

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:26

Je kunt je arabiertje al heel veel leren! De dingen die je nu al doet zijn super, maar je kunt ook beginnen een basis te leggen voor wanneer je haar straks gaat berijden. Je kunt haar bijvoorbeeld leren te wijken voor druk, daarvoor hoef je er natuurlijk helemaal niet op te zitten. En hoe longeer je? Is het echt werken of is het meer laten rennen? en zoals al gezegd, je kunt nu nog heel veel werken aan de vertrouwensband die je met het dier hebt, dus veel ' enge' dingen met hem/haar doen.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:19

juist lekker lange wandelingen gaan maken met je paardje! 2,5 is al een hele leeftijd hoor. Met wandelen op de harde weg kun je mooi de pezen trainen voordat je aan het werk gaat. Bovendien kun je een goed band opbouwen met het paard en hem/haar alvast wat manieren bijbrengen en laten wennen aan verkeer/enz.
Veel wandelen op de harde weg is goed voor jezelf en voor je paard. Je zou zelfs op den duur stukjes kunnen gaan hardlopen!
(is je goede voornemen voor 2005 toevallig ook nog meer sporten en een paar kilo's eraf??)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 21:49

Bedankt voor de tips!

@ Grandmommy: Ik longeer nu gewoon los aan het halster, zonder bit of longeersingel of hulpteugels en dergelijks... Het enige wat ik dus gebruik is een longe, halster, zweep en men stem... Voor de rest loopt ze gewoon wat rondjes... Waarom misschien?
Ik heb gelezen dat longeren heel erg belastend is voor de pezen, dus probeer ik dit zo min mogelijk te doen... En mijn paardje heeft rechtsvoor vrij zwakke pezen (voet omgeslagen ofzo, ze is afgekeurd op buigproef maar röntgenlogisch goedgekeurd), dus ik wil hier wel mee oppasen.

@ ilsejee, haha ja dat zijn mijn goede voornemens voor 2006 ik moet dringend conditie krijgen en die paar kilootjes eraf zijn altijd mooi meegenomen hè!
Mijn paardje heeft nog geen hoefijzers, kan dat dan geen kwaad als ik lange wandelingen maak op straat? Het zou wel goed zijn om haar pezen te trainen, gezien ze daar toch een beetje mee sukkelt...
Ik denk dat ik maar wat meer ga wandelen, maar dan liefst niet alleen, gezien ze nog wel schrik heeft van sommige dingen (vooral ezels haha, voor de rest is ze redelijk 'koel' in het hoofd).
Maar misschien dat ik dan beter met een hoofdstel met bit naar buiten ga om meer controle te hebben dan aan het halster? Of heb je een betere suggestie, ik wil niet in haar mond liggen sleuren....

En wat vinden jullie 'enge dingen' waaraan ik haar kan laten wennen?

Verder nog iemand tips??? Ik wil heel graag de vertrouwensband kweken en met haar leuke en afwisselende dingen doen, zodat we er beiden plezier aan beleven! Plus het moet wel gezond zijn voor haar, gezien haar zwakke rechtervoorbeen... Ze moet nog wel een aantal jaartjes meegaan en ik wil er later graag nog lang mee kunnen rijden, dus ja, ik wil niks overhaasten of overbelasten.

Of weet er iemand enkele leuke boeken of sites??? Als er hier al meerdere topics over bestaan, geef me gerust de link!

Alvast bedankt!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:52

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 21:59

Dank je wel

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:16