Manieren om op het goede been licht te rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Manieren om op het goede been licht te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 10:30

Ik rijd nu al 6,5 jaar, maar kan nog steeds niet zien of voelen of ik op het goede been lichtrijd
Heb wel al vanalles geprobeert, maar het wil niet lukken (zullen vast nog wel meer manieren zijn, maar dit zijn de enige die me nu te binnen schieten)
Al geprobeerd:
*Naar buitenschouder kijken, als deze naar voren gaat gaan staan.
*Als het binnenbeen de grond raakt gaan staan.
*Bij de schoft kijken, dan de beweging zien en gaan staan als het moet.
*Voor me uit blijven kijken en proberen te voelen wanneer het been naar voren + achteren gaat. Met ogen open, ook met ogen dicht. Lichtrijdent en doorzittend.

Het scheeld ook wel dat de pony's waar ik op rijd, niet gewoon op de hoefslag blijven lopen. Daar moet je dan wel iets voor doen. Maar rijd ik op een pony die uit zichzelf al op de hoefslag blijft lopen lukt het ook niet.
Ook niet bij een paard met vlakke gangen, ook niet bij een paard/pony die hoog opgooit.
Dit vind ik heel erg vervelend! Aangezien ik er echt wel iets voor doe, met lessen op de manege ook vaak ermee bezig zijn(samen met instructeur) en toch lukt het steeds niet!
Er zijn genoeg mensen die zeggen dat ze het niet kunnen zien, maar ze kijken gewoon niet goed genoeg. Ze weten niet hoe vervelend het is als je het toch maar steeds blijft proberen, al zoveel jaren lang, en het toch niet lukt!

Weet iemand nog andere manieren of tips hiervoor? Alles is welkom

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:32

Ik kan het ook niet op elk paard voelen hoor

Ik zit altijd de eerste paar passen door en kijk even voor de zekerheid

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:36

Ik kijk dan naar het buitenbeen en zeg hardop ja als die naar voren gaat en dan tergelijk gaan staan. Ik moet eerlijk zeggen dat nu ik geen engels meer rijd dat ik er niet zo op let, maar ik heb het idee dat ik het onbewust wel goed doe.

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 10:40

KiWiKo, maar ik kan het op geen enkel paard voelen
capopjekop, deze heb ik ook geprobeert. (nu je t zegt) heb ik ook zonder het hardop te zeggen, maar in mezelf gedaan. Werkte ook niet.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:42

Ik heb leren rijden op een manege waar ze na mate je beter gaat rijden, het goede been lichtrijden echt in je kop stampen, je word er dus keer op keer op gewezen als je 'fout zit'.
Wij leerden naar het buiten voorbeen te kijken, en dan zei ik zelf altijd eerst een poosje sta-zit-sta-zit, en dan ging ik na een poosje mee met m'n ritme! Nu kan ik het soms voelen, maar ik kijk altijd voor de zekerheid

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:44

Dat doorzitten lijkt me eigelijk wel een goede, want je voelt altijd jezelf een beetje omhoog geduwt worden en als ik me niet vergis moet je dan dus gaan staan
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 11-12-05 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:45

als het buitenbeen naar voren gaat moet jij staan, als het buitenbeen naar achteren gaat moet jij zitten (hopelijk snap je het )

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:46

Ik rijd al 15jr paard en ik zie/voel het ook nog steeds niet hoor.... ik heb ook echt ALLES geprobeerd maar het lukt gewoon niet... ik ben er maar mee gestopt want het werkt allemaal niet.. en ik zit ook veel liever door....

Maar er zijn dus mensen die dat niet voelen.... IK bijv... ik kan echt uren doorzitten zonder het te voelen hoor....

Sommige mensen zullen het nooit gepakken krijgen dat gvoel dat je erbij moet hebben hoeveel moeite ze der ook voor hebben gedaan/doen...... Ooit zal jeje erbij neer moeten leggen dat het niet gelukt is ondanks alle truckjes en gepobeer het klinkt misschien hard maar het is wel zo!

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 10:53

veraA, ik word er ook iedere keer op gewezen. Dat is wel een goede! Ga ik volgende keer met rijden proberen dankje!
capopjekop, kan ik ook nog eens gaan proberen!
wan, Ik snap wel hoe je dat moet zien zegmaar, en ik zie de beweging wel. Maar toch krijg ik het niet goed genoeg. Ik zie bijv. de beweging wel maar krijg dan niet op dezelfde tijd wanneer ik sta of zit. (of andersom)

MsMarit, ok. Ben niet de enige zie ik. Idd het klinkt hard. Ik denk niet dat ik me er bij neer zou kunnen leggen, het toch blijven proberen te zien/voelen en die link goed te krijgen en proberen alle verschillende manieren te weten komen en ook te proberen zou kunnen helpen. Al denk ik zelf dat ik het nooit echt zou kunnen.

luvlambiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:58

ik voel het meestal wel als ik op het verkeerde been lichtrij.
dan zit ik gewoon niet lekker.
je kunt het ook zien, als je paard met zijn buitenvoorbeen naar voren gaat moet jij staan.
je kunt ook naar zijn binnenvoorbeen kijken als die naar achter gaat moet je dan gaan staan.
veel succes ermee

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:59

Ik zou zeker niet opgeven, want iedereen kan het, de 1 doet er alleen iets langer over dan de ander

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:02

Ik voel het ook maar ik blijf meestal eerst even doorzitten en dan goed kijken naar het buitenvoorbeen als die op de grond komt dan moet je pff..ik weet het zelf nie meer maar ik weet het altijd zeker dat ik op het goede been zit.. maar ja ik rijdto ok wedstrijden dus het komt er van eigens in

XxxXxxX evelien ne stravero

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:05

Ze weet wel HOE je het moet zien maar ze heeft die link niet...

Ik weet echt Precies wat het is... Ik weet ook wel hoe ik het kan zien en hoe het allemaal moet maar ik kan het gewoon niet.... Soms lukt het ineens maar meestal niet....

Na 15 jaar kan ik het nogsteeds niet hoor... dan duurt het bij mij wel ERG lang.... ze hebben het er toen ik nog op de manege reed echt in gestampt.. heb de meest rare dingen moeten doen.. maar ik zie het gewoon niet!! dus volgens mij kan echt neit iedereen het !

snoetie

Re: Manieren om op het goede been licht te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:25

bij mij hebben ze het ook echt erin gehamerd, vooral toen ik nog erg klein was en altijd op het verkeerde been zat

maar toen moest ik ook iets doen wat mij heeft geholpen..

je hand op de schouder leggen, en echt vasthouden, dan voel je het ook en als de schouder dan naar voren gaat wordt je eigenlijk vanzelf uit het zadel getrokken, dat is dan meteen het moment waarop je eigenlijk zou moeten gaan staan, je moet de schouder dan wel echt vasthouden zeg maar..

ik weet niet of je hier iets aan hebt?in ieder geval succes!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:53

Als ik begin met lichtrijden rij ik bijna standaard op het rechtervoorbeen licht. dus als ik de andere kant om rij zit ik even snel 1 keer door. Meteen goed beginnen....... lukt me gewoon niet.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:31

snoetie schreef:
bij mij hebben ze het ook echt erin gehamerd, vooral toen ik nog erg klein was en altijd op het verkeerde been zat

maar toen moest ik ook iets doen wat mij heeft geholpen..

je hand op de schouder leggen, en echt vasthouden, dan voel je het ook en als de schouder dan naar voren gaat wordt je eigenlijk vanzelf uit het zadel getrokken, dat is dan meteen het moment waarop je eigenlijk zou moeten gaan staan, je moet de schouder dan wel echt vasthouden zeg maar..

ik weet niet of je hier iets aan hebt?in ieder geval succes!

die tip had ik ook

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:40

Aangalopperen, terug naar draf en meestal rij je dan in een keer op het goede been licht.

Martsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:46

Heej Pattypaard!
Het lijkt me lastig als je dat niet kunt zien/voelen. Ik rijd nu zo'n 15 jaar en heb het al heel vroeg geleerd. Bij mij werkte het dus wel; naar buitenschouder kijken. Andere trucjes zou ik zo ook even niet weten!
Wat ik nog wel wil zeggen is dat als je gaat rijden, niet gelijk moet gaan doorzitten. Dat kan je beter na een kwartier rijden doen, ivm met de paardenrug die dan wat losser is... En volgens mij maakt het dan even niet uit op welk been je lichtrijdt!!!

Succes!!!

Martsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:46

Roosmarijn schreef:
Aangalopperen, terug naar draf en meestal rij je dan in een keer op het goede been licht.

Dan moetje wel gelijk met de eerste drafpas lichtrijden!!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:52

toch is dat vanuit galop wel waar bijmij ook . Ui t de galop zit ik nooit op het verkkerde been en bij aandraven vanuit stap moet ik vaak nog even kijken
Het is echt een kweste van blijven lessen en blijven oefenen. Ik moest vroeger bij aandraven eerstr zelf zeggen of ik dacht dat ik op het goede been zat en dan hielp de instructeur me later.
En na een tijdje heb je het wel door, maar de een voelt het sneller dan de ander.

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:55

ik zou niet weten hoe je dat moet voelen. ik kijk ook gewoon altijd naar het buitenvoorbeen. volgens mij kun je het niet eens voelen want lichtrijden op het ene been voelt volgens mij net zo als rijden op het andere been. op het 'foute' been wordt je net zo goed omhoog gegooit om te geen staan.dus daar heeft het toch niks mee te maken? dat is meer het gevoel krijgen voor het lichtrijden opzich, maar niet of je op het goede been zit.
gewoon lekker blijven kijken

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:08

marlo schreef:
ik zou niet weten hoe je dat moet voelen. ik kijk ook gewoon altijd naar het buitenvoorbeen. volgens mij kun je het niet eens voelen want lichtrijden op het ene been voelt volgens mij net zo als rijden op het andere been. op het 'foute' been wordt je net zo goed omhoog gegooit om te geen staan.dus daar heeft het toch niks mee te maken? dat is meer het gevoel krijgen voor het lichtrijden opzich, maar niet of je op het goede been zit.
gewoon lekker blijven kijken

Je kunt het wel voelen hoor, ik zit vreselijk als ik op het verkeerde been rij. Ik kan alleen niet uitleggen wat je dan voelt, maar het is alsof je tegen de beweging in rijdt of zo.
Ts: zie je het wel als je er naast staat, als iemand anders aan het lichtrijden is, of die op het goede been rijdt?

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:10

Meestal als je verkeerd lichtrijd zit het ook anders en raar....probeer beide uit en kijk wat voor jou het beste aanvoelt

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 14:03

Citaat:
Je kunt het wel voelen hoor, ik zit vreselijk als ik op het verkeerde been rij. Ik kan alleen niet uitleggen wat je dan voelt, maar het is alsof je tegen de beweging in rijdt of zo.
Ts: zie je het wel als je er naast staat, als iemand anders aan het lichtrijden is, of die op het goede been rijdt?

Ja, het duurt soms wel een tijdje maar ik kan het wel zien dan. (1/2 rondjes, maar soms ook sneller)

MsMarit, ja erg he

snoetie, je hand dan op de schouder van de pony leggen? bijv. je rechterhand op de rechterschouder van de pony als je linksom rijd.
dankje

Roosmarijn, ok ga ik ook eens proberen. Had ook al gehoord dat als je met de overgan van galop naar draf een beetje op je buitenbeen rijd je eerder op het goede been zou gaan lichtrijden dan op het goede?.
Maar dan heb ik het nog niet zo dat ik het zelf kan zien, en bij het stappen/draven heb ik er dan eigenlijk nog niets aan

Martsje, is ook erg lastig idd! direct doorzitten doe ik eigenlijk nooit. Mede ook om diezelfde reden. dankje

Riant, ik denk niet dat het alleen een questie is van oefenen en lessen. Net zoals MsMarit al zei.
Dat hebben we op het begin altijd gedaan met lessen. Laats ook nog eens.

noekiejj, het rare is dat als ik op het verkeerde been rijd, ik soms fijner rijd dan dat er tegen me gezegt word dat ik op het verkeerde been rijd. Ik ga dan over naar het goede en dat zit het heel raar.

Ik heb net nog een tip gekregen
Met aandraven als je aandraaft pas bij de 2e of 4e pas gaan lichtrijden. Dan zit je goed, en niet bij de 1e,3e want dan zit je fout.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:30

Als ik op het verkeerde been zit dan zit ik niet lekker dus ik hoef nooit te kijken. Neem anders een tijdje les aan de longeerlijn en dan alleen oefenen om op het goede been te rijden. En met je ogen dicht "voelen" dan leer je het vanzelf!