Paard meenemen naar Engeland

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tamtam

Paard meenemen naar Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 12:28

Zoals een aantal van jullie wel weten studeer ik geneeskunde en is het de bedoeling dat je hierbij co-schappen (stages) loopt. Nu gaan veel van mijn medestudenten naar het buitenland in het 4e of 5e jaar om daar een co-schap te doen. Meestal is de keuze Afrika, Amerika of Australie. Het lijkt mij ook erg leuk om naar het buitenland te gaan, maar ik zou Velvet geen 8 weken alleen willen laten en haar zo ver weg meenemen wordt toch ook een beetje lastig.
Nu zat ik dus te denken om een co-schap ik Engeland te gaan doen over 1 of 2 jaar en Velvet mee te nemen. Juist omdat ik niet over 1 nacht ijs wil gaan wil ik eigenlijk al vroeg beginnen met dingen regelen en heb ik het er hier nu al over. Ik zie eigenlijk weinig practische bezwaren buiten het vinden van goede stalling en een langere reis met de trailer, maar misschien zie ik dingen over het hoofd en zitten er ook nadelen aan, ook voor Velvet. Dan blijf ik namelijk gewoon lekker in Nederland.
Nu mijn vragen: Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Hoe denken jullie er over om een paard voor een maand of 2, misschien 3 mee te nemen naar Engeland en hoe zou ik het vinden van goede stalling daar het beste aan kunnen pakken? Daarnaast zijn er dingen als speciale papieren, invoerrechten en andere dingen die nodig zijn en misschien erg kostbaar zijn?

Branca

Re: Paard meenemen naar Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:55

Ik heb dit jaar voor het eerst de hond mee naar Engeland genomen.
Moest voorzien zijn van een chip, rabies-enting, bloedonderzoek erna en bij positief resultaat bloed na half jaar pas vertrekken en dan nog binnen 24 uur tevoren een vlooi- en tekenbehandeling.
De DA had eea fout waardoor ik problemen kreeg. Ook de RVV had het mis!
Best een hoop gedoe.

Je moet zorgen dat de papieren in orde zijn..tot in detail (datum en tijdstip). Ook je reisschema moet goed zijn..om alles voor jezelf en je paard gladjes te laten verlopen.
Kijk ook even hier: http://www.defra.gov.uk/animalh/animindx.htm

Ik reis al jaren naar Engeland, per boot (veerboot, hoverspeed, in verleden de hovercraft en mn ouders via tunnel).
Ik heb nu ervaren, omdat ik de hond in de auto achter moest laten, dat het erg warm wordt op het dek. Dus kijk in welke periode in het jaar je vertrekt, ook voor het weer op zee.

Ik weet ook niet in welk deel in Engeland je wilt gaan wonen zolang, maar reizen in Engeland is heel wat anders dan hier.
Ik ben erg bekend in East/Central Sussex. Ken daar ook een vrouw die haar pony's laat uitbrengen op oa The Horse of the Year show.

Ik ben erg benieuwd over je plannen en je uiteindelijke keuze

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:01

Neem eens contact op met stamboeken van Britse rasponies. Er is redelijk wat uitwisseling tussen de Nederlandse en Britse stamboeken, hoewel vaker vanuit Engeland dan andersom
Er komen regelmatig Welsh Cobs deze kant op en er gaan er ook wel weer terug (hengsten die uitgeleend zijn), dus in principe zou je daar eens na kunnen vragen hoe het met de papieren enzo zit.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of het voor 8 weken echt de moeite waard is, persoonlijk zou ik het paard die reis niet aandoen en lekker thuis laten. Maar dat moet je verder zelf weten, natuurlijk.

Kobus17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:02

Hoi voor stalling ed. zou je eventueel de horse&hound site ( = soort hoefslag) kunnen zoeken,daar zullen vast wel stallings-advertenties staan, dan kan je waarschijnlijk wel een indicatie vinden hoe duur ed. in de omgeving waar je heen gaat.
Voor invoerrechten ed , heb ik geen idee.
Ik heb mijn paard toen thuis gelaten ( heb 1 jaar in Engeland gewerkt en gewoond). Misschien kan je een paarden- kliniek ofzo bellen , die weten misschien wel wat je nodig moet hebben aan papierwerk voor het vervoer naar het buitenland.
Igg succes, ermee.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:03

Hoi,

pffff het is nogal wat om je paard voor maar 2 of 3 maanden mee te nemen naar Engeland. 2 of 3 maanden op stage is betrekkelijk kort. Ik zou persoonlijk nooit mijn paard meenemen voor maar 2 of 3 maanden. Ik zou hem dan door iemand anders laten rijden ofzo. Ga je voor 1 of 2 jaar dan zou ik er wel aan denken om mijn paard mee te nemen. Maar dit is natuurlijk erg persoonlijk.

Verder zou ik eerst eens navragen of er een quarantaineperiode in Engeland is voor paarden en of je paard bij terugkomst in Nederland in quarantaine moet. Mij staat iets bij dat de quarantaine periode in engeland iets van 1 maand is. Dan lijkt het mij de moeite niet om je paard mee te nemen.

Kijk eens op http://www.johnparkerinternational.com/index.htm Dit is een bedrijf dat paarden van bijvoorbeeld Nederland naar Engeland vervoeren. Hier kun je misschien meer informatie aanvragen.

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:05

Ik denk dat zo'n reis best veel van een paard vergt (als ik kijk naar hoeveel kilo's mijn spaanse hengst is kwijtgeraakt..) alles is anders en nieuw. Ik denk persoonlijk niet dat het de moeite waard is als je het voor 2 a 3 maanden doet, teveel ellende voor het paard.
Als je een jaar weggaat zou ik het logischer vinden.
Daarbij zullen de vervoerskosten heen en terug niet misselijk zijn vermoed ik.

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:36

Bedankt voor het meedenken!
Persoonlijk denk ik dat het vervoer voor het paard op zich niet zo'n probleem is. Denk dat een fikse reis vanuit Spanje wel wat anders is dan naar Engeland. Bij verandering van stalling is ook alles anders en nieuw, daar hoef je weinig kilometers voor te maken. Denk dat een trip van maastricht naar groningen wat dat betreft even belastend is.
Dingen als quanrantaine en vervoerskosten maak ik me op dit moment meer zorgen over. Maar goed, het is een orientatie. Ik heb absoluut nog niets besloten. Anders blijven we gewoon in Nederland.

Dizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:44

Als je paard het niet erg vindt om vervoerd te worden is het denk ik geen probleem (de mijne vinden het erg leuk in de trailer).

Inderdaad ervoor zorgen dat de papieren in orde zijn.

Stallingen zijn in Engeland vaak beter dan hier. Het is een echt paarden-land en de boxen zijn vaak ruimer dan hier.

Ik zou ze meenemen als ik voor 3 maanden weg zou gaan (naar Engeland dan). Vanuit Roosendaal ben je in 4 uur in Engeland (als je met de Eurotunnel gaat en zonder trailer reist, met trailer 1 uur langer denk ik)

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 14:49

Heb inmiddels al flink wat info binnen. In tegenstelling tot wat de meesten (ook ik) denken is quarantaine niet nodig en vallen de overige kosten ook erg mee.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:55

Vergis je niet in het reizen. Als ik naar de plaats van bestemming ga in Engeland, ben ik net zoveel tijd kwijt als reizen naar Oostenrijk.

Vanuit hier (Eindhoven) naar Calais (kortste overtocht qua boot) is 320 km.. zo'n 3 uur rijden. Dan zeker een half uur tevoren daar zijn.
Dan 1 uur en kwartier varen (als het normaal gaat), tel daar minstens een kwartier voor en na, dus 75 min + 30 min, zeg 2 uur.
Van jou uit is het iets langer qua km's, maar met trailer qua tijd ook.
Dus tot Engeland ben ik al 5 uur aan het reizen (als meezit).
En dan begin je aan je reis in Engeland. Afhankelijk waar je heen gaat heb je 1 snelweg..of niet.

Voor een paar maanden zou ik het niet doen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:01

k zou het voor 8 weken niet doen. Het is een lange reis, een hoop gedoe, volgens mij moet ie ook nog 24 uur in quarantaine.
Daarnaast is je paard echt wel even gestresst omdat hij op een vreemde stal komt, zn stalgenootjes mist, wsch ander voer krijgt, enz. bovendien heb je als je coschappen loopt, maar heel weinig tijd voor hem.
en net als ie een beetje gewend is, ga je weer terug. weer de reis enz.

Als het nou een half jaar was...

Ik kan me voorstellen dat je hem niet wilt uitlenen. Waarom gun je je paard geen lekkere lange vakantie in de wei? Conditieverlies is er nauwelijks, dat blijft lang hangen bij een paard. Hij komt minder stijf uit de wei dan van de boot, denk ik.

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 15:12

dat weinig tijd valt mee. Ik heb al coschappen gelopen en heb tot nu toe ook elke dag tijd voor haar gehad.
Maar goed, ik zal nog eens over jullie punten nadenken

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:16

Branca schreef:
Vergis je niet in het reizen. Als ik naar de plaats van bestemming ga in Engeland, ben ik net zoveel tijd kwijt als reizen naar Oostenrijk.

Vanuit hier (Eindhoven) naar Calais (kortste overtocht qua boot) is 320 km.. zo'n 3 uur rijden. Dan zeker een half uur tevoren daar zijn.
Dan 1 uur en kwartier varen (als het normaal gaat), tel daar minstens een kwartier voor en na, dus 75 min + 30 min, zeg 2 uur.
Van jou uit is het iets langer qua km's, maar met trailer qua tijd ook.
Dus tot Engeland ben ik al 5 uur aan het reizen (als meezit).
En dan begin je aan je reis in Engeland. Afhankelijk waar je heen gaat heb je 1 snelweg..of niet.

Voor een paar maanden zou ik het niet doen.

Ik was precies hetzelfde aan het typen , maar heb het niet geplaatst. Omdat je me voor was Maar ben wel het helemaal met je eens.

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 15:23

idd wel iets om nog over na te denken

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:28

Grappig, Kobus. Ja, dacht zal even duidelijk neerzetten
Reis al jaren die kant op, weet wat me te wachten staat. Als de boot dan eens lekker op tijd vaart en alles goed gaat..wij blij.. sta je in de file bij Gent of Antwerpen grrrrr

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:33

@Branca

TamTam: ook nog even om over na te denken, als het een heuvelachtige omgeving is, ga je continu , heuvel op heuvel af, is ook vermoeiend voor je paardje, het zijn vaak flinke percentages omhoog en omlaag.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:53

Branca; een paard is een hoefdier en daar gelden weer andere regeltjes voor dan dieren met kussentjes onder hun voeten.

voor de directe antwoorden neem je contact op met de BHS (Britsich Horse Socieety) heb daar geen driecte link van maar via de link van mijn school in engeland waar ik heb gezeten kom je ook een eind, zij kunenn je ook vast helpen;

Engeland is helemaal te gek!!!!!

http://www.warkscol.ac.uk/equistudy

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:02

CarolineF... dat snap ik }> . Men maakt onderscheid tussen huisdieren, vee etc.. Lijkt me ook logisch. Ik heb ook niet gezegd dat er hetzelfde geldt

Engeland is idd te gek!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:38

Jemig, wat doen jullie moeilijk zeg. TS woont in Utrecht. Dan heb je dus echt niks te zoeken in Calais, tenzij je echt in het zuiden wilt zijn; maar als je al voorbij southamton wilt zijn, kun je al beter via Hoek.
Men neme de boot, in Hoek v. Holland of Rotterdam, afhankelijk van waar je wilt zijn en hobbelen maar. De kosten die je "uitspaart" op de boot geef je drie keer uit aan extra reiskosten! Bedenk dat in Engeland de Diesel net zo duur is als de benzine en de benzineprijs ligt iets onder NL-niveau. LPG kost de helft.
Denk eraan om tevoren toestemming te regelen om tijdens de tocht op het autodek te mogen komen voor verzorging, zeker als je voor de Rotterdam-route kiest. De autodekken zijn hermetisch gesloten tijdens de overtocht, niks stiekum naar beneden!
Overigens zou ik het wel of niet meenemen van m'n paard ook af laten hangen van de plek waar je gaat werken. Er zijn bosjes plekken in GB waar niks te beleven is met je paard en om nou alleen maar in de bak rond te hobbelen, daar zou ik m'n paard ook weer niet voor meenemen.

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:58

Haha, ik was inderdaad van plan gewoon de boot in hoek van holland te pakken.
Ben het overigens met je eens ikke dat ik wel op een mooie locatie wil zitten en een stal natuurlijk ook vindbaar, bereikbaar vanuit mijn stulje daar en betaalbaar moet zijn.
Morgen heb ik een gesprek op de uni over de mogelijkheden. Pas als ik meer weet ga ik een besluit nemen.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:22

tamtam schreef:
Haha, ik was inderdaad van plan gewoon de boot in hoek van holland te pakken.
Ben het overigens met je eens ikke dat ik wel op een mooie locatie wil zitten en een stal natuurlijk ook vindbaar, bereikbaar vanuit mijn stulje daar en betaalbaar moet zijn.
Morgen heb ik een gesprek op de uni over de mogelijkheden. Pas als ik meer weet ga ik een besluit nemen.

Bedenk dat paarden in GB een dure grappenmakerij is. Dat heeft diverse oorzaken, maar houdt er rekening mee dat je behoorlijk meer kwijt bent dan hier.
Ik weet niet precies wat je gaat doen en waar, maar als je wat meer definitief iets weet, laat maar weten, ik heb hier en daar wel wat leuke adresjes, afhankelijk van waar je naartoe gaat.

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:02

Thanks ikke, ik zal het onthouden!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:06

ikke schreef:
Jemig, wat doen jullie moeilijk zeg. TS woont in Utrecht. Dan heb je dus echt niks te zoeken in Calais, tenzij je echt in het zuiden wilt zijn; maar als je al voorbij southamton wilt zijn, kun je al beter via Hoek

Doen helemaal niet moeilijk! Misschien jij wel...

Via Calais heb je de kortste vaarroute naar Engeland.
Als je vanuit Hoek van Holland gaat, zit je het langste op de boot. Dat is ook overwegen waard...
En inderdaad..ligt er ook aan waar je heen moet.

Het is het een of het ander...uren op de boot (ernstig afhankelijk van weersomstandigheden) of uren in de auto (eigen baas).

Dat laatst vind ik knap: als je voorbij Southhampton wilt zijn... Dan moet je juist via Frankrijk..

Kan trouwens ook nog via Oostende varen..

En ja, paardrijden is duur in Engeland. Als voorbeeld: een buitenritje kost al minimaal 12 pond = ong 18 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:56

Branca schreef:
ikke schreef:
Jemig, wat doen jullie moeilijk zeg. TS woont in Utrecht. Dan heb je dus echt niks te zoeken in Calais, tenzij je echt in het zuiden wilt zijn; maar als je al voorbij southamton wilt zijn, kun je al beter via Hoek

Als je vanuit Hoek van Holland gaat, zit je het langste op de boot. Dat is ook overwegen waard...

Het is het een of het ander...uren op de boot (ernstig afhankelijk van weersomstandigheden) of uren in de auto (eigen baas).

Dat laatst vind ik knap: als je voorbij Southhampton wilt zijn... Dan moet je juist via Frankrijk..

De stabiliteit van de boten op Hoek en Rotterdam is veel beter dan die van calais, ja persoonlijke ervaring. Oostende is geen optie, tenzij windkracht 0, dat ding rolt en schommelt al bij windkracht twee en boven 7 varen ze niet eens!!

Westelijk van Southampton gaat bovenlangs London echt vlotter en comfortabeler hoor, zeker als Cornwall je einddoel is.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:58

ikke schreef:

[/quote]
De stabiliteit van de boten op Hoek en Rotterdam is veel beter dan die van calais, ja persoonlijke ervaring. Oostende is geen optie, tenzij windkracht 0, dat ding rolt en schommelt al bij windkracht twee en boven 7 varen ze niet eens!!

Westelijk van Southampton gaat bovenlangs London echt vlotter en comfortabeler hoor, zeker als Cornwall je einddoel is.
[/quote]

klopt als een bus