hoe duur aanleg bak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

hoe duur aanleg bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 13:15

hallo, ik wil gaan sparen voor een eigen bak.
20 bij 40 is wel goed
ik hoef er geen omheinig om, want dat doe ik gewoon met paaltjes en draad. nu is mijn vraag; hoe duur zijn drainage slangen? hoeveel moeten er in? wat voor zand heb ik nodig, hoe duur is dat? hoediep moet de zandlaag zijn? veel vragen he, maar ben erg benieuwd naar de antwoorden
groetjes!

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:16

En vergeet de verlichting niet

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:19

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 13:21

oke, verlichting ook nog ja zal even op je sites kijken. maar misschien wisten jullie het dus vandaar

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:43

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 13:46

bedankt

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:02

Zo duur als dat je het zelf wilt maken

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:06

ik wil dus een bak, met 2 lampen is wel voldoende, geen houte omheining ( dat is wel heel erg duur een een draadje is ook voldoende ) wil wel goed zand, dat droog blijft en niet zwaar is voor het paard. nu heb ik gehoord dat je de bak niet in moet graven, maar ook gewoon het zand op de grond kan storten, dus de bak hoger leggen dan de pad. dan schijn je minder last van water te hebben. hebben jullie daar weleens van gehoord?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 23:14

wie heeft er pas een bak aan laten leggen? op welke prijs kwamen jullie ongeveer uit?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:16

Hollybolly schreef:
ik wil dus een bak, met 2 lampen is wel voldoende, geen houte omheining ( dat is wel heel erg duur een een draadje is ook voldoende ) wil wel goed zand, dat droog blijft en niet zwaar is voor het paard. nu heb ik gehoord dat je de bak niet in moet graven, maar ook gewoon het zand op de grond kan storten, dus de bak hoger leggen dan de pad. dan schijn je minder last van water te hebben. hebben jullie daar weleens van gehoord?

moet je wel een rand er omheen doen he.. anders dan regent het zand weg.

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:23

Op mijn vorige stalling hadden we 2 drainage slangen. Ik zal eens vragen hoeveel dat kostte. Maar ik denk dat je er maar 1 nodig hebt. Ligt er natuurlijk aan hoe snel het nat word etc maar die van ons was altijd heeeeel erg droog. Alleen als het heeeeeel erg lang en veel had geregend hadden we een klein plasje bij de ingang van de bak.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:31

oke, bedankt dat je dat voor me wilt doen radnah @ daanjuh, ja daar zat ik zelf ook al aan te denken, het moet naturlijk wel blijven liggen als dat even kan

Toad

Re: hoe duur aanleg bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:28

vanaf ongeveer 10.000 euro heb je een gedraineerde bak met zand, zonder omheining +verlichting

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:31

das duidelijk neem ik aan van wat toad zei

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:17

Hollybolly schreef:
nu heb ik gehoord dat je de bak niet in moet graven, maar ook gewoon het zand op de grond kan storten, dus de bak hoger leggen dan de pad. dan schijn je minder last van water te hebben. hebben jullie daar weleens van gehoord?

Inderdaad. Een bak ingraven is bijna vragen om overlast, tenzij je een perfecte drainage hebt. Maar die ben ik nog niet tegengekomen.

Wij hebben een paddock, 5-10 cm heel grof zand, bovenop de normale grond. Nooit plassen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 01:09

Hollybolly schreef:
oke, bedankt dat je dat voor me wilt doen radnah @ daanjuh, ja daar zat ik zelf ook al aan te denken, het moet naturlijk wel blijven liggen als dat even kan

ja want anders is dat vet zonde.
Een vriendin van me heeft er een lek in zitten en nou is ze al heel wat kruiwagentjes zand kwijt.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:53

is een bak zo duur joh? 10 000 euro? ik dcht gewoon, rand maken, drainage slang erin, zand erop, draadje erlangs lichtpaal en klaar voor 2000 euro? weet niet hoeveel zand precies kost maar...

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:10

Een groot deel van de kosten hangt af op wat voor grondsoort je de bak neerlegt, en hoe hoog het (grond) en waterpeil is waarop afgewaterd wordt.
Hoe hoger het grondwater/afwateringspeil, hoe meer drainagebuizen.

heb je een ondergrond van zand, dan kun je redelijk goedkoop. Ik zou wel zorgen voor een goed doorlatende onderlaag, zoals drainagezand. Ik zou geen grof zand in de top laag gebruiken, want die blijft dan veel te rul en zwaar. Het best is om dan een toplaag van bijvoorbeeld leemzand te gebruiken. Of het zand opmengen met kunststofsnippers.

Heb je een klei-ondergrond met een laag waterpeil, dan zou ik er een laag uit laten graven en weer opvullen met zand. Evt tussen de kleilaag wegenbouwdoek gebruiken. In het klei drainagesleuven graven en dit opvullen met drainagezand. ook de onderste zandlaag goed doorlatend zand en daar weer een fijnere zandlaag overheen.

Zit je op de veengrond, dan zou ik de bak er bovenop leggen, wel even zorgen dat de ondergrond geegaliseerd (op afwateren) wordt. Drainagesleuven ering graven (diepte hangt af van waterpeil) met drainagezand opvullen. verder zie hierboven.

Als je vaak de paarden in de bak los hebt en ze daar ook voert en er komen veel bladeren ed in de bak, loop je binnen een paar jaar kans dat de drainbuizen versopt raken. De organische stof deeltjes hiervan zakken door het zand en maken de drainbuizen verstopt.

Verder raad ik je aan met een loon/grondwerker uit de buuurt hier eens over te praten en laat meerdere loonwerkers maar een s een prijsopgaaf doen.
Denk goed na hoe je het wilt hebben en vraag en kijk bij anderen bij je in de buurt!!!!

Maar schrik niet, je bent zo 8000 - 10.000 euro kwijt. (zonder omheining)

Succes

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:21

oja, voor lichtpalen moet je de nuon in de regio even bellen, deze hebben meestal nog wel oude straatlantaarns liggen.

bovenop drainbuizen heb je minstens wel 40 cm zand nodig...
800 m2 x 0.40 = 230 kuub zand.

Let op ze geven meestal prijzen excl. 19 % BTW (er komt dus nog een 5e deel van de prijs overheen)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:21

sjonge, dat is niet niks zeg, bedankt allemaal voor de tips trouwens

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:33

Leemzanf ben ik zelf niet gek van.
Voor een binnenbak oke, maar buitenbak.
Leem laat weinig water door.

(Ik woon op leemgrond)

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:46

Voor wat jij wilt moet je rekenen op een €7000 - €10.000, afhankelijk van de ondergrond.
Een zandbodem is nl. goedkoper als een kleibodem.
En laat de bak aanleggen door een bedrijf dat manegebodems aanlegt en niet een standaard loonwerk bedrijf, dat is nl. vragen om problemen!!!(gebeurt vaak zat dat bodems veel te zwaar zijn, niet goed gedraineerd zijn etc als een gewoon loonwerkbedrijf het doet)

ratzel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:00

Een goede rijbodem kost enorm veel geld. Als je het proffesioneel aan laat leggen ben je voorlopig klaar. Als je een of andere loonwerker laat komen die er niet zoveel verstand van heeft, heb je kans dat je elk jaar wel onderhoud moet plegen om hem rijbaar te houden. Dan ben je uiteindelijk ook nog een hoop geld kwijt. En een goede rijbaan voorkomt ook veel blessures dus het is wel zinvol om jezelf eens heel goed erin te verdiepen en idd wat navraag/offertes aan te vragen.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:16

Sjonniej schreef:
Zo duur als dat je het zelf wilt maken

Ja, idd.. Ik zou gewoon even rondzoeken naar bedrijven en ff gaan googen
Leuk dat je een eigen bak krijgt btw..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:28

het is nog niet zeker hoor, eerst moet het veulen komen en dan ging mijn vader erover nadenken. De prijs die zo hoog is, ligt dat aan die 230 kuub zand?