Welk boek over rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Welk boek over rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 15:58

Een collega van mij wil ook graag gaan rijden. Ze heeft toen ze nog klein was wel eens een paar keer op de manege gelest maar is daar natuurlijk niet aan rijden toegekomen. Nu heeft ze mij gevraagd of ik boeken weet, of daar ook eens bij bekenden naar wil vragen, over het basis rijden op zich, dus meer met definities en 'how to-s'. Dus een boek wat ingaat op het leren rijden van de ruiter en niet op de africhting van het paard. Ze wil namelijk graag, wanneer ze daadwerkelijk echt gaat lessen alvast een beetje van de hoed en de rand weten. Aangezien ik heel erg slecht in uitleggen ben, kan ik haar ook niet veel verder helpen. Voorbeeld, ze heeft een paar weken geleden 2 lessen genomen en daar kreeg ze dan al het verwijt dat ze: niet op het goede been lichtreed. Frusty Lijkt mij toch dat zo'n flutmanege instructeur wel moet kunnen snappen dat iemand die ooit een paar keer op een pony heeft gezeten nog niet echt behept is met veel rijkunstig gevoel.

Haha! zou dat niet wat voor een LOI zijn?; een theoretische cursus paardrijden? Zodat je eerst de theorie onder de knie hebt en deze dan later in de praktijk kunt brengen Haha!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:59

je heb een boek.. de basisafrichting voro het jonge rijpaard en das erg geschikt! succes ermee!
En ook het boek... ruiter en paard in perfect balans (j. Loriston-Clarke) ruiterhulpen (? auteur weet ik zo ff 1,2,3, niet!)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 16:03

'Leer paardrijden' van Mary Gordon Watson is erg leerzaam(ook voor volwassenen) en niet zo gek duur.
En 'Alles over paardrijden' van Christiane Gohl is wel een aanrader, maar dit boek is iets minder gestructureerd opgezet(wat rijden betreft), wat duurder en richt zich naast rijden ook veel op verzorging en huisvesting.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 16:04

Maar het gaat niet om een jong rijpaard dat afgericht moet worden, het gaat om een ruiter die wil leren paardrijden. Er vanuit gaande dat het paard alles al kent.

Het boek 'Leren Paardrijden' van A. Diks & Diks-Schalekamp, A.
is wel leuk. ISBN: 9058770206

De auteur, zelf een bekende instructrice, heeft een makkelijk toegankelijke gids geschreven waarin op vele vragen antwoord wordt gegeven. De serie wordt gemaakt door mensen die kunnen bogen op een grote praktijkervaring en die beschikken over het vermogen om dingen eenvoudig en voor een groot publiek te beschrijven. In dit deel worden allerlei facetten die te maken hebben met paardrijden, belicht. Hoe kom je aan een goede manege? Wat betekent het als een paard zo doet? Of zo? De gids is geschreven in vraag en antwoordvorm en is in samenwerking met de FNRS, de overkoepelende organisatie van rijscholen, gemaakt. Inhoudsopgave voorin het boek, daarna volgen de vragen en antwoorden. Een adressenlijst besluit het geheel, geen index. enkele getekende illustraties. De tekst op de achterflap geeft de inhoud goed weer.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 16:07


ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 00:12

Centered riding van Sally Swift is wel een aanrader. Wel praktisch als de instructeur er ook van gehoord heeft, anders kan dat tot leuke taferelen leiden.
ISBN: 903841056-5

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 09:47

Ik vind het boek Praktisch Ruiterhandboek een erg goed boek. Maar ik weet zo 1,2,3 de schrijver niet.