Ruin/Merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Ruin/Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 10:58

Is er eigenlijk verschil in omgang tss een ruin en een merrie.

Eigenlijk toevallig maar als ik bekijk op alle paarden waarmee ik al een lange tijd heb gereden waren het altijd ruinen.

Nu ben ik aan het uitkijken voor een paard en instinctief kijk ik meestal naar ruinen, maar soms zie ik dan een hele mooie merrie staan en dan denk ik , waarom nie?

Nu, mijn vraag zijn die even braaf inomgang. En zijn niet lastiger te rijden als ze hengstig zijn?

Ik weet dit echt niet.

wreckh

Re: Ruin/Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:01

Dat verschilt natuurlijk per paard. Maar over het algemeen wordt er gezegd dat ruinen makkelijker zijn.

Helaas kan ik niet uit ervaring meepraten. Ik heb altijd alleen maar merrie's gehad. Nu wel 2 hengstveulens, maar goed die zijn nog geen ruin, dus heb verder geen idee.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:02

Ik heb een merrie, die is juist fijner te rijden op het moment dat ze hengstig is. Ik vind het verschil tussen een merrie en een ruin niet groot, zolang je gewoon respect voor ze toont maar wel consequent bent, zal er zelfs met een hengst niks aan de hand zijn denk ik!!!

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar nog nooit last van gehad

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:05

Haha zie mijn topic over hengstigheid

Wij zochten in de eerste instantie ook een ruin, maar zijn toch bij deze dame gaan kijken en waren op slag verliefd. Het gaat om het karakter, dat moet je aanspreken denk ik. Onze hond is ook een reu terwijl we eigenlijk een teef wilden, en we zijn nog elke dag blij met 'm.
Onze dame is wat lastiger maar nog prima te rijden als ze hengstig is. Vergt alleen wat meer alertheid van de ruiter. Ik heb ook verhalen gehoord van merries die onmogelijk zijn als ze hengstig zijn. De merries waar ik op gereden heb vroeger op de manege waren allemaal nog prima te hanteren.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:08

Het verschilt enorm per paard, ik heb een ruin die zich nog geregeld als heuse hengst gedraagt, maar er zijn ook ruinen zat die er rustig en lief zijn, maar je hebt er ook hele rare tussen zitten, dat geldt ook voor merries en hengste.
Gewoon gaan kijken, niet jezelf blind staren op of een merrie of een ruin, maar gewoon gaan kijken of het klikt tussen jullie

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:12

Als mijn merrie hengstig is.. Phoeeiiii.. *
Dat is even hard werken.. maar dat verschilt per paard want bij onze andere merrie is juist goed bezig als ze hengstig is.. En loopt dan veel mooier, het strekken enzoo..

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:39

ik heb n ruin en merrie, met bijde geen problemen

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 15:23

Een ruin in knuffeliger en een merrie wat afstandelijker.
Mijn merrie was niet te rijden als ze hengstig was, maar doordat ze van die kruiden krijgt als ze hengstig is, gaat het goed.
Je merkt het wel aan haar, dan zijn andere paarden opeens interessant en normaal gesproken niet.

Ze heeft alleen van die dagen dat ze aandacht en knuffelen geweldig vindt en de andere dag wil ze het niet.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:10

Mijn merrie is een echte knuffelkont.

Toch heb ik wel het idee dat ze het leuk vindt om de baas te spelen. Maar ja dat kan gewoon aan mijn merrie liggen .

De ene merrie is de andere niet. En niet alle ruinen zijn even lief.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:18

Eigenlijk trekken ruinen mij het meest al moet ik zeggen dat ik ook een hele leuke merrie ken. Ontzettend lief naar mensen maar vaak naar andere paarden zijn ze wat chagerijnig al verschilt dit natuurlijk wel per paard. ruinen zijn vaak wat "koeler" in de kop (de gene die ik ken dan )

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:25

Uit ervaring heb ik gemerkt dat merrie's over het algemeen 'moeilijker' zijn dan ruinen... Maar ik kies mijn merrie's er wel uit....

Wat manegepaarden betreft vallen de ruinen ook meer in de smaak... Het zal afhangen van je eigen karakter denk ik...

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:32

Merrie's zijn volgens mij toch wel koppiger dan ruinen. Als die van mij niet wil, wil ze echt niet, vroeger met mijn verzorgpaarden (2 ruinen) had ik niet zo die indruk. En als ze koppig waren gaven ze sneller toe.

Als ze hengstig is is ze minder knuffelig en op het einde van die periode wil ze niet anders dan knuffelen. Tja, vrouwen hé.

Maar het is een schat hoor, ik heb het mij nog niet beklaagd,en die vervelendere momenten nemen we er gewoon wel bij.

Als het paard maar bij je past, dan kom je het verst.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:06

ik kan beter overweg met merries dan met ruinen, alhoewel je sommige merries wel achter het behang zou willen plakken... maar toch heb ik liever merries.
Mijn huidige paard is een zeer gevoelige merrie en een alfa merrie ook nog, maar ze is wel zeer mensgericht en ik kan me geen beter paard qua karakter en omgang wensen.
Je moet inderdaad gewoon kijken naar het paard en of het klikt, dan maakt het niet uit of het een ruin of merrie is.

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:08

Ik rijd nu op een merrie met merriekuren, en daarvoor op een te sterke ruin. Maar ze zeggen dat ruinen over het algemeen rustiger zijn. Ik rijd liever op een merrie, want die zijn vaak wat koppig en dat ben ik ook wel. Ik vind het belangrijk dat een paard een soort vriend/vriendin is. Je moet dingen hebben die totaal verschillend zijn, maar ook dingen die gelijk zijn! Bij mij is dat vaak een merrie geweest, maar ook paardengedrag verschilt natuurlijk!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:15

Sommige merrie's kunnen echt irri zijn. Maar naar mijn ervaring bij de juiste behandeling krijgt je het er ook wel weer voor terug!! En afstandelijker weet ik niet, Wisper is echt een knuffel!!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:49

Over het algemeen is een ruin gelijkmatiger van karakter.
Merries zijn wat wisselender qua stemmingen; dit hoeft overigens niet negatief te zijn! Je moet er alleen mee om kunnen gaan. T is soms een beetje omschakelen; de ene keer werkt de ene benadering beter en de andere keer de andere. Net vrouwen dus haha

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:06

Ik heb alleen maar merrie's en ook altijd gehad. Problemen met hengstigheid heb ik niet echt, mijn paard reageerd dan iets minder op de hulpen maar toen ik nog concours reed kreeg ze wat voor de hengstigheid, nu rij ik alleen recreatief dus dan maakt het me niks uit als ze ook een keer wat slomer is.

Ik hoor wel ooit dat ruinen een wat constanter karakter hebben, merrie's kunnen soms van die buien hebben maar ik heb daar nooit last van gehad met mijn merrie's.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:08

Ruinen zijn wat koeler in het hoofd..

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:11

Heb gisteren toch mogen "genieten" van mijn merrie hoor. Ze was niet echt aangenaam om het maar zo te zeggen. En toch blijf je ze graag zien.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:19

Wisselt echt per paard, sommige ruinen houden nog erg veel hengstengedrag, sommige merries zijn echte kattekopjes.
Andere ruinen zijn doodbraaf, net als andere merries.
Ik kan niet echt verschil noemen behalve dat een ruin als hij een klier is een macho is en een merrie 'meidenkuren' heeft, dus het ligt er aan wat je ligt. Er zijn zat merries te vinden die doodbraaf zijn en ook niet veranderen tijdens de hengstigheid dus ik zou ze niet bij voorbaat uitsluiten. Ook in knuffeligheid merk ik alleen verschillen in individuele karakters en niet per geslacht.