Hoe weet je nou dat je paard het koud heeft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

Hoe weet je nou dat je paard het koud heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 19:42

Dit vraag ik me nu echt af:

Hoe weet ik nou dat als ik mijn paard buiten zet overdag en s'nachts of mijn paard het wel of niet koud heeft?

Die van mij is dan wel geschoren maar ik heb minder dikke dekens opliggen dan de paarden bij ons op stal die niet geschoren zijn (die hebben al rond de 4 a 5 honderd grams erop liggen)

Ik overdag bucas smart (+/-220 grams)
s'nachts 280 grams

maar goed het gaat niet over dekens maar over hoe ik nou kan weten of mijn paard het koud heeft of niet.. weten jullie hier antwoord op?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:44

ik voel aan de basis van de oren, als dat koud is heeft je paard het waarschijnlijk koud.
als je paard het koud heeft zal hij weer haar gaan aanmaken na het scheren, daar kun je het ook aan merken

Bravura

Re: Hoe weet je nou dat je paard het koud heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:37

Als ze het echt koud hebben rillen ze over hun hele lichaam. Dan wordt het echt tijd een extra dikke deken op te doen!
Koud weer kan een paard goed hebben maar hele dagen regen en kou is slecht voor een paard, dan kunnen ze dus echt gaan staan rillen.

Bij mij staat een oudere pony (19) op stal die ook begint te rillen als ze te lang in de regen en kou staat (gebeurt trouwens zeer zelden hoor). Toch heeft ze een enorme wintervacht. Die gaat dan dus naar binnen en krijgt een wollen deken op om weer op temperatuur te komen).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:39

Hoe heb je je paard trouwens geschoren (jachtstijl of helemaal)? 280 gram is best weinig voor een geschoren paard dat 's nachts ook buiten blijft!
Mijn paard heeft een wintervacht, een dikke deken en staat 's nachts binnen...

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:52

hey
bravura, amai mijn paardje staat buiten zonder deken hoor dat is het beste voor zolang mogelijk buiten te stana die staat zelfs snachts als het regent nog buiten of toen het sneeuwde
ps: ze heeft een stal waar ze in kan gaan
en als ze op stal gaat slaagt ze altijd met haar hoeven tegen de muren zo is ze is kreupel geworden
succes nog met je paardjes

marfiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:55

Ik voel het idd ook aan de oren of neus.. of onder het deken bij d'r kont daar kan je het ook goed voelen.
Valentina is ook geschoren stukken waar geen deken is word haar vacht echt al langer, benen/hals/hoofd.. ze heeft nu een warmer deken met hals op gekregen van wege de nacht vorst.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:54

Mijn paard is 21 jaar en stond vorige winter nog zonder dek op stal.
Ze had al een paar keer achter elkaar krampkoliek gehad, en ik had geen idee waar het door kwam.
Tot ik op een dag binnen kwam en ze helemaal stond te rillen op stal, zo zielig.
Ik heb haar meteen dekens opgelegd en haar benen ingepakt in stalbandages, en toen ik later ging controleren was ze weer koliekerig, telkens gaan liggen en niet meer willen opstaan.
1+1 bij elkaar opgeteld, conclusie: mijn dame op leeftijd had nu toch echt een winterdeken nodig!
Sinds deze winter staan ze hier allemaal lekker warm onder dek.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 08:23

Ze is wel helemaal kaal geschoren behalve haar benen en hoofd.
Ze staat s'nachts wel op stal hoor..

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:25

Mijn paard (twenter) staat dag & nacht buiten .. is niet geschoren uiteraard & heeft geen deken op. Echt mogelijkheid tot schuilen is er niet, gelukkig heeft ie een superdikke wintervacht & hoop dat ie t niet koud heeft
(maar hij's happy, eet/drinkt goed en geen koude oren) wel is ie op het moment snotterig en hoesterig, maar dat moet maar weer overgaan..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:28

Niet geschoren paarden kun je niet met een geschoren paard vergelijken. Je kunt het aan de oren voelen of ze het koud hebben.
En verder, het aantal gram dat je deken is zegt helemaal niks over de warmte die een deken afgeeft!

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:37

Die van mij is vorige week geschoren en staat s'nachts met 150 gram. (alleen benen en hoofd niet geschoren).
Ik denk dat het heel erg van je paard afhangt, ik kwam gisterochtend bij mijn pony op stal en hij was zelfs bijna aan het zweten.
Dus trek je niks aan wat de andere paarden op stal aan hebbben, maar kijk naar je eigen, als een paard het te warm heeft is het helemaal niet goed.

Shadow06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:57

Het is zeker per paard heel verschillend wat voor deken hij om moet enz.. maar je kan zien dat een paard het koud heeft als hij zijn haar "opzet" zodat er een luchtlaag tussen de haren komt te zitten die hem isoleerd (net als wanneer jij het koud hebt en kippevel krijgt alleen heb je niet genoeg haar op je lijf om je daardoor warm te houden). Als het paard het dan echt koud krijgt begint hij bij zn flank te trillen en later over zn hele lichaam.

Maar nogmaals het is per paard heel verschillend wat voor deken ze op moeten alleen als ik de verhalen hier hoor ga ik me echt verbazen, heb die van mij afgelopen weekend al voor de 2e keer dit jaar geschoren omdat zn haar zo snel alweer gegroeid was en heb hem daarna nog een deken extra opgedaan om te voorkomen dat het nu weer zo snel weer aangroeid.. Dat houdt in dat hij nu met 3 dekens op staat

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:58

Ik ben het helemaal met Shadow06 eens..; als de haren overeind staan betekent dat dat je paard het koud heeft...

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:20

een paard zet zijn vacht/haren rechtop zodat deze meer isolerende lucht omsluit en op deze manier krijgen ze het NIET koud!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:22

Allemaal leuk en aardig, dat ie zijn haren opzet, maar we hebben het hier wel over een geschoren paard, die geen haren meer heeft om op te zetten en dit signaal is dus niet meer te zien.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:49

Ik heb gehoord dat je moet voelen aan de oren, waar ze aan het hoofd vastzitten, als dat koud is beginnen ze het koud te krijgen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:13

Ik voel altijd aan de staart of mijn paard het koud heeft. Ik vind dat duidelijker dan de oren.

heeft hij z'n staart losjes iets omhoog, dan heeft hij het warm. Hangt de staart losjes naar beneden dan heeft hij het "lekker"
Hangt de staart strak naar beneden, maar je kan hem wel optillen met een klein beetje kracht dan heeft hij het een beetje koud
en heeft hij z'n staart helemaal strak naar beneden zodat je hem moeilijk op kan tillen dan heeft hij het koud (of hij moet met z'n kont naar de regen staan, dan geldt dit niet)

Als ze het echt heel erg koud hebben staan ze in elkaar gedoken met een bolle rug en in het ergste geval trillen ze. Als ze trillen moet je echt snel een deken opdoen, want dat is niet goed. Wij mensen trillen al bij een beetje kou, maar voor een paard is dit echt het laatste redmiddel om warm te blijven.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:29

Neonlight schreef:
Allemaal leuk en aardig, dat ie zijn haren opzet, maar we hebben het hier wel over een geschoren paard, die geen haren meer heeft om op te zetten en dit signaal is dus niet meer te zien.

Shadow06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:44

nou bij die van mij zie ik ondanks dat hij geschoren is nog wel verschil als hij zn haren omhoog zet... zn haren zijn misschien niet meer zo lang, maar ze zitten er nog wel..

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:36

Als je paard zijn haren opzet, heeft hij het nog niet koud, hij zorgt er dan voor dat er een isolatielaag van lucht in zijn vacht komt, waardoor hij dus wel warm blijft. Pas alsie echt gaat rillen, heeft je paard het koud.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:47

Idd, mijn shet had in de winter ook vaak zijn lange haren omhoog, en echt niej dat hijh het koud had he@!!

Shadow06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 07:58

Marije_jiplover schreef:
Als je paard zijn haren opzet, heeft hij het nog niet koud, hij zorgt er dan voor dat er een isolatielaag van lucht in zijn vacht komt, waardoor hij dus wel warm blijft. Pas alsie echt gaat rillen, heeft je paard het koud.

Ja hij zet zn haren op op het moment dat hij het koud heeft en door de isolatielaag heeft hij het dan niet meer koud, maar daar kan je wel aan zien dat hij het zonder zijn haren wel koud zou hebben. en omdat het hier om geschoren paarden gaat kunnen ze geen echte isolatielaag maken waardoor ze het dus niet warm zullen krijgen door het opzetten van de haren en hebben ze het dus wel koud.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 08:20

ik voel altijd onder de deken of het daar nog warm is.

ook voel ik aan de oren.

je kunt idd ook kijken naar de haren.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:01

Ik voel altijd aan de basis van de oren, de borst en de liezen.

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:04

je voelt het aan de oren, als die gewoon aanvoelen dan is alles ok. als ze koud aanvoelen dan zou ik warmere dekens opleggen...