Tips voor examen E-rijbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jestop

Tips voor examen E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:45

Ik heb volgende week een proefles en op 9 januari moet ik afrijden!!!
Ik wil het echt in 1x halen dus hebben jullie nog tips voor mij??

Oh ja en waar zijn jullie op gezakt???

Anoniem

Re: Tips voor examen E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:47

probeer als je de gelegenheid hebt om te oefenen met recht achteruit rijden met een tandemasser en bochtje achteruit, en neem de bochten ruim en let op je uitzwaai, succes!!

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:10

Inderdaad bochtje achteruit oefenen en verder goed op weg letten en zelf rustig blijven.
Ik ben nergens op gezakt heb het in 1 keer gehaald.
Succes alvast.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 16:11

wat is een tandemasser??

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:28

Volgens mij is een tandemasser aan aanhanger met dubbele wielen net als een trailer, maar pin me er niet op vast!

Vorig jaar mei heb ik mijn E gehaald (in 1x gelukkig) en mijn instructeur gaf me de volgende tips:

goed kijken en ver vooruit en blijven kijken (was al met het gewone rijbewijs zo, maar nu nog erger)

houdt rekening met je lengte

pas je snelheid aan

neem de bochten iets ruimer (houdt dus rekening met de aanhanger)

met achteruit rijden (vooral recht) niet te snel gaan en geen grote correcties aan het stuur maken.

Heb je een eendagscursus of ga je meerdere dagen rijden?

Ik heb in totaal 9 uur gereden verspreid over 3 dagen, waarvan de 3e dag de ochtend voor het examen was. Is me goed bevallen. Vooral in het begin wordt je gek van het achteruit rijden!

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 16:43

ik ga in principe het in 1 dag proberen, ik beging om 8 uur en rijd mijn examen om 15.00 uur. Maar ik heb volgende week een proefles en misschien dat ik er van te voren nog eentje neem, ga ook nog proberen om thuis te oefenen met de trailer.

Wel goed dat jullie het in 1x gehaald hebben! Ik hoor ook weleens van mensen die er 4x over gedaan hebben....

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:49

Ik heb vorige week mijn E rijbewijs gehaald.In 1 x geslaagd.Ik wilde het ook in 1 dag doen,maar aangezien ik nul ervaring had raadde mijn instructeur het af om in 1 dag te doen(dit was volgens hem meer voor mensen die voor hun werk al veel met bijv een klein aanhangertje reden enzo,dus al de de nodige ervargin hebben)
Ik heb gewoon 4 dubbele lessen genomen.Verdeeld over twee weken en toen ben ik op examen gegaan.Ideaal!! Veel minder stress.
Ze willen op je examen gewoon zien da tje je kan redden met zon ding en dat je inzicht toont.Dat je dus goed door hebt hoelang je bent.Dit uit zich in je gedrag bij bijv kruispunten op een rotonde met zebrapad ervoor,je mag dan niet de boel blokkeren met je combinatie.Je kan dus minder ver oprijden dan dat je gewend ben met gewoon je auto.
Voor de rest goed kijken bij bijzondere verichten en alles op het gemakje doen.geen paniek als het even niet lukt,je mag de combinatie gewoon even strekken als het bijv fout gaat bij de bocht achter uit.
Goed in je spiegels kijen letten ze goed op,goed terug kijken en je uitzwaai checken!
Ik vond het al met al reuze mee vallen mijn examen.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:28

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand gezakt was voor zijn E-rijbewijs. Er zullen vast wel gevallen zijn, maar ik denk dat je toch een flinke kans hebt om te slagen. Ik kan je helaas geen tips geven, ik begin in het voorjaar pas met lessen voor het E-rijbewijs. Veel succes!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:12

Zoals al gezegd is, ver vooruit kijken, zodat je niet steeds hoeft te remmen. Veel spiegelen geen fietsers inhalen vlak voor kruisingen (in verband met je lengte). Dat soort dingen. Je insructeur zal je alles wel vertellen, hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:27

patos schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand gezakt was voor zijn E-rijbewijs. Er zullen vast wel gevallen zijn, maar ik denk dat je toch een flinke kans hebt om te slagen. Ik kan je helaas geen tips geven, ik begin in het voorjaar pas met lessen voor het E-rijbewijs. Veel succes!

kijk maar uit, ik ken er wel een paar die er voor gezakt zijn, zo makkelijk is het niet hoor. het mag eigenlijk niet, maar zelf oefenen is het beste, zeker met achteruit. ik had hem ook in 1 keer

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:55

Je hoort helaas maar al te vaak dat iemand zakt voor zijn E-rijbewijs...
Ik was maar wat blij dat ik het in 1x haalde. Een andere tip: heel goed kijken. Net als bij je B; als je pech hebt, heb je een zeur van een examinator die je daarop laat zakken...
Ook afstand in de gaten houden (meer afstand dan normaal) omdat je minder snel kunt remmen enz.
Zou ook even goed nadenken of je een dag wel handig vindt; verdeeld over meerdere dagen zorgt ervoor dat het beter blijft hangen en minder stress.

Carola_de_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:37

Ik ben op een heel banketstaaf manier gezakt; Eén van de bijzondere verrichtingen is een bocht achteruit naar links. Dat hadden we dus ook in de les geoefend. Tijdens mijn examen gingen we zo staan dat er aan de rechterkant een zijweg was. Zegt ie vent; stel dat je paard in die zijweg staat wat zou je dan doen? Ik denk wat bedoeld ie nou. Dus ik zeg huh. nou ik zou een bocht maken en m'n paard halen. Zegt hij; doe maar dan. Dus ik dat proberen, maar dat lukte natuurlijk voor geen meter omdat we dat niet geoefend hebben en dat ook geen bijzonder verrichting is, dat is alleen de bocht naar links. Hij zei; toen ik vroeg wat zou je doen als je paard daar staat had je ook kunnen zeggen; Ik draai een bocht op een parkeerplaats en ik zorg dat ik andersom voor deze zijweg kom te staan. Alsof je daar op komt!!! Daar ben ik dus ook op gezakt.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:20

Ik ben dus ook een keer gezakt, op iets heel onbenulligs. Ik schakelde te snel over naar zn 4 op de snelweg waardoor de auto niet snel genoeg optrok (had met dat ding zowat nooit harder dan zn 3 gereden in de lessen, nooit snelweg gereden) en een vrouw met kinderwagen waar ik heel goed op lette (vond de examinator) maar het paaltje waar ik langs reed lette ik daardoor te weinig op. "als je daar bewust zo dicht langs rijd is het prima, maar dat was onbewust en dat is niet goed" ben ik niet mee in discussie gegaan, had allang gezien dat het wel pastte...

Maargoed, een flinke klap geld later en de 2e x haalde ik het met vlag en wimpel (met gewone rijbewijs, nog geen jaar geleden, wel in 1 x geslaagd trouwens, best stom)

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 09:41

Ok nou ik ben benieuwd! thanx voor jullie reacties!!

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:08

Ow, sorry voor de verkeerde info Laat ik het dan zo zeggen: ik persoonlijk ken niemand die gezakt is voor zijn examen, maar het kan dus wel gebeuren.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:56

Heb gisteren mijn eerste les gehad! Ik rijd in een automaat en vond dat echt super fijn!! het recht achteruit rijden ging niet zo goed maar het bochtje achteruit wel weer!!! Ik heb nu 6 jan 2 uur les en dan 9 jan een paar uur les en dan afrijden!

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:04

patos schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand gezakt was voor zijn E-rijbewijs.

Nee?

Ik was de eerste keer gezakt op bocht achteruit rijden. Voor de rest ging alles goed.
Tweede keer (1,5 week geleden) heb ik em wel gehaald.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:03

Vergeet de remproef niet bij het wegrijden na het aankoppelen (en kijk daar goed bij!!)
Anders ben je met een beetje pech al gezakt voordat je überhaupt de straat uit bent...

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:19

Ik heb het ook in 1 dagscursus gehaald, maar had daarbij al enige ervaring met het rijden met een trailer. Je moet weer veel spiegelen, vooral als je afslaat. Daarnaast had ik een bochtje achteruit, heb de combinatie 1 keer laten strekken en het ging goed. Ik was dus wel de remproef vergeten, maar gelukkig ben ik daar nietop gezakt. Ook moet je de trailer aan en afkoppelen. Daarnaast krijg je ook een paar vragen voer de papieren van de aanhanger, geloof niet dat je daar op zakt. Gewoon veel kijken tot het overdreven toe.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:55

Ook ik ben gezakt hoor de eerste keer terwijl ik toch al geruime tijd met de trailer rondrij. Sta bekend om mijn enorme vermogen trailers zonder blikken of blozen te keren, in te parkeren en weet ik wat niet allemaal, zie tenminste nog steeds regelmatig bewonderende blikken. Laatste keer in Utrecht nog, moest een paard brengen zo dicht mogelijk bij de stal, dus ik ben zo achteruit naar binnen gereden! Kreeg nog een leuk compliment van iemand daar.

MAAR....ben dus wel gezakt! Had een enorme hufter, kreeg ik gruwelijke stress van en die vond mij te snel optrekken, te stevig doorrijden en met keren in een drukke straat heb ik gezegd dat ik daar zelf niet zou keren....viel ook fout. Mijn rij instructeur wist niet wat hij hoorde toen ik kwam vertellen dat ik mooi gezakt was!!!

Dus ja het komt voor, hou er rekening mee, dan is je teleurstelling misschien iets minder groot dan dat die bij mij was......

Heel veel oefenen, zorg dat je precies weet wat je aanhanger doet, van je instructeur krijg je zat tips...doe er ook wat mee!!

En heel veel succes!

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 14:57

ok thanx!!!!!!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:31

Hoi wat ook een veel gemaakte fout is: teveel sturen tijdens achteruit rijden. Niet doen hoor probeer het "spul" kort op elkaar te houden want hoemeer je stuurt, hoe moelijker je het voor jezelf maakt. K Kan het weten, Kreeg er altijd voor op mn donder van de instructeur (vrachtwagen). Succes

Myke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:52

Hoi,

Ik ben helaas een van de ongelukkigen die voor een 2de keer E achter B weer is gezakt Moet er wel even bij vermelden dat ik totaal geen ervaring had met trailerrijden. Bijzondere verrichtingen vormen geen probleem als je eenmaal het juiste knopje ervoor doorhebt (zal maar zeggen). Pas inderdaad je snelheid aan en goed vooruit kijken. Vooral tijdig en rustig rijden en neem je ruimte en de tijd.

Hier een proefles, dubbele les, dagcursus, ochtendcursus en ook 2x examen. Helaas, ik schijn ook een uitzondering te vormen. Misschien is dat een 'troost'. Kortom, maak je niet te druk. Kost een hoop geld! Hoop volgend jaar opnieuw eens te kunnen proberen. Eerst maar eens met een 1.5 paards trailer oefenen met de juiste combinatie (auto, trailer, etc.).

Succes, je gaat het vast halen~!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:18

Je niet focussen op het direct willen halen maar met gezond verstand rijden. Rustig blijven, niet in paniek raken en als je thuis kunt oefenen gewoon doen. Zodat je een beetje de feeling krijgt. Het scheelt echt als je al vaker thuis hebt kunnen oefenen maar let op, je kan jezelf ook bepaalde dingen foutief aanleren.

Succes!

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:11

Ik ben geslaagd!!! In 1x!!

Ging harstikke goed!!