Rijden in sneeuw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel_24

Rijden in sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:00

Zijn er nou nog mensen die gewoon gaan paardrijden??

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:04

Hier ligt geen sneeuw, maar als het er ligt rijd ik gewoon in de sneeuw. Mijn paard heeft geen ijzers, dus dan is het geen enkel probleem.
Zowel in de bak als buiten gaat dat gewoon goed. Ik heb ook buiten weleens een flink gegalopeerd in de sneeuw, nergens last van.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:07

Ik wil wel rijden Het kan ook wel maar ik moet er wel zien te komen en dat lukt niet ik kan hier echt niet door de 10 cm sneeuw baggeren

Dribbel_24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:08

Sfiejj schreef:
Ik wil wel rijden Het kan ook wel maar ik moet er wel zien te komen en dat lukt niet ik kan hier echt niet door de 10 cm sneeuw baggeren

Ja inderdaad de wegen zijn hier opzich best goed schoon en heb zin om te rijden

Plaisir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:09

Hier ligt geen sneeuw dus ik kan gewoon rijden. Maar als er sneeuw is rijd ik er niet in.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:11

ik heb net ook in de sneeuw gereden
10 uur ofzoo al..
dik pak sneeuw in de bak... geen enkel probleem... ook gewoon gegalopeerd...
onze bak bevriest ook niet... da's ook wel fijn..
maar het kan dus wel, als je paard geen ijzers heeft...

snoopy19

Re: Rijden in sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:14

nou mij is altijd verteld dat dat levensgevaarlijk is, ook een paard zonder ijzers kan aan het glijden komen!!
als je zelf door de sneeuw rent dan glijd je ook wel eens uit neem ik aan. En hier in de achterhoek, is hete cht niet leuk meer met die sneeuw!

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:15

Maar als ik mijn pony met voorijzers in de wei doe, dan heeft hij van die klonten onder de hoeven. Ik ga soieso niet rijden, maar hoe kan ik voorkomen dat hij van die klonten eronder krijgt? (Sokken om de hoeven doen?) Ze staan nu lekker op stal.. straks maar weer ff buiten doen. Ze vinden er toch al niks aan buiten.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:18

Sancerre dan moet je even wat vaseline onder de hoeven en ijzers doen voor je dr naar buiten zet.

Ik reed voorheen altijd wel in de bak als er nog maar net verse sneeuw lag en het niet had gevroren. Niet op de weg, je ziet onder de sneeuw geen kuilen o.i.d en de bakbodem ken je.
Maar als het gevroren had o.i.d niet meer, dan werd het me te gevaarlijk

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:19

snoopy19 schreef:
nou mij is altijd verteld dat dat levensgevaarlijk is, ook een paard zonder ijzers kan aan het glijden komen!!
als je zelf door de sneeuw rent dan glijd je ook wel eens uit neem ik aan. En hier in de achterhoek, is hete cht niet leuk meer met die sneeuw!

da's ook wel... maar ik rijd alleen in de bak... waarvan de ondergrond ook zacht is... en het smelt snel, als je erop loopt/ rijd...
ik zou ook geen buitenrit maken ofzoo...

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:19

Als het sneeuwt rijd ik altijd binnen, maar voor de mensen die die luxe niet hebben, snap ik best dat ze gewoon gaan rijden.
Maar als het hard sneeuw is of als de bak is bevroren zou ik niet gaan rijden.
Zeker niet op het gras, voor het geval dat ze uitglijden!

Sancerre: Ik heb gehoort dat je dan wat Vaseline onder zijn hoeven moet doen, zodat de sneeuw niet blijft plakken..
Sokken zou ik iig niet proberen, ik denk dat ze dan eraf gaan in de wei..

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:28

he goed idee van de vaseline onder de hoeven. bij ons gaand e paarden met ijzers niet naar buiten door dat ze dan ijsklompen krijgen, ik geef dit vandaag even door, want ik vind het niet eerlijk ze 24 uur op stal te laten....

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:33

ik ga gewoon rijden wanda heeft in de winter nooit hoefijzers, eerste jaar had ze dat wel maar dat was een ramp ze moest binnen blijven omdat ze gewoon om 15 cm sneeuw liep (van de klompen onder dr hoeven) het zag er echt eng uit. vaseline hielp ook niet. en wanda kan er niet tegen om alleen maar op stal te staan dus gewoon de hoefijzers eronderuit. en als ik ga rijden maak ik gewoon mn bekende rondje buiten over brede paden en verharde wegen ik weet waar het glad kan zijn en daar rijd ik gewoon niet

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:44

Die 2 dagen dat hier sneeuw ligt, rijd ik wel niet
Mijn pony staat op ijzers en heeft die gewoon hard nodig vanwege de vele kilometers over de straat.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:54

Vaseline onder de hoeven werkt maar 5 minuten of zo. Je kunt beter zooltjes onder het ijzer laten zetten door de smid (of zelf gaan knutselen door een deksel van een emmer op maat te knippen en tussen de hoef en het ijzer te priegelen). Je kunt ook een paar dagen niet rijden.

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:59

Hier ligt ook geen sneeuw
Dus kan nog lekker rijden
Van mij mag die sneeuw wegblijven ook, ik vind het helemaal niks. Je kan nergens meer heen..

Het is wel verschrikkelijk koud, ik ga zo rijden, maar dan trek ik mooi 5 lagen aan!

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:02

Hier valt het ook echt neit te doen gewoon te gevaarlijk woon in twente er ligt hier echt een dik pak! En de hele bak is bedekt!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:10

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 14:36

Hier is jammer genoeg geen sneeuw.
Maar ik rij gewoon door de sneeuw als er sneeuw is. Anouar heeft geen ijzers en van uitglijden hebben we echt geen last. Als hij buiten staat rent hij ook als een gek door de sneeuw en maakt de gekste sprongen, als dat kan moet rustig rijden ook zeker wel lukken.
Hij heeft ook geen last van ijsklompen onder z'n hoeven.

Als het hier gesneeuwd heeft wil ik een keer naar de hei gaan (is heel dichtbij) dat lijkt me echt mooi, een grote sneeuwvlakte.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 14:42

Als de hele bak bedekt is met sneeuw maar niet hard bevroren dan glijdt een paard echt niet zomaar uit hoor. De bakbodem bij ons bestaat uit zand en tapijtsnippers, en dat is toch echt ruw genoeg. Ook op alleen zand met sneeuw gaan ze niet glijden.
Buiten heb ik er ook nooit iets van gemerkt dat hij weggleed, en galoperen zal ik dan alleen doen op een recht (zand)pad wat ik ken.
Ik gooi hem immers ook gewoon los in de paddock met sneeuw, dan vliegt hij ook boven de omheining uit rennen, springen en gek doen. En al zijn benen zijn nog steeds heel, hij is nog nooit gevallen.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:12

Hier ligt geen sneeuw! (wel is de bak net een zwembak) Ik klim zo nog ff op me paardje

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:16

Sancerre schreef:
Maar als ik mijn pony met voorijzers in de wei doe, dan heeft hij van die klonten onder de hoeven. Ik ga soieso niet rijden, maar hoe kan ik voorkomen dat hij van die klonten eronder krijgt? (Sokken om de hoeven doen?) Ze staan nu lekker op stal.. straks maar weer ff buiten doen. Ze vinden er toch al niks aan buiten.

Je kun speciale rubbertjes tussen de ijzers laten zetten waardoor de sneeuw er weer gelijk uitvalt, dat heeft mijn paard met alleen voor ijzers gister ook gekregen, geweldige oplossing en kost maar 5 euro meer ofzo!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:36

Toen ik Indy net had lag er ook sneeuw (begin dt jaar) en toen heb ik gewoon gereden. Ook buitenritten. Maar toen had ze nog geen ijzers, en nu voor wel. Dus helaas kan ik niet echt rijden door de sneeuw, want vaseline smeren werkt niet echt. En vorige week was de smid er, maar toen wist ik niet dat het nu zou gaan sneeuwen. Anders had Indy ook zo'n rubbertje gekregen.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:57

Esmee (Smeejj @ bokt ) en ik gaan morgen ook een sneeuwrit maken naja we doen zowieso wel rustig toch Esmee

Maja iemand zei tegen Esmee dat je Dreft ( afwasmiddel ) onder de hoeven moest doen ? Maar als er nattigheid bijkomt, glijd het paard toch uit ?

Ferroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:12

Dreft lijkt me geen oplossing nee, en vaseline werkt ook niet... denk niet dat er echt een middel bestaat behalve die rubberzooltjes tegen de sneeuw... mensen met ijzers kunnen dus gewoon even niet rijden, gelukkig sneeuwt het niet zo veel hier in nederland (ff afkloppen!)