Rijervaring MYLER bit(ten) gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

passepartout

Rijervaring MYLER bit(ten) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 12:21

Op Paard en Koets stond een Myler stand.
Er stond een meneer in die stand naar wie met volle belangstalling geluisterd en gekeken hebben.
We voelden ons na afloop toch wel enigszins een dierenbeul, want wij rijden volgens die meneer al jaren met de verkeerde bitten zowel onder het zadel als aangespannen.

Nu zijn we nooit te beroerd om dingen te leren en dingen van anderen aan te nemen, maar aangezien die bitten behoorlijk duur zijn wil ik eerst ervaringen van anderen horen voordat we eventueel tot aanschaf overgaan.
Als ik me niet vergis kost een bit ongeveer 150 euro of nog meer, dus het is niet iets dat je zo maar even aanschaft en we rijden onder de man alsook aangespannen.

Wie heeft er zo een bit en wat is je ervaring er mee.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:23

Ik heb geen Mylerbit, en ik ga er ook geen kopen.
Het is geen wonder dat die man probeert je een schuldgevoel aan te praten, anders krijgt hij die peperdure bitten nooit verkocht

Antheman

Re: Rijervaring MYLER bit(ten) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:43

De meeste Mylers liggen rond de 90 euro.

Ik wil niet anders meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:48

Natuurlijk probeert die man zijn handel te verkopen, maar hij heeft wel gelijk als hij zegt dat een hoop mensen met een niet-passend bit rijden.
Ondertussen weet iedereen toch wel dat een dik bit niet altijd een goed bit is. Paarden met een te kleine laag-opening en een te dik bit, wat dan ook nog eens middels een neusriem goed wordt aangesnoerd is een pijnlijke zaak voor het paard.
Dat geldt ook voor een paard met een (tijdelijk) hangend rooster.

De iets dunnere Mylers worden dan vaak goed geaccepteerd.

Verder heeft Myler o.a. ook het zgn 'comfort' systeem, waardoor het bit op een groter stuk van de lagen ligt waardoor het ook beter geaccepteerd wordt.

Verder heeft Myler ook zeker bitten die ik er absoluut niet bij mijn paard in zou willen hangen, maar er zal wel een markt voor zijn

Zelf rij ik al jaren met Mylers en het bevalt mij (en mijn paard) uitstekend.
De bitten zijn van een zeer goede kwaliteit.

Hier zijn ze aardig aan de prijs, vanaf 75 voor het simpelste gebroken trensje en de dubb-gebr.comfort-modellen liggen rond de 125.
Persoonlijk koop ik ze via Amerika, scheelt stukken !!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:49

Mijn paard is nu 4 maanden onder het zadel. Ik heb eerst een gewone enkel- en dubbel gebroken watertrens geprobeerd. Maar daarbij schudde hij ontzettend met zijn hoofd. Z’n tanden waren nagekeken; maar hij heeft nu door het wisselen wel een laaghangend rooster. Dat was voor mij de reden om eens een Myler te proberen.

Ik heb sinds kort een Myler level 1 (de op wedstrijden toegestane versie) gekocht. Eerder had ik een zelfde bit al een paar weken van een stalgenoot geleend en dat beviel me uitstekend!! Mijn paard loopt er veel meer ontspannen door. Tuurlijk schud hij nog wel eens, maar hij is ook ontzettend gevoelig in de mond, én het blijft natuurlijk een jong paard. Het is in ieder geval een hele verbetering vergeleken met de gewone bitjes.

Alleen dat level-gedoe hoeft van mij niet zo. Ik ben dus ook niet van plan om in de toekomst over te stappen op een level 2 of 3 omdat mijn paard dat qua trainingsniveau aan kan, daar zijn ze wat te duur voor.

Wat betreft de prijs. Mijn Myler (level 1 in de watertrens versie) had een prijskaartje van 65 euro… Nu had ik geluk dat er bij in die winkel net een “20% korting op alle producten”-actie was, dus ik heb er 52 euro voor betaald. Maar ook dat is natuurlijk duur zat, maar was voor mij zeker het geld waard.

In onze plaatselijke ruitersportzaak kun je ook een Mylerbit lenen om het eerst eens te proberen, wellicht dat dat bij andere ruitersportzaken ook kan?

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:32

als je zo'n bit koopt en hij bevald niet,maag je hem binnen 10 dagen terug brengen en krijg je je geld terug.Je moet dan wel iets van 10 euro gebruikerdeel betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:38

Ik heb een myler level 1 bit en ben er super tevreden over. Op de andere bitten was hij als een gek aan het kluiven alsof het hem stoorde al dat ijzer in zijn mond, met zijn tong rommelen, bit eruit duwen of heel erg rommelen zodat hij alles om zich heen vergat. Nu is hij heel stil en rustig in zijn hoofd, mondje dicht terwijl de sperriem zo los zit dat ik er met gemak 2 vingers rechtopstaant onder kan leggen.

Ook kan hij het niet meer vastpakken en dat vind ik ook fijn. Doordat hij maar beperkt gebogen kan worden kan hij bij een flinke ophouding dat ik soms wel eens bij mijn drammertje nodig heb, niet in zijn verhemelte boren en dat vind ik ook een prettig idee, hij wordt nu tenminste niet kwaad als ik hem op de noodrem moet zetten.

150 euro heb ik er zeker niet voor betaald. Ik had mazzel met mijn 45 euro, maar op ebay worden ze ook aangeboden en reken rond de 65 tot 85 euro en dan heb je er zeker eentje. Ik heb wel sweet iron en ronde ringen.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:14

Wij hebben een myler bit op het werk en dat ding is echt heel erg scherp.Zal wel een bep. model zijn maar ik hoef hem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:16

Welk ding is het?? Ik geloof dat er zo uit mijn hoofd wel een stuk of 30 of 40 verschillende Mylers bestaan.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:56

Ik heb sinds kort een orignele Myler 2e hands overgekocht hier op bokt voor een leuk prijsje. Hoe langer ik ermee rijd, hoe beter Patos begint te lopen. Ze wat altijd erg stug in de kaken, ik moest daar veel tijd aan besteden, daarnaast drukte ze zich graag op. Nu ze de 'comfort zone' begrijpt loopt ze steeds langere stukken zeer soepel en kan ik haar op mijn pinken rijden. Ik heb ook een S&T hoofdstel in de kast hangen, maar dit bevalt mij veel beter, ook voor de wedstrijden.

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:15

Ik heb ook een level 1 myler bit, een comfort snaffle wide barrel.
Mijn paardje loopt er veel beter mee. Het mijne koste wel 105€, maar da's omdat ik er speciale ringen aan heb en het moest vanuit amerika besteld worden.
Het mijne heeft namelijk losse ringen maar met nog een stukje aan (moelijk uit te leggen)

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:49

Ik heb ook zo'n bit voor mijn paard. Bevalt mij erg goed. Mijn paard neemt hem beter aan, reageert er ook veel beter op. Het is een wat dunner bitje, en mijn paardje heeft maar een klein mondje

Ik heb trouwens geen officiele Myler

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:19

Billy Allen heeft ook soortgelijke bitten en andere merken maken ze ook na.
Ze zullen ook wel ongeveer dezelfde werking hebben, maar als je ze naast elkaar legt zie je toch het verschil wel.

@jakary1511
http://www.toklat.com/myler/images/g_mbits_cheek_f.gif

Deze bedoel je ??

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:23

Als je Engels rijdt met een Myler bit en je start op officiële wedstrijden, let dan op, de meeste Myler bitten zijn sowieso in de dressuurring niet toegestaan, bij het springen ook niet of vanaf een bepaalde klasse. Volgens mij mogen ze bij de aangespannen sport wel gebruikt worden.

Ik heb er eentje geprobeerd bij mijn vorige paard, paard liep veel beter en ik had een veel stillere hand, maar ik heb hem toch niet gekocht vanwege de prijs, bijna € 100,- en het feit dat ie in de engelse sport (nog) niet is toegestaan.

Normaal rijden wij met K&K bitten.

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:25

@sugarmiss: ja, die is het, hier hadden ze die niet, dus moesten ze bestellen in amerika.
Heb ik een half jaar op gewacht! en dan bleek dat hij al een tijdje in hun magazijn lag, maar ze wisten niet meer voor wie hij bestemd was

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:28

@tienus63: de normale comfort snaffles zijn tegenwoordig wel toegestaan.
@jakary1511: dat schiet ook niet op zeg.
Het is idd een 'cheek'stuk die je hier niet zoveel ziet. Meestal O-ringen of D's.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:30

@sugarmiss, heb ik het gemist in de KNHS regelementen. Als jij het artikel kunt vinden, houd ik me aanbevolen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:39

Vanaf 1 april 2005 mogen alle Myler level 1 bitten met een recht mondstuk gebruikt worden (dus geen low-port, forward tilted port of correctional).
Op RT en WD is het al vaker aan de orde geweest.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:06

Hebben jullie misschien een plaatje van het bit dat jullie gebruiken? (diegene die ook gebruikt mag worden op wedstrijden?)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:07

Citaat:
Art. 144 Harnachement
Blz 38, alinea 1, eerste zin:
Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit.

Blz 39, 1e alinea
Wijzigen:
De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en – met uitzondering van de onderlegtrens – van een zodanige dikte te zijn,
dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardenmond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,0 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt eveneens 1,0 cm.

Toevoegen:
Een trens waarvan het mondstuk aan beide kanten licht naar voren gebogen is (geen tongboog) en aan elkaar wordt verbonden door een cilindervormige tussenschakel is toegestaan.
Een trens met een roterend mondstuk is toegestaan.
Het gebruik van bitringen die een hefboomwerking bewerkstelligen, is niet toegestaan.

Alsjeblieft Tienus63, de meest recente wijzigingen in het wedstrijdregelement voor de discipline dressuur per 01-04-2005

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:10

Afbeelding

Alleen dan zonder die kleine ringen binnen de gewone bitringen, dan krijg je namelijk hefboomwerking.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:13

Afbeelding

Dit is de Billy Allen offset D-snaffle, eigenlijk hetzelfde als de Myler, alleen geen naar voren gebogen mondstuk, of tenminste, niet zo ver als bij de Myler en een stuk goedkoper. Ik heb deze ook gehad en merk eigenlijk niet veel verschil met de originele myler. (Bij interesse is de Billy Allen te koop, 5 inch)

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:21

Ik vind die ringen in de ringen (jaja) zo irri. We mogen ze op de wedstrijd toch ook niet gebruiken, dus waarom maken ze ze niet ook zonder die hefboomringen? Zitten volgens mij alleen maar in de weg anders.
En hebben ze ze alleen in 5 inch? Want volgens mij heb ik nu een 13,5. Dus heb ik een grotere nodig lijkt mij.

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:28

zijn er ook online-ruitersport zaken die mylers verkopen ?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:34

patos schreef:
Afbeelding

Dit is de Billy Allen offset D-snaffle, eigenlijk hetzelfde als de Myler, alleen geen naar voren gebogen mondstuk, of tenminste, niet zo ver als bij de Myler en een stuk goedkoper. Ik heb deze ook gehad en merk eigenlijk niet veel verschil met de originele myler. (Bij interesse is de Billy Allen te koop, 5 inch)

deze heb ik ook