Haver bijvoeren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Haver bijvoeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-02 19:44

Tot ongeveer een half jaar geleden heeft mijn bijrijdpaard niet zo hard hoeven werken. Zijn eigenaar reed wel op hem, maar echt hard werken, nee.
Sinds ongeveer een half jaar heeft ze echt goed les en ik sinds 2 maanden. Hij moet dus veel harder werken.
We merken allebei dat hij wat slomer is geworden. Moeilijk voorwaarts te krijgen.
Is het nu misschien een optie om hem, naast zijn normale portie bix en hooi, haver bij te voeren?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee??

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:43

Ik weet niet wat voor krachtvoer je nu geeft maar stel dat je een basisbrok voert bijv. Pavo Stibro dan kun je overgaan op een prestatiebrok van dezelfde leverancier. Bijv. Pavo-2 of zelfs Pavo 1.
Zelf voer ik geen haver dus daar kan ik je niet veel over vertellen.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 21:59

Ik zou eerst eens gaan beginnen met meer brok te voeren, en met een hogere voedingswaarde, zoals hierboven vermeld of Draversbrok van Havens. Ik zou geen haver geven, want het heeft op zich geen toegevoegde waarde en een betere kwaliteit brok zou "the trick" ook moeten doen...

Toos paardloos

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 10:57

Hij krijgt nu prestatiebrok.
Merk en hoeveelheid weet ik niet. Hij is nog niet zo lang mijn bijrijdpaard. De eigenaar wil nu 1 schep haver per dag erbij voeren (verspreid over 2 porties).

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 11:05

Ik zal even doorbreien over mijn vorige antwoord:vroeger kreeg een paard haver bij. Dit was omdat er toen nog geen brok was en een paard meer energie kreeg van haver en gerst.
toen zijn de brokken gekomen, en daarin zit ook haver, gerst, soyaschroot etc. In principe heeft een paard dat Draversbrok of Sportbrok krijgt, geen extra haver meer nodig, ze worden er alleen vet van.
Ik zou gaan voor een beter afgestemd dieet, met meer energiewaarden erin, en de haver laten voor wat het is....

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 11:32

Bijkomend nadeel van haver is dat er geen vitamines en mineralen in afgepaste hoeveelheden in zitten, zoals in een goede persbrok.
Ook ik zou eerder kiezen voor een grotere hoeveelheid brok dan voor haver, omdat ook de vitaminen- en mineralenbehoefte daardoor gedekt moet worden.

Als je haver geeft ipv biks, moet je weer gaan klooien met toevoegingen... (doe ik dus, ivm eiwitarm eten)

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 12:13

Ik zie eigenlijk niet zo goed waarom je hem geen schep haver naast je brok zou kunnen voeren. De brok zorgt voor de nodige vitamines en de haver voor dat beetje extra energie. Mijn paard krijgt al jaren haver.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 12:21

Bij haver is voornamelijk de caldium-fosfor verhouding erg scheef. Bovendien is nog lang niet bewezen dat haver echt meer energie geeft, bij sommige paarden werkt het wel, bij anderen merk je er niets van. Je zou een ander merk kunnen proberen, maar ook de oorzaak in heel andere punten kunnen zoeken: krijgt hij wel genoeg afwisseling, zit het zadel nog wel goed, enz.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lkaw, MaxEnHenkie, The_Cat en 72 bezoekers