rijbodem..tegenstrijdige doelen/ belangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

rijbodem..tegenstrijdige doelen/ belangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 19:00

Ik sta bij een particulier op stal . Zolang als het weer het toe laat is er weidegang voor de paarden. In de winter gaan ze echter in 2 ploegen in de bak.
Nu is het alleen zo dat voor de eigenaar zelf niet zo van belang is of de bodem kwalitatief goed is om te rijden, want hij ment zelf en voor hem is het een fijne manier om het paard door de week lekker buiten te kunnen laten lopen. Echter voor ons is het ook de plek waar we moeten rijden.
Ipv dat de bodem er op vooruit gaat wordt deze geheel logisch alleen maar slechter.
Wat zou een goed alternatief zijn om de bodem op te laten knappen zodat er voor ons in te rijden is en de paarden er wel in los kunnen lopen. En ook nog eens financieel te behappen. Iemand die er zelf geen gebruik van maakt behalve losgooien zal er ook geen megabedrag in willen investeren.

Een stuk weidegrond opofferen hebben we geprobeerd een aantal winters terug, maar deze trekt in de zomer te langzaam bij waardoor we tekort aan grasland hebben.

Wie oh wie weet een acceptabele oplossing.
Zelf hebben we gedacht aan drainage buizen met kokosvezel, houtchips vermengen met zand of misschien elke dag de bodem slepen om het zo vlak mogelijk te houden.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:20

houtsnippers en regelmatig slepen zal mijn eerste gedachte zijn. Wij hadden de paarden vroeger ook in de snipperbak staan. Het moet wel gesleept worden, daar kan je zowiezo niet omheen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 21:11

Had je dan snippers of gedroogde chips?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:34

Tapijtsnippers zijn heel fijn. Worden niet glad bij regen , bevriezen niet snel , rotten niet weg , zijn niet interessant voor de paarden om aan te knabbelen / rotzooien en liggen lekker vlak en schokdempend.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 22:14

is het ook weer goed vlak te krijgen bij graaf en spitwerk?
Ik moet ik eerlijk zeggen dat de bodem niet meer zo onderste boven wordt gekeerd
En hoe zit dat met de fancieen? En is het goed af te voeren?

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:33

Waarom zou een stuk wei opofferen geen mogelijkheid zijn? Je hebt dan 's zomers inderdaad minder gras, maar dan kan je toch ook eventueel wat hooi bijvoeren?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:36

Ik heb een super bodem van zand en naaldhoutchips. Bij mij is het verboden, om paarden los te gooien, te longeren of te laten rollen. Daarvoor ik heb ik 2 grdraineerde paddocks.

Nu heb ik 2 fokmerries in mijn bak lopen. Er is een paar weken geleden een nieuwe laag naaldhoutchips op gekomen, dus de bodem is weer super.
Als je de paarden in de bak heb lopen is de mest eigenlijk heel funest. Dat zorgt ervoor dat de bodem doodslaat. De mest is vettig en laat het water niet door. Dus mest uit de bak halen.

Tapijtsnippers is chemisch afval en moeilijk en heel kostbaar om het af te laten voeren. Hout kan je zo over het land uitrijden als het moet.

Mij lijkt het verstandigste om een stuk land af te zetten voor de winter en daar de paarden op laten lopen. Dan maar vertrappen. IN het voorjaar goed slepen en vlakken en in zaaien. Na 6 weken heb je al wat grassprietjes. Na 8 weken kunnen ze er weer op staan. Of jullie moeten een paddock laten maken, dat van goed zand is voorzien en gedraineerd. Ook elke dag de mest er goed uithalen, anders krijg je hetzelfde probleem als met je bak.

De bak blijft zo goed en de kosten vallen dan mee.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 22:42

Loesjuh schreef:
Waarom zou een stuk wei opofferen geen mogelijkheid zijn? Je hebt dan 's zomers inderdaad minder gras, maar dan kan je toch ook eventueel wat hooi bijvoeren?

dat hebben we al geprobeerd, maar het is klei grond. Als de andere twee weilanden kaal zijn en de weidegrond is te nat dan is de wei binnen no-time kapot. En hebben we de hele zomer er heel weinig aan. Bijvoeren gebeurt sowieso als er te weinig gras is. En daarnaast wordt door de klei de bodem zo zwaar dat het een afbreuk is op pezen en gewrichten. Plus dat je om de paar weken de smid kunt laten komen.

@ phia je had idd verteld over je bodem. De ruimte voor paddocks hebben we niet. Mest moet sowieso uit de bak gehaald worden, maar in een natte zandbodem bijna onbegonnen werk.

Ik zoek dus echt een mogelijkheid voor de bodem voor de bak. Andere dingen hebben we al overdacht of geprobeerd en bracht geen uitkomst.

Houtsnippers was idd een optie waar ik aan zat te denken eventueel in combinatie met een aantal drainage buizen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:00

Je moet ten eerste schoon zand hebben, dus echt zonder klei deeltjes. Een goede loonwerker weet dat te vinden.
Dan moet je alles goed draineren. Wij hebben om de 2 meter, 60 cm diep de drains lopen. De drains laten doen door een drainagemachine. Dat is beter en de drains liggen er recht en op een zelfe hoogte in de grond.

Als je er chips op wilt doen, dan de eerste laag zeker 10 cm.
Zo bak van 20 x 40 komt dan ongeveer op 6000 euro als je het door een loonwerker laat doen. Meneer Agterberg en Co rekenen het dubbele. Laat je ook geen wortel of wegendoek aansmeren. Die hangt na een jaar of 2 aan je trekker.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 23:08

De kleibodem geld voor de wei hebben we in de bak geen last van

Zijn voor snippers 10 cm ook voldoende? En wat zijn eventueel aanraders om eens te informeren naar chips/ snippers?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:56

WIj hebben onze 1ste laag, 8 jaar geleden door van Doorn uit Soest genomen. Meneer van Doorn is alleen nu 2 x zo duur . We hebben nu een container van 45 m2 gekocht bij All Round uit Zelhem. Dat koste 750 euries voor 45 m2 ex btw.
Je zou voor een 20 x 40 bak met een droge bovenlaag!!!!!!!, anders heb je er niks aan, 2 containers nodig, 20 x 40 x 0.10 = 80 m3 Hier doe je ongeveer 3 jaar mee. Daarna moet je het steeds aan vullen met 5 cm.

Ik woon in Noord-Holland in de polder en we hebben hier dus alleen maar klei, klei en nog eens klei.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 00:02

droge bovenlaag kan ik me voorstellen en ook wat rechter als dat deze nu is
Maar thanks voor al je info ben er weer wat wijzer van geworden

Als er meer suggesties, goede tips zijn graag