wat is het beste en wat voor kostenplaatje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyStar

Berichten: 250
Geregistreerd: 26-11-06

wat is het beste en wat voor kostenplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 22:28

Ik weet niet precies waar ik dit het beste neer kon zetten, dus excuses als het verkeerd staat.

We hebben een 17-jarige D-pony, die nu bijna volledig is hersteld van zijn peesblessure. Het is mijn vorige pony waar ik veel van heb geleerd en waarmee ik in de L1 ben gekomen. Ik heb nu een nieuwe, jongere pony die ik intensief train. Deze 17-jarige staat dus in feite op rust, en ik rijd hem af en toe over de harde weg. Binnenkort ben ik van plan het rijden wat meer op te pakken, maar als we een goed thuis kunnen vinden verkopen we hem evt. Sinds een korte tijd komen twee onervaren zusjes van ong. 8 en 10 jaar mijn oude pony poetsen en er wat op rijden. Het zijn onervaren meisjes en willen via deze manier leren hoe zo'n pony verzorgd moet worden en wat er verder allemaal bij hoort. De ouders hopen ook dat ze op deze manier leren rijden, maar ik heb al verteld dat ik geen instructeur ben en ze dus wel kan begeleiden maar niet kan leren paardrijden. Desondanks kwamen ze zelf met het idee om hem te kopen. Voorwaardes zijn hierbij dat hij bij ons blijft staan en niet wordt doorverkocht. Ze willen hem alleen recreatief gebruiken voor de kinderen die er spelenderwijs wat van opsteken. Na overleg met mijn eigen ouders kwamen we op een aantal mogelijkheden:

1.De pony op bovenstaande voorwaardes verkopen, evt. met een lange proeftijd vooraf. Ik begeleid de meisjes en doe het grootste deel van de verzorging (binnenzetten, buitenzetten, voeren etc.) Hij blijft bij ons gestald en ik rijd hem met regelmaat ook. Evt kan ik hem een paar keer nog op wedstrijd uitbrengen.
2.De pony verhuren, zelfde situatie als hierboven, maar het is makkelijker voor hen om ermee te stoppen.
3.De pony verkopen (evt. met proeftijd). Wordt gestald bij ons maar ik rijd hem niet en neem dus meer afstand van hem.

Hopelijk zijn er mensen met dezelfde ervaring of die kunnen inschatten wat voor kostenplaatje aan deze 3 ideeën hangt. Oftewel wat kunnen kost het die mensen? We weten wat we als verkoopprijs voor de pony kunnen vragen, maar wat vraag je voor de stalling, en evt. het bijrijden?

En verder vraag ik me af of er mensen zijn die misschien meer ideeën hebben wat betreft verkopen/verhuren. Ik ben erg gehecht aan de pony en je weet nooit of die kinderen er na een aantal maanden geen zin meer in hebben en hem alsnog verkopen.

Alvast bedankt voor de tips! Lachen. Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg omschreven, anders kan ik alsnog wat duidelijkheden verschaffen.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: wat is het beste en wat voor kostenplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:16

persoonlijk zou ik nooit mijn oude pony verkopen. ik zou hem lekker zelf houden, die meisjes hem laten verzorgen (evt tegen vergoeding maar niet met een lease of huurovereenkomst), en verder niks. evt zelf ook nog wel wat mee doen, maar ik zou zelf een paard niet kunnen verkopen.
over een kostenplaatje kan ik niet oordelen, ik zou gewoon de onkosten (hooi+stro+voer, evt klein bedrag voor afschrijving op materiaal) rekenen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: wat is het beste en wat voor kostenplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:50

Als zij bereid zijn de stallingskosten op hun te nemen en ze daarvoor de complete beschikking hebben over de pony en jullie zeggenschap houden, zou ik daarvoor gaan. Verkoop je hem, dan heb je niets meer in te brengen en als ze hem willen verhuizen of verkopen heb je geen poot om op te staan bij wijze van spreken.
Ik zou in jullie geval kiezen voor in de lease aanbieden.

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: wat is het beste en wat voor kostenplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:04

Als je de mogelijkheden hebt... lekker houden.... je krijgt er spijt van... Ik heb ook nooit mijn oude pony weggedaan... hij is nu 24 en geniet nog altijd van hem!!

MyStar

Berichten: 250
Geregistreerd: 26-11-06

Re: wat is het beste en wat voor kostenplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 10:21

Ik denk dat een soort huurovereenkomst dan toch de beste uitkomst is. Ik wil m'n pony ook het liefst niet verkopen, maar we hebben er in totaal drie staan en ik ben bang dat ik op den duur niet genoeg tijd aan hem kan besteden. De ouders van die kinderen willen hem heel graag kopen, maar ik ben inderdaad ook een beetje bang dat hij dan uiteindelijk toch doorverkocht wordt. Ik heb al eens zo'n verkoopdrama gehad en dat wil ik echt niet nog een keer. Maar m'n ouders willen hem wel graag verkopen of verhuren, en dan is het aan mij wat ik het liefste heb.

Maar wat 'huur' betreft is het dus een kwestie van onkosten optellen? dus het voer in ieder geval, en hoefsmid, inentingen, wormkuren, dekens wassen etc. Maar hoe bereken je de kosten voor de stalling en weidegang? En ook daarnaast het binnen-buiten zetten en overige tijd die wij aan hem besteden?

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: wat is het beste en wat voor kostenplaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:39

Tja... ik denk ook dat je zelf een gedeelte voor je rekening moet nemen omdat hij bij je blijft... dus dat zij zeg maar en gedeelte van je kosten betalen... Geeft voor hun ook weer het voordeel op het evt. kopen van een ander paardje.... Dan hou je ze langer bij je!

Verkoop 'm niet want je hebt je leven lang spijt...