wat voor bodem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

wat voor bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:45

Wij willen een simpele bak maken in de wei, die nu toch omgeploegd is, door de toplaag (donkerbruin zand) en de onderlaag (geel zand) om te laten draaien door een loonwerker (want dat is een uitstekende drainage volgens een leverancier van naaldboomsnippers) maar ik ben me doodgeschrokken van de prijs van de toplaag (die snippers dus). Is er een alternatief wat wat minder prijzig is? Wij huren de wei en dus ga ik daar geen duizenden euri aan spenderen, we hoeven er ook geen hekjes omheen, bordjes is genoeg. maar we willen ook geen modderpoel. Heeft iemand ideeen of tips?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:59

Als de onderlaag veel wit zand bevat, zou ik een loonwerker het laten omkeren. Zand aan laten rukken kan ook maar is zeker niet goedkoop en dan loop je kans met een dicht slempende onderlaag

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:48

ja inderdaad, ik heb iemand die de bodem wil omkeren, maar moet er dan nog een toplaag op????

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:11

ik heb mn bodem ook laten omkeren door een loonwerker maar geen toplaag erop maar wel wat wit zand (weet niet zeker of dat zo heet eigenlijk) laten aanvullen. Dat is uiteindelijk gemengd met de rest van het zand. Het water loopt wel goed weg.

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 23:15

Ik heb inmiddels die man gesproken die het gaat doen en die heeft al meerdere bakken aangelegd door inderdaad de zandlagen te keren en er dan een zandmengsel op te doen van verschillende soorten wit zand. Dus die toplaag is inderdaad niet echt nodig..bedankt voor de reacties!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:49

Hou er wel rekening mee dat gekeerd zand rete zwaar is!

Onze bak is altijd droog, maar wel heel erg mul.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:46

Ik heb naaldhoutchips in mijn bak. Hij is 8 jaar al super te rijden zonder plassen of andere ongemakken. De bak is gedraineerd.
Ik heb 8 jaar geleden, de eerste laag naaldhoutchips van 10 cm erop gedaan. Na 3 jaar is er een laag van 5 cm erop gebracht.

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:29

ja, ik had dus een offerte aangevraagd voor alleen de naaldhoutchips (maar dat is dan blijkbaar ook gemengd met een zandsoort) en dat was voor een bak van 20x40 euro 1500 euri, terwijl ik dan het keerwerk en egaliseren ook nog erbij moet tellen. Die man die zou keren had dus al vaker een bak aangelegd zonder speciale toplaag, dat was niet nodig zegt hij. Enfin ik ga dit weekeinde met hem eens naar al die andere bakken kijken, wie weet zijn die prima!