Voeding veulen 6 maanden +foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Voeding veulen 6 maanden +foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 10:07

Mijn veulen is ongeveer 6 maanden oud. Ze krijgt 2 kilo veulenbrok per dag en onbeperkt hooi. Ze eet hier ook wortels en voederbieten bij die in kleine stukjes gesneden zijn. Nu vraag ik me af of dit goed is. Ze staat er gezond op. Ik heb ook op de Havens site gelezen dat het beste tot 1,5 jaar veulenbrok gevoert kan worden. Wat is jullie ervaring met het voeren van jullie veulens en tot welke leeftijd hebben jullie veulenbrokken gevoert. Hier nog leuke foto's. Ze komt vandaag trouwens in een lekkere grote wei te staan met mijn paard. en op de foto's is ze nog niet gepoetst haha

Afbeelding

Afbeelding

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:49

Toen mijn haf merrie veulen een half jaar oud was,vroeg ik ook aan de da wat ik beste kon voeren,die zei pavo veulenbrok,ze kreeg 1 kilo per dag. groetjes eline

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:06

Mijn veulen heeft een keer een zak veulenbrok gehad maar hij vond de brokjes van zn ma veel lekkerder De veulenbrok zo gauw mogelijk opgevoerd dus en gewoon weer overgestapt op 1 soort voer. Ze krijgen nu allemaal dezelfde soort brok en ik voer ook granen en muesli bij. Ik voer nog wel steeds fokkerijmineralen. Mijn veulen (nu 7 mnd) krijgt vrijwel onbeperkt kuil (sinds een week, daarvoor hooi maar hij was wat schraal) en krijgt ook wortels bij, die hij overigens zelf ik stukjes mag bijten In totaal krijgt hij om en nabij 2,5 kilo biks/muesli/granen per dag. (hij is wat schraal, zodra hij wat bij is getrokken schroef ik dit weer wat naar beneden. Biks gewoon op het oog voeren dus)

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:38

Mn veulen van nu 2, kreeg toen die 6 maanden was ong halve kilo bix, kuil onbeperkt en vers gras. Af en toe een wormenspuit en meer niet. Hij had achteraf gezien meer gemogen maar het was niet te weinig.

(ps poets een veulen niet te veel als ze naar buiten gaan zonder deken )

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:53

mmm ik heb werkelijk nooit aan veulenbrokken gedaan. gewoon de brokjes van mams gegeten.
Daarbij lekker veel hooi en af en toe een wortel, en dat is wel voldoende zolang ze gras kon eten.

Vayo

Re: Voeding veulen 6 maanden +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:51

Schatjes schreef:
Ze eet hier ook wortels en voederbieten bij die in kleine stukjes gesneden zijn.

Kijk uit met het snijden van wortels en voerderbieten!!! Het kan zijn dat de stukjes in de slokdarm van je veulen blijven hangen. Ik zou ze heel voeren en je veulen zelf laten knabbelen, heeft hij ook wat meer te doen Verder zou ik inderdaad op het zicht voeren en lekker onbeperkt hooi voeren. Ik vind dat je veulen er goed uitziet hoor!!!

StalGriendt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:20

lowara schreef:
mmm ik heb werkelijk nooit aan veulenbrokken gedaan. gewoon de brokjes van mams gegeten.
Daarbij lekker veel hooi en af en toe een wortel, en dat is wel voldoende zolang ze gras kon eten.

Ik heb ook nooit veulebrokken gegeven en de merrie's trouwens ook nooit merriebrok, gewoon onderhoudsbrok en hooi en daar doen ze het allemaal prima op.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 14:03

Dankjewel voor al jullie reacties

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:11

Ik vind het niet echt de [naam] antwoorden. Ik raad je wel aan om een goede veulenbrok te voeren. Het eerste jaar groeit een paard naar gemiddeld 90 % van zijn latere stokmaat. Heel belangrijk dus om daar de juiste bouwstoffen voor te hebben naast veel beweging. Mijn jaarling(nu 1.60) krijgt 1 kg pavo veulenbrok. Dat krijgt ze deze winter nog en dan na het volgende weideseizoen gaat ze op basisbrok. Hoeveel brok je moet geven hangt af van de kwaliteit van je hooi of kuil en de conditie van je veulen, maar die is van de foto af te zien prima, al is ze wel in de groei, dus ik zou niet teveel geven.

Diablo

Re: Voeding veulen 6 maanden +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:18

Ons Friese veulem krijgt een kilo veulenbrok, aangebuld met bietenpulp (vindt ze heerlijk). Overdag staat ze in de wei en 's nachts op stal, waar ze natuurlijk hooi krijgt.

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:20

Zou ook veulenbrok geven, heb het ook altijd gedaan en je kan eventueel nog wat kalk bij voeren.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:48

Mijn jaarling gaf ik op 6 maanden leeftijd 1,5 kg pavo veulenbrok. Verder nog hooi en overdag stond ze op de wei.

Nu staat ze sinds kort (ze is 1,5) 24 uur per dag op de wei en ze krijgt Cavalor Comfort. Dit wordt door de opfok gegeven, maar mijn jaarling krijgt dan nog Pavo Podo bij. 100 gram per dag.
Als het kon had ik haar nu nog die Veulenbrok gegeven, maar daar was de mogelijkheid niet voor, dus dan maar als supplement. Ze is vrij groot de mijne (1,63) dus daarom neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Ik wil jou ook adviseren om veulenbrok te geven. Het is er niet voor niets!

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:21

Ik wil ook tot 1.5 jaar veulenbrok blijven voeren. Het is er inderdaad niet voor niks. Ik was alleen wat bang dat wortelen, voerbieten en kuilvoer misschien nog niet zo goed waren. ze kreeg 2 kilo veulenbrokken per dag over 2 tot 3 keer verdeelt. (ze stond nog niet op wei). sinds gisteren staat ze op een fijne wei bij mijn paardje en kan ze wel iets minder en geef ik haar anderhalve kilo. Ze rent wel als een gek met mijn paard door de wei, maar dat mogen ze wel. Daar hebben ze ook de leeftijd voor om lekker te spelen.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:58

Let er wel op dat nu het winter wordt, ze bijna geen voedingsstoffen meer uit het gras kunnen halen. Als je merkt dat ze teveel terugvalt in gewicht, zou ik wat meer voeren. En, als belangrijkste, zoveel mogelijk hooi!!