starten maar hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

starten maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 09:31

Het veulen is pas 3 dagen oud maar ik denk al weer aan de toekomst.

Straks als ik weer begin met rijden op dolce vita dan wil ik me gaan voorbereiden op wedstrijden. Dat is helemaal nieuw voor mij.
Ik weet dat ik lid moet zijn van een club en dat ik een startkaart nodig heb maar hoe gaat dat? Maakt het nog wat uit bij welke club je gaat?hoeveel kost het lidmaatschap is dat per club verschillend?wat kost een startkaart?is een startkaat persoonsgebonden of "paardgebonden"? Verward
Kortom kunnen jullie me wat meer vertellen over het wedstrijd gebeuren?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:02

Wanneer je via het KNSH (?) je startkaart aanvraagt, krijg jij als mens een persoonsnummer toegedeeld, je paard heeft een chipnummer en samen krijgen jullie een combinatie-nummer.
De startkaart geldt alleen voor de combinatie, je mag er dus zelf alleen met dat paard op starten.

Welnu, dan geef je je op voor een wedstrijd, ik neem aan dat je B gaat beginnen. Je moet eerst een B-dressuur winstpunt hebben voor je mag B-springen. Kort van te voren is je starttijd(en) bekend bij het wedstrijdsecretariaat van je rijvereniging en de locatie is daar vaak ook wel bekend.

Enkele uren voor de wedstrijd zorg je dat je paard mooi getoiletteerd is (invlechten, sokjes wassen) en je tuig netjes en kompleet is (witte schabrak niet vergeten). Je legt je cap, rijjasje laarzen enzo al in de auto, (tip: maak een lijstje wat je nodig hebt, en vink af bij het inladen) (nog een tip: vergeet niet een emmer en een jerrycan met drinkwater voor je paard)

Dan kom je aan op het terrein. Wees op tijd. dan kan je nog even kijken zonder paard waar je rijbaan is, of de wedstrijd op schema ligt kwa tijd. Dat is voor je zelf wel zo fijn, ben je beter voorbereid. Als het tijd is ga je rustig opzadelen, eventueel proppen erin draaien, je trekt je paardrij-pakje aan en stijgt op. Losrijden doe je op het daarvoor gereserveerde stuk terrein. Dan is het tijd voor je proef.

Neem een voorlezer mee....soms ken je de proef helemaal uit je hoofd thuis, maar toch....je zal zien dat je op de wedstrijd ineens niet meer verder komt dan "bij A afwenden en tussen X en G halthouden en groeten"....en de rest kan je je ineens kompleet niet meer herinneren Verward
Voor dat je begint moet je voorlezer jouw papieren ter inzage aan de jury aanbieden. (die zit vaak in een auto bij C). Je papieren bestaan uit startkaart en paardenpaspoort.

En dan ga je rijden. Je rijdt natuurlijk brutaal en de kwaliteit spettert er van af...laat een ander dat nog maar eens nadoen. Na je proef/proeven ben je klaar en verzorg je je paard. Dan ga je terug naar het wedstrijdterrein, alwaar heel misschien al een stukje uitslag bekend is gemaakt middels tv of lijst. Je vind deze info vaak bij de kantine/tent. de pijsuitreiking is vaak nadat iedereen is uitgereden, en alle uitslagen zijn gecontroleerd. dAt kan echt heel lang duren, wat zeer vervelend is, vooralsnog hoort het er gewoon bij. Bij paarden is de prijsuitreiking vaak gewoon zonder paard, bij ponies moet je vaak parade-rijden.

Nou, succes!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 10:14

Bedankt voor de uitleg!
Nog een paar vraagjes Haha!
Wat zijn ongeveer de kosten? Moet je een startkaart hebben en een lidmaatschap bij een club?
Mijn verzorgpaard staat niet in mijn woonplaats bij welke club zal ik dan gaan?
Met welke cap start jij?een veiligheidscap?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 10:57

Ik zie dat je uit Houten komt, dus in die omgeving zijn er verenigingen genoeg. Kies er gewoon eentje die je leuk vindt. Op de (oude) sites van de KNF en NBVR staan nog lijsten met vereningen en adressen . (www.knf.nl www.nbvr.nl )
Voor het lidmaatschap van de vereniging moet je betalen, maar de prijs verschilt bij vereniging.

Een startkaart kun je aanvragen bij de KNHS. Zorg wel dat je paard vantevoren gechipt is en een paspoort heeft, dat scheelt weer veel gedoe.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 10:46

Mijn paard staat in zoelen dan kan ik beter daar wat zoeken denk ik ivm clubles enzo. Of kan ik gewoon de goedkoopste nemen?

Lidmaatschap is dus verplicht als je wil starten?

Het paard is al gechipt en heeft een paspoort de eigenaresse heeft namelijk al 1 keer een wedstrijd gereden.

Bedankt voor jullie reacties!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:13

Wil je op club les gaan of niet ?? Er zijn namelijk genoeg vereningen die het niet doen omdatde klanten dat niet willen. Zie topic dees:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=

Kijk wat je wilt en zoek daar een vereniging bij zonde om lid te worden van een vereniging als je nooit in de lessen meerijd. Vraag aan de eigenaar waar die altijd lid is geweest. En hoe ga je op wedstrijd is dat allemaal te doen ?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 13:15

Het is allemaal te doen ik mag met een trailer rijden ben er alleen nog niet zo handig in Haha! in het begin gaat de eigenaresse mee zodat we kunnen wennen en ze wil het ook voor geen goud missen ze staat vast met de camera te filmen Pling

Ik kan inderdaad ook bij haar club gaan daar ken ik nog geen mensen maar dat komt dan vanzelf. Ze hebben een mooie binnen en buitenbak en we kunnen dan samen naar les. Zij rijd dan haar ruintje en ik haar merrie wel zo gezellig. Het is alleen best een dure club daarom dacht ik bij een goedkopere te gaan. Club les hoeft van mijn niet persee want ik leer veel meer in een half uurtje prive les vind ik.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, Leliesan, YandexBot en 79 bezoekers