speknek weg werken bij jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

speknek weg werken bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-02 19:54

Jamaica heeft een verschrikkelijke speknek. Geen spieren, maar puur vet.
Kan je hier met een jong paard als iets aan doen (longeren?)
Hoe kan ik het beste dat vet weg werken? (dieetje van slimfast ofzo?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 22:12

Allereerst: de meeste mensen zouden een beetje zware hals wel op hun paard willen kijken, dus wees blij dat je een beginnetje hebt. Nu is het nog spek, maar als je een beetje behoorlijk traint en die hals lekker aan het werk zet, dan is ie in no time mooi gespierd met de nodige massa.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 23:18

Hmm, dacht altijd dat dat normaal was bij haflingers... Knipoog
Wat is het probleem? Als je straks begint met rijden enzo, komt er als het goed is wel meer spier op.....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 00:15

In die "speknek" zitten helemaal geen spieren dus dat omzetten in spieren is apekool.
Gewoon op dieët dus. Daar bedoel ik dan dus mee, ervoor zorgen dat hij/zij minder te eten krijgt dan nu, en geen gekke fratsen.
Bertus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 01:23

In die nek zitten heus wel ergens spieren hoor, het zal niet allemaal spek zijn. Alle bekleding op de gespierde delen verdwijnt vanzelf voor een deel en de kam zal er op blijven staan, dat hoort bij Haflingers.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:31

Vet verbranden, net als bij mensen. Dus met duur-training waarbij je een zo laag mogelijke hartslag wilt (binnen de normale grenzen, wel te verstaan). d
Dus in geval van pony; stappen, urenlang. Kilometers maken. Afvallen doe je ook wel een beetje in galop enzo, maar het gaat efectiever met lange tijden achtereen bewegen, zonder al te veel gehijg en gepuf.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:50

Ik vind het altijd wel erg mooi staat hoor Haha!

nath

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-02
Woonplaats: baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 22:04

als ik jou was zou ik eerst hem lekker aan het werk zetten!! zodat het spek verdwijnt in ruil voor en nek met stevige spieren!! veel succes natha;ie *LOL* Vingers aflikken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:33

De Pony is nog geen drie....

Laat hem nog lekker zijn babyvet hebben!
Als ze nou over 2 jaar nog niet is 'opgedroogd' moet je maar nog eens een topic openen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 00:43

pony is wel 3.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:48

Oh well,
jouw pony. Lips are sealed

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 00:54

gaan we deze discussie weer krijgen?
Jah, jamaica is 3. Nee, ze heeft geen papieren.
God ja, misschien is ze wel in augustus geboren, misschien ook wel in januari. Waar trek je de grens?
Het advies van bertus lijkt me trouwens idd het meest voor de hand liggen Haha! Zal ze leuk vinden!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 01:05

stef schreef:
God ja, misschien is ze wel in augustus geboren, misschien ook wel in januari. Waar trek je de grens?

Tja,
als je geen haast hebt en lang schik wil hebben van je pony zou ik zeggen doe nog een jaar rustig aan...
En voordat je je aangevallen voelt moet je even lezen in welke context mijn reactie staat, die staat namelijk pal achter posts waarin het volgende genoemd wordt:

Citaat:
als ik jou was zou ik eerst hem lekker aan het werk zetten!!

Citaat:
Kilometers maken


Verder denk ik dat een dieet niet zo heel veel nut heeft,
als onze friezen een aantal weken wat intensiever gebruikt zijn krijgen ze alleen opgetrokken buikjes, maar het 'vet' op de hals ecn schouders wordt er echt niet minder om.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 05:08

Ik heb altijd geleerd dat onder andere de manenkam een graadmeter is of het paard te vet is of niet. Dus als je echt zo`n blubberige manekam hebt die alle kanten opzwabbert dan is het denk ik tijd voor een wat kariger dieet! Maar als ze voor de rest niet te dik is (daar zijn naast de manenkam nog een paar checkpunten voor zoals links en rechts van de schoft, de schouders en de heupen) dan kan het ook zijn dat het gewoon een brede manenkam is die bij haar bouw hoort. Ik heb weleens gelezen dat bij paarden die al een behoorlijke manenkam hebben en daarbij ook nog eens veel te vet zijn, de manenkam kan omvallen en zo blijft ie dan staan. Dus je paard zit dan voor altijd met een hangende manenkam opgescheept. Heb ik ook maar gelezen hoor. Dus of het waar is....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 08:59

Pril schreef:
Ik heb altijd geleerd dat onder andere de manenkam een graadmeter is of het paard te vet is of niet. Dus als je echt zo`n blubberige manekam hebt die alle kanten opzwabbert dan is het denk ik tijd voor een wat kariger dieet! Maar als ze voor de rest niet te dik is (daar zijn naast de manenkam nog een paar checkpunten voor zoals links en rechts van de schoft, de schouders en de heupen) dan kan het ook zijn dat het gewoon een brede manenkam is die bij haar bouw hoort. Ik heb weleens gelezen dat bij paarden die al een behoorlijke manenkam hebben en daarbij ook nog eens veel te vet zijn, de manenkam kan omvallen en zo blijft ie dan staan. Dus je paard zit dan voor altijd met een hangende manenkam opgescheept. Heb ik ook maar gelezen hoor. Dus of het waar is....


Jouw verhaal bevat heel veel waarheid Pril en Lagerveld heeft ook gelijk.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 09:09

Als ik de foto's bekijk van Jamaica is ze toch niet extreem dik? Haflingers e.d. zijn nou eenmaal wel breder gebouwd, alhoewel dat natuurlijk geen excuus is voor een moddervet paard. Als ik jou was zou ik mij er niet druk om maken, zo wel dan zo ik naar haar voerschema kijken. Hard gaan trainen zou ik zeker nog niet doen, juist haflingers hebben wat meer tijd nodig om te volgroeien. Vanaf een jaartje of 4/5 kun je kijken of die nek je nog zo stoort en er zo nodig iets aan doen. Het is nog maar een jonkie namelijk.