Eiwit allergie.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Eiwit allergie.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 12:37

Mijn arab is erg allergisch voor eiwitten. Hij is behoorlijk schraal nu, en krijgt vrij weinig ruwvoer in verhouding, 3 x per dag een klein plakje nat hooi. We hebben brokken en musli waar vrijwel geen eiwit inzit. Toch is dat beetje eiwit dat ie binnenkrijgt al teveel voor hem. Hij heeft nu alweer een paar eiwitbultjes.

Wat kan ik nog meer doen om de eiwitten te laten afvoeren ofzo?

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 13:56

Je zou eens op de sites van voerleveranciers kunnen kijken of ze speciaal, eiwit arm hooi hebben ofzo. Bij Jordens Hippo (www.jordenshippo.nl) hebben ze bijv. een ruwvoer- hooivervanger die 5% eiwit bevat.
Lekker prijzig natuurlijk maar dat zijn we van Jordens Hippo wel gewend. Knipoog

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 15:41

Iwaldo heeft er last van als ik het niet goed opbouw. Daarom begin ik daar al mee als de zomer er aan komt, kwartiertje aan de hand grazen, dan half uurtje, uiteindelijk uur los, etc. Dan is ie vreemd genoeg niet allergisch meer. Wat voer betreft weet ik niet wat je zou kunnen proberen. Als Waldo last krijgt van z'n voer (is al gevoelig als het mais van de andere kant van de hoop is geschept Haha!) krijgt ie poeders van de veearts die het vocht afvoeren oid en dat helpt wel. Succes ermee !

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 16:51

Wat ook helpt is een beetje gist aan het water toe te voegen, of wat extra anti-oxidanten aan zijn voer toe te voegen, bijvoorbeeld NAF D-Tox. Dat helpt namelijk de lichamelijke afvoer van afvalstoffen.

Je kunt de bultjes ook met zinkzalf insmeren.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 16:54

Het zijn nu maar 2 miniscule bultjes ofzo, maar ik ben bang dat dat meer gaat worden in de zomer. Hij is nu erg schraal, eigenlijk té schraal. Maar ik vind het erg eng om hem dikker proberen te maken. Dan krijgt ie gelijk weer last van de eiwitjes. Hij krijgt al allerlei natuurlijke kruiden om de afvalstoffen af te voeren.

Silvia; ik ga zeker achter jou tip aan! Bedankt, ik wist echt niet dat dat bestond!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 16:58

en kalk geven.

aangezien die dat van mij ook heeft en op het ene moment niks aan de hand is en het andere moment onder de bulten zit en dus erg gevoelig voor eiwitten is (uit zich ook in andere dingen, zoals staart schuren, alleen de staart dus, niet de manen) en in de hoeven) gaf ik haar zomers kalk over het voer en dat hielp best wel, vorige jaar zowat geen last gehad (was dus ook het 1e jaar dat ik dat deed, dit nu word de 3e zomer, de 1e zomer ben ik er dus achter gekomen).

bij mijn paardje moet er dus ook best op het voer gelet worden, niet teveel hooi maar daar in de plaats stro doorheen bijvoorbeeld.

alleen dat kalk vond ze zelf wel wat minder, op een gegeven moment liet ze gewoon de brokken staan.
dus ben opnieuw begonnen met heel ietsjes in de slobber en dat at ze wel en steeds iets meer tot de hoeveelheid die moest, toen bleef ze het wel eten gelukkig.