welke bomen zijn niet giftig en heb je veel schaduw van ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

antano

welke bomen zijn niet giftig en heb je veel schaduw van ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:05

Welke bomen kan ik bij de pony`s in de wei zetten die niet giftig zijn en waar ze wel veel schaduw van hebben?
Gr Elise

Arzil

Re: welke bomen zijn niet giftig en heb je veel schaduw van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:07

Kun je niet beter een schuilstal neerzetten ofzo of een container? Tegen de tijd dat een boom echt veel schaduw geeft ben je toch echt wel een jaar of 5 a 10 verder hoor!

antano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:10

Dat maakt niks uit maar we mogen geen container zetten.
En ik vind een boom mooier maar dat hij in het begin weinig schaduw geeft is niet erg maar als hij groot is maar veel schaduw geeft .

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:14

Je kunt als basisregel stellen dat de meeste groen blijvende bomen en struiken giftig zijn, zoals taxus en klimop. De meeste bladverliezende bomen zijn wel veilig, maar vraag het even bij een tuincentrum na voor je ze plant.
succes.

antano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 21:18

ja maar eik en beuk verliezen ook blad en die zijn wel giftig staat op internet

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:19

Ok, dat snap ik. Ik heb niet zo heel veel verstand van bomen. Eigenlijk helemaal niks. Maar de bomen die hier op de achtergrond staan, geven veel schaduw. De eerste heb ik echt geen idee hoe die heet. Het is in ieder geval niet slecht voor paarden. Die van mij eten er ook regelmatig van.
Helemaal rechts zeg maar: Afbeelding

Afbeelding
Helemaal achteraan zie je een kastanjeboom, maar of die giftig is??? Maar het lijkt me geen pretje voor een paard om van die kastanjedingen op je hoofd te krijgen.

Let aub niet op mij, maar naast het paard zijn hoofd, zie je de bovenstaande boom, waar ze naast staan.
Afbeelding

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:19

De volgende bomen kun je planten:
- Wilgen
- Hazelaar (ook niet echt een boom)

Geen boom maar toch:
- Rozenbottel.

Wilgen geven alleen niet echt veel schaduw. Een eik zou e.v.t. ook nog kunnen. Misschien dat je iets aan dit topic hebt:

[NA] Planten/kruiden eten bij bepaalde omstandigheden?

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:24

Rozenbottel hebben wij ook staan en als die eenmaal een beetje hoog staan (struiken), heb je daar echt wel veel schaduw van!!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:43

@ Stacey: Ja en ze vinden die nog lekker ook! En ze zijn super gezond.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:46

Ja, alleen als je ze gaat snoeien moet je ze wel snel opruimen. Die van ons blijven maar rondjes rennen als zo'n ding vast zit in hun staart!

Wiepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 07:16

Stacey schreef:
De eerste heb ik echt geen idee hoe die heet.

Lijkt op een populier.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:04

wij hebben in het weiland twee enorme linde bomen staan, volkomen veilig om van te eten en geven erg veel schaduw.

bij de andere twee weitjes staan langs de kant hazelaar en wat eikebomen, ze eten er praktisch nooit van en geven voldoende schaduw....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:40

Het mooiste is een notenboom, want die helpt ook wat tegen de vliegbeesten. Helaas groeit die niet geweldig hard.

Als je snel resultaat wil is inderdaad wilg of populier een goede keuze (zorg dat ze er niet bij kunnen de eerste jaren, anders wordt het niet wat), of je moet werken met struiken als meidoorn, vlier, hondsroos, etc. Een combi van bomen en struiken is natuurlijk ook handig, de struiken geven meer beschutting tegen wind.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:03

Lindeboom, notenboom.
Bij ons staat ook een lindeboom in de wei. Is echter wel de stam van omheind, want dat gingen ze eten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:31

De eiken die bij ons staan geven ook een hoop schaduw

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:54

Wilgenboom is ideaal, is nl ook nog eens lekker. Verder populieren of kastanjebomen. Verder hebben we nog diverse notenbomen en fruitbomen (appels, peren, pruimen).

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:56

Berken groeien overal en vooral hard.... Eikenblad en eikels zijn niet gezond voor paarden dus die zou ik zeker niet bij paarden in de wei zetten. Wilgenhout is ook gezond voor paarden, en verder alle fruitbomen als ik het goed onthouden heb.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:42

Bij fruitbomen loop je alleen het risico dat ze teveel fruit ervan eten. En als het fruit beschimmeld is, is dat ook niet erg gezond voor je paard. .

En Crazycactus, kijk even op dit topic, daar staat ook vanalles over eiken geschreven. [NA] Planten/kruiden eten bij bepaalde omstandigheden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:09

Fruit beschimmeld niet als het op de grond ligt... Het zal eerder gisten, en dan heb je bezopen paarden... Maar dat is idd wel een probleem, maar in mijn weide komen de dieren maar een aantal uur op de dag, dus zoveel kunnen ze niet eten

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:58

Vonnie84 schreef:
Bij fruitbomen loop je alleen het risico dat ze teveel fruit ervan eten. En als het fruit beschimmeld is, is dat ook niet erg gezond voor je paard. .

En Crazycactus, kijk even op dit topic, daar staat ook vanalles over eiken geschreven. [NA] Planten/kruiden eten bij bepaalde omstandigheden?

Ik heb meer dingen gelezen over eikels. Daarbij heb ik 2 hengsten gehad die allebei dagelijks de eikels aten die in een bepaalde paddock lagen, en beide zagen ze er niet best uit in het najaar. Nu zijn ze verhuisd en zijn de problemen opgelost.. dus ik blijf het niet verstandig vinden om paarden eikels te voeren.

Enne fruit kan echt schimmelen op de grond hoor Maya, ik heb een pruimenboom in de tuin gehad en daar lagen beschimmelde pruimen onder. Ik ging met de grasmaaier (in de laagste stand) onder de boom door om ze op te rapen. Blehhhh vieze smurrie...

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:11

In mijn weitje staan 2 pruimenbomen (niet aan te raden), een walnoot, een esdoorn (walnoot en esdoorn groeien beiden best hard, mijn paarden eten er niet aan), een treurbeuk en een lijsterbes. Met name de esdoorn, treurbeuk en walnoot geven veel schaduw. Een plataan groeit ook erg hard (heb je snel schaduw), ik weet niet of die giftig is, even als een catalpa.
Toen de pruimen rijp waren vrat mijn pony zich helemaal vol, dus fruitbomen kan ik je niet aanraden, bovendien groeien die ook erg traag. Ze blijven hier van alle bomen af. Van de fruitbomen zijn de stammen beschermd met gaas, maar de andere bomen blijven ze gewoon vanaf. Afgevallen blad eten ze hier in ieder geval niet. Ik heb dit jaar geen walnoten gezien, maar ik beschuldig daar de kraaien van. Ik kan me niet voorstellen dat een pony die de pruimenpitjes nog uitspuugt (erg knap om te zien) met smaak een paar walnoten opeet

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:15

appels krijgen hier niet de kans om te beschimmelen. Mijn merrie gaat gewoon tegen de boom staan schuren om de appels naar beneden te laten vallen.... Slimme knol.