Even helemaal zat. Wat doen, andere instructeur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Even helemaal zat. Wat doen, andere instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 22:28

Pff, tis een heel verhaal, maar ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen te maken.
Ik rijd dus op een stal met mijn verzorgpaardje, daar staan alleen deze 5 paardjes, allemaal van dezelfde mensen. We krijgen les van die man en rijden ook wedstrijden enzo.
Nu rijden we in 1 groep van 2 en 1 groep van 3.
Ik rijd in de groep van 2, samen met een meisje van ongeveer hetzelfde niveau (zij rijdt L2+5, ik rijd L2+14).
Deze man heeft vroeger ongeveer tot M2 gereden een aantal keer met jonge paarden en dan verkopen, nieuw paard kopen en weer tot M2 rijden. Hij weet er dus redelijk wat vanaf maar kan door gezondheidsproblemen niet veel meer.
Maar mijn probleem is dat ik dus zelf (volgens hem iig) geen feeling heb voor het rijden, ik heb geen talent en kan niet ver komen (nu vind ik het niet slecht, L2+14 met een pony van 16 die M2 heeft gereden vroeger) enzo. Dit zorgt er al voor dat ik negatief over mezelf denk met het rijden, maar dit gaat nu beter.
Op het moment heb ik alleen het idee dat hij nauwelijks meer aandacht aan mij besteed. Hij is constant bezig met het andere meisje, en laat mij maar een beetje gaan, af en toe zegt hij iets, maar vervolgens gaat hij weer verder met dat andere meisje.
Op dit moment is het zelfs zo dat we rijden met 3 (er rijd een meisje bij dat L1 rijd, en straks in januari met een nieuwe pony ook L1 gaat starten) en dat ik dus echt helemaal geen les meer krijg, nog minder als normaal. Hij is vooral met die andere 2 bezig en ik hobbel echt een beetje voor mezelf.
Doordat ik dus geen natuurtalent ben heb ik bij nieuwe oefeningen gewoon veel hulp nodig, iemand die mij blijft begeleiden en dat ook intensief doet. Oefeningen als contra-galop, wending om de achterhand en gericht achterwaarts doet hij gewoon nauwelijks met mij, vooral die eerste en die laatste, die moet ik echt voor mezelf doen. Die wending oefent hij wel met ons, maar dan is hij vooral bezig met die andere, terwijl het bij mij dus gewoon echt niet gaat, mijn pony probeert er onderuit te komen of snapt mij niet en ik wordt hopeloos en gefrustreerd omdat ik het niet op kan lossen.
Vandaag begon hij zelfs met dat meisje dat nog geen wedstrijden rijd op deze pony en straks L1 start deze wending te doen, terwijl ik ernaast aan het proberen was dit te doen.
Ik heb nog maar 6 winstpunten te gaan en beheers gewoon de helft van de dingen nog niet.

Wat zouden jullie hiermee doen? De man geeft ons gewoon gratis les en alle hulp die ik krijg is welkom, al is het dan zo goed als niets. Maar ik zou graag eens in de week les hebben van iemand die mij wel wil helpen, me wel vertrouwen geeft en al is het maar een klein beetje, die mij verder kan helpen.
Op dit moment ben ik echt wanhopig. Waarschijnlijk heb ik ook een behoorlijk warverhaal geschreven, maar ik kan het niet beter verwoorden.

Ik heb hem overigens al 2x gezegd dat dit niet opschiet, en dan vooral die wendingen aangekaart, dat is mijn grootste probleem. Dan zegt hij dat ik het maar moet vragen. Maar moet ik dan constant blijven vragen of hij me helpt? Hij is toch de instructeur?
Ik heb ook zelf moeten aankaarten dat ik deze onderdelen wilde gaan oefenen, maar hij vond dat ik er nog niet klaar voor was (terwijl ik toen nog 8 winstpunten mocht halen ofzo...), dus het is met een hoop gezeur gebeurt.

Dreamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:46

Als je echt les wilt hebben dat op JOU gericht is moet je denk ik een priveinstructeur/trice zoeken.
Dit zal niet gratis zijn ben ik bang.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:49

Ik zou zeggen,geef wat meer geld uit voor een goede instructeur! M2 zegt ook niks..dus wat dat betreft..

Dreamybol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:50

Je kunt proberen nog een keer met hem te praten en idd tijdens het lessen meer aan te geven waar je tegenaan loopt. Als hij je niet verder helpt, maar wel wil dat je op zijn pony blijft rijden is het een optie om een andere instructeur in de arm te nemen. Hoe staat hij daar tegenover? Kan me ook zo voorstellen dat hij daar niet op zit te wachten.
Ik vind hem wel vrij hard overkomen, jij hebt geen feeling, je bent er niet aan toe, maar je hebt wel die punten gehaald en mag wel op zijn pony blijven rijden! Als je het verder nog wel naar je zin hebt, zou ik proberen een andere instructeur te vinden! Op deze manier vergaat jou het plezier in rijden en dat is zonde!

konyn

Re: Even helemaal zat. Wat doen, andere instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 22:54

tsja best lastig, ik zou het nog even aankijken, nog een keer vragen om extra aandacht en misschien proberen uit te leggen dat ookal zou je dan geen natuurtalent bent, toch graag nieuwe dingen zou willen leren! als hij dit niet begrijpt en zo blijft doen, is het zelfs voor gratis 'les' , zonde. Je leert dan niets dus het schiet niet op. Als het zover is, zou ik inderdaad misschien een ander gaan zoeken. Daar moet je dan misschien wel voor betalen, maar dan heb je er wel wat aan

succes ermee!

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:14

Als die man helemaal niets in je had gezien had hij je dan door laten rijden tot je zover bent gekomen als je nu bent? Heeft hij je hiervoor wel goed les gegeven? Of heeft hij je altijd al een beetje achtergesteld? Ik kan in elk geval goed begrijpen dat je er gek van wordt. Het plezier in het rijden wordt zeker minder als je er zo over denkt.

Ik zou me als ik jou was heel goed afvragen wat jij wilt. Alles op een rijtje zetten. Als je zowel het paard als de stal als de mensen gewoon erg leuk vind, dan zou ik eens gaan praten met die man. Gewoon hem vragen waarom jij zijn paardje mag rijden als hij denkt dat je niet ver kunt komen. Overtuig hem van het feit dat jij ervan overtuigd bent het wel te kunnen, mits je daar de goede begeleiding bij krijgt. Mocht hij je die niet willen geven, ga dan rustig op zoek naar een instructeur die wel de tijd en moeite neemt voor je. Kaart dit aan bij die eigenaar en zeg hem dat je 1 keer in de week les wilt van een ander. Als hij daar goed op reageert, dan moet je het vooral doen. (mits je het geld kan missen)

Mocht hij er niet positief over denken dan weet je in elk geval waar je staat en kun je gaan nadenken over of je dat echt wilt. Niemand is een natuurtalent, sommige mensen moeten er alleen meer moeite voor doen dan andere. De één heeft meer moeite met de ene oefeningen, de ander met andere. Maar niemand kan zonder te oefenen alle oefeningen doen. Vraag de aandacht die jij nodig hebt om verder te komen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 08:41

Het geld is niet het probleem, we hebben een hele tijd les gehad van een gediplomeerd instructeur, waar we voor betaalde. Hier zijn we mee gestopt omdat we dus ook les van hem kregen en zij wilde beide wat heel anders. Hij is toen met haar om de tafel gaan zitten en zij kon het niet hebben dat hij het niet met haar eens was.

Ik heb een hele tijd goed les van hem gehad. Toen hij net les begon te geven was hij veel met mij bezig, toen hebben we met z'n allen duidelijk gemaakt dat hij er aan moet denken om iedereen les te geven. Toen is hij begonnen met na het losrijden ieder van ons 10 minuten tot een kwartiertje apart les te geven, maar hier is hij nu vanaf gestapt, sinds we 2 gastlessen hebben gehad van iemand uit de buurt.

Hij is van zichzelf heel hard, maar vaak bedoelt hij het minder grof als hij het zegt. Hij is niet erg makkelijk en behoorlijk direct, maar ik denk dat hij af en toe niet doorheeft wat hij zegt.

Ik mag daar doorrijden omdat ik goed mijn best doet, hij vind niet dat hij iemand die hard werkt voor het rijden en goed z'n best doet weg kan sturen omdat ze minder ver zou kunnen komen als iemand anders.

Ik denk inderdaad dat ik vandaag of morgen met hem om de tafel ga zitten, want het schiet gewoon niet op, dat hij "mijn" oefeningen gaat oefenen met mensen die er nog lang niet klaar voor zijn, dat laat in mijn ogen zien dat hij me niet verder kan/wil helpen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:50

Ik zou idd het gewoon nog eens aankaarten, en weet je? Een heleboel gevoel moet je gewoon aanleren met een instructeur die er tijd in stopt om je te LEREN voelen. Met simpelweg roepen 'je hebt geen gevoel, dus jij komt niet hoger' zoek je wel de makkelijkste weg als instructeur. Er rijden genoeg mensen ZZGP die geen super rijgevoel hebben maar wel de motivatie om het proberen te leren. Dus laat je vooral niet onzeker maken: jij kunt ook hogerop komen!

Kom je er niet uit dan zal het toch een andere instructeur worden en lach hem dan maar in zijn gezicht uit als je uiteindelijk Z2 rijdt met je pony!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:43

als iedereen die geen juist ruitergevoel toch eens geen les meer zou moeten krijgen.. is dat eenvereiste dan??

ik heb ook geen goed ruitergevoel.. maar probeer toch zover mogelijk te komen met willem.

gaat erom dat je wilt leren. is het zo raar dat je wat langer nodig hebt om wendingen e.d te leren?? je wilt het toch goed overbrengen op je pony?

ik vind het maar raar hoor.. hoop dat dat praten iets uithaalt.. maar iemand die nix in mij zou zien zou ik mij geenles meer laten geven, of het nou gratis is of niet. je kan beter iemand zoeken die je wel verder kan helpen en dan idd de dikke vinger naar hem opsteken