nieuwe karaktertest jonge paarden ("2 vandaag" 27-

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

nieuwe karaktertest jonge paarden ("2 vandaag" 27-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 13:01

Ik hoorde dat in het programma 2 vandaag van 27 maart 2002 een item is geweest over een karaktertest voor jonge paarden. Helaas heb ik dit gemist.

Uit die test zou o.a. moeten blijken waar het paard het meeste aanleg voor heeft of bruikbaar voor is.

Ik hoop via bokt alsnog de informatie te krijgen.


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 16:51

Ik heb het niet gezien en kan je helaas geen informatie geven.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 17:04

Er heeft ook iets over in de Volkskrant gestaan, ik kreeg het van iemand maar ben bang dat ik het niet bewaard heb. Het was volgens mij een onderzoek van de Waiboerhoeve in Lelystad, die paarden zijn na afloop naar Deurne gegaan.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 17:18

Heike schreef:
Ik heb het niet gezien en kan je helaas geen informatie geven.

Same here Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:45

Helaas heb ik het ook niet gezien, maar internet biedt een oplossing!!!! Haha! Op www.2vandaag.nl kun je de uitzending terug kijken. Als je bij video (het rode tabblad) de functie zoeken gebruikt en dan paarden in typt, krijg je de uitzending te zien!

Veel plezier!

Ik ga ook even kijken! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:47

hey jij bent geniaal Haha!
Ik ga ook ff kijken.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 18:59

Het filmpje doet het niet bij mij, helaas Frusty
Ik ben idd ook geintresseerd, straks nog maar even kijken of het wil

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 19:13

Heike, is dat niet diezelfde test, waar ze het toen in Utrecht overhadden, met die videofilmpjes van hoe een paard kan reageren op vreemde voorwerpen enzo? Ik kan trouwens het filmpje op twee vandaag niet zien Windows XP dat weer eens iets niet kan ofzo?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Noukie
Berichten: 10926
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 19:19

ik kan het ook nie kijken Boos!

kan iemand als ie t gezien heeft in korte lijnen de strekking van het verhaal weergeven?? tnxxx alvast

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 19:22

Ik heb het gezien!! Ze deden in het programma het paard in questie een singel om met daarop een hartslagmeter. In het filpmje gebruikten ze jonge paarden, of dit alleen gedaan wordt bij jonge paarden werd niet verteld. Zo meetten ze de reactie van het paard in vershillende situaties. Ze gooiden bijv. een paraplu in de bak en keken naar de hartslag van het paard. Dit soort testjes zouden het karakter van yet paard kunnen weergeven, en zou het paard dus een soort etiketje geven waarvoor het paard geschikt is; bijv. een paard voor de koets met een koel karakter. Dit zou kopers ook makkelijker informatie kunnen geven over het karakter van het paard dat ze willen kopen omdat volgens de vrouw in het filmpje (naam is me ontschoten) een paard zijn karakter nooit veranderd. Dat is ook direct het commentaar van verschillende paardenfokkers; Deze beweerd dat paarden karakters wel veranderen. Dit 'labeltje' zou het paard namelijk voor altijd een slechte naam kunnen geven terwijl het paard zijn karakter is veranderd. En hierdoor zou het paard moeilijker te verkopen zijn.

Het was erg leuk en interessant om te zien, ik zou als ik een nieuw paard koop best interesse hebben in zo'n test. Hoewel ik het standpunt van de paardenfokkers ook wel zie.

Dit was wat ik heb meegekregen, ik hoop dat je zo genoeg weet! Haha!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 00:20

Ik vind het dus flauwekul. Ik ben zelf iemand waarbij de paarden niet zo gauw in de stress schieten, ik ben heel rustig met mijn dieren en dat merken ze. Kikkerige paarden heb ik dus geen moeite mee.
Maar ik ken ook iemand die zelfs het makste 'schaap' gegaranderd binnen 3 maanden kompleet over zijn toeren heeft....

Ligt het dan allemaal aan het basiskarakter waarmee het paard geboren wordt. Ik dacht van niet! Je kan een paard maken en breken door de manier waarop je er mee omgaat.
Een cursus en examen voor de toekomstig eigenaar VOOR die aan een paard begint, dat is stukken beter voor beide partijen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 00:40

Als ik het zo hoor, is het inderdaad hetzelfde als wat Heike, bart en ik in Utrecht hebben gezien en gehoord. Ik vond het niet zo heel interessant, er zijn volgens mij zoveel factoren van invloed op een paard, dat je door die testen weinig kan zeggen over hetzelfde paard op oudere leeftijd.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 08:27

Jet schreef:
Als ik het zo hoor, is het inderdaad hetzelfde als wat Heike, bart en ik in Utrecht hebben gezien en gehoord. Ik vond het niet zo heel interessant, er zijn volgens mij zoveel factoren van invloed op een paard, dat je door die testen weinig kan zeggen over hetzelfde paard op oudere leeftijd.


Klopt is hetzelfde mens als die van dat symposium. Ach zolang ze zelf maar overtuigd is van dr eigen testje. Ik zie er het nut niet van in omdat omgeving en omgang voor een groot gedeelte het karakter bepalen/vormen.

Gister mijn eigen karaktertestje gedaan. Mijn vriend had zo'n afstand betuurbare auto gekocht en die moest op stal even getest worden (in de bak). Nu wil het feit dat mijn fjordenmeis in de bak stond. Wat denk je (ieder paard zou zich dood schrikken van zo'n zelf rijdend monstertruckje op wielen), die muts van mij gaat er in volle galop achteraan om ermee te spelen. Hihiihi. 0.0 teken van angst voor het onbekende.
En wat betekend dat nou? Is ze nou geschikt voor dressuur, springen, western, aangespannen, samengesteld?

het enige wat ik hiervan leer is dat ik een superbeest heb met een gouden karakter wat voor niks en niemand bang is en alles leuk vindt om mee te spelen. Wat met 4 stevige benen in de wereld staat en zich niet omver laat rijden door zo'n stom monstertruckje, hihi.

Zondag gaan we naar het strand en dan nemen we de 2 speledingetjes mee (paard en autootje), kijken of ze er daar ook achteraan gaat, dan hebben we ff wat meer ruimte.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 08:51

mariska schreef:
Helaas heb ik het ook niet gezien, maar internet biedt een oplossing!!!! Haha! Op www.2vandaag.nl kun je de uitzending terug kijken. Als je bij video (het rode tabblad) de functie zoeken gebruikt en dan paarden in typt, krijg je de uitzending te zien!

Veel plezier!

Ik ga ook even kijken! Pling


Bedankt voor de link, ik had het niet gezien. Het filmpje deed het bij mij wel, dus ik heb het even kunnen inhalen...

Je suis Charlie.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 08:57

Vippie"]
[quote="Jet schreef:
Als ik het zo hoor, is het inderdaad hetzelfde als wat Heike, bart en ik in Utrecht hebben gezien en gehoord. Ik vond het niet zo heel interessant, er zijn volgens mij zoveel factoren van invloed op een paard, dat je door die testen weinig kan zeggen over hetzelfde paard op oudere leeftijd.


het enige wat ik hiervan leer is dat ik een superbeest heb met een gouden karakter wat voor niks en niemand bang is en alles leuk vindt om mee te spelen. Wat met 4 stevige benen in de wereld staat en zich niet omver laat rijden door zo'n stom monstertruckje, hihi.

Viv
[/quote]

Hahaha, die van mij laat zich ook niet omver rijden door een monstertruckje...die staat wrs vrij snel aan de andere kant van de bak Knipoog
Ik vind het wel weer heel erg tegenspreken met wat ik vanuit holistische en nh standpunten heb gelezen.... namelijk dat het karakter wel verandert.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 11:17

Je kan deze methode als ik het dus begrijp een beetje vergelijken met een kind dat naar de voortgezette school moet en een cito toets moet afleggen. Bij de een zal de test redelijk overeen komen en bij een ander kind kompleet de plank misslaan.
Dan ben ik het idd. met Dees eens dat je beter een test samen met paard doet voor aankoop. Want ook wij mensen veranderen elk jaar in ons gedrag, ook zo met een paard. Het is maar net in wat voor omstandigheden het paard terecht komt. Komt hij goed terecht zal je in zn opvoeding goed kunnen zien dat hij het naar zn zin heeft, maar als het slecht terecht komt, krijgt hij daar een giga knal van wat je de rest van zn leven echt wel zal merken.
En om daar dan van jong af aan een stempel op te drukken, dat kan niet goed gaan. Dan hebben die fokkers echt wel gelijk, en zouden mensen die hun beroep hebben gemaakt van het opvoeden van een paard er ook wel mee kunnen stoppen.
Maar waarschijnlijk zullen er zat mensen die net beginnen in het paarden wereldje in dit trukje trappen, omdat ze denken dat de aanschaf zo een heel stuk makkelijker zal gaan.... omdat het al moeilijk is om ergens te beginnen met zoeken. Helaas word hier dan weer eens geen rekening gehouden met het paard....

In 1912: Dingen werden gebruikt. Mensen waren geliefd.
In 2012: Mensen worden gebruikt. Dingen zijn geliefd.
Some days you're the dog Some most days you're the hydrant


Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit
Dag lieve Niamh..HVJ


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, N_B_N, Paardengek81 en 38 bezoekers