Ervaringen All Weather Tuft manegebodem (oid)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Ervaringen All Weather Tuft manegebodem (oid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:56

Mijn buitenbak is erg zwaar en in de zomer is het net een woestijn. Ik ben op zoek naar een oplossing waar de bodem beter van zal worden. Heeft iemand ervaring met de bovenstaande bodem? Andere tips en ervaringen zijn ook welkom.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:54

www.buitenbak.nl
Staan ook info op Moet een ontzettend goede bak zijn!! veel veerkracht,en all weather!!

rhijnauwen

Re: Ervaringen All Weather Tuft manegebodem (oid)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:57

wij hebben zo'n bodem gehad waren er niet blij mee, we hebben het al vrij snel vervangen door een eb en vloedbodem www.manegebodems.nl (da's wel duurder, maar absoluut de moeite waard!)

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:20

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar heb wel gehoord dat je een enorm probleem hebt als je de bodem weer ooit zou willen verwijderen. Er zitten namelijk (kunst)stoffen in deze bodem die niet zomaar afgevoerd mogen worden. Je grond waar je deze bodem in hebt gelegd is dan verontreinigd zeg maar...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 23:57

rhijnauwen schreef:
wij hebben zo'n bodem gehad waren er niet blij mee, we hebben het al vrij snel vervangen door een eb en vloedbodem www.manegebodems.nl (da's wel duurder, maar absoluut de moeite waard!)

Als je een (pension/africhtings)stal hebt kan dat misschien uit, maar voor een particulier...

Waarom was je er niet blij mee?

Onze bak ligt op Drentse zandgrond met daar onder een leemlaag. De bodem is omgehaald tot en met de leemlaag, op sommige plaatsen tot een diepte van 3 meter. De bak is nooit nat, maar de hele zomer rijd ik in de wei omdat de bak dan veel te zwaar en te droog is. Als het veel geregend heeft gaat het "redelijk", maar ik wil graag een meer vlakke bodem, maar het moet wel betaalbaar zijn voor een hobby-ist die 1 of 2 paarden rijdt. 15.000 Euro uitgeven voor een betere bodem is voor mij geen optie.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:26

Neem naaldhoutchips. Mijn bakkie ligt er al 8 jaar super bij. Afgelopen dinsdag is er weer een laag naaldhout opgekomen. Hij kan er weer een jaar of 3 tegen.
Neem nooit geen chemische toplagen van kunststof. Als je dat moet af laten voeren ben je een vermogen kwijt. Het zand en de kunststof moeten gescheiden worden. Een naaldhoutbodem kan je zo over het land uitrijden als dat moet.
We gaan verhuizen en ik heb de pest erin dat ik mijn bak niet mee kan nemen. In Belgie komt er net zo bodem.

Afbeelding
Na 8 jaar zonder plassen, zonder stof, zonder zwaar zand, bevriest niet. Het is net een bospad na een tijdje. Ze paarden lopen erop en met zand lopen ze er in. Dat is slecht voor de benen.

Afbeelding
45 m3
Afbeelding

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:56

Mocht je die bodem een keer willen afvoeren hangt er een duur prijskaartje aan. Het wordt beschouwd als chemisch afval.
Bij mijn vorige stal hadden ze deze bodem in de binnenbak. Maar helaas was de bodem niet vermengd met zand. Met als gevolg een zeer gladde (als er gesproeid was) en onstabiele bodem.
Persoonlijk hou ik niet zo van zoveel veer. Ik vind dat ik er verkeerde info. van krijgt over hoe mijn paard loopt.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:39

Nu heet onze staleigenaar dus ook gekozen voor die all weather tuft bodem, vooral vanwege de prijs. Drainage zat er al in, bovenste laag zand gaat eruit, er komt nieuw zand op en dan die laag van all weather tuft. Ben er benieuwd wat het wordt, maar het kan niet slechter als dat het was. De bak bij ons was dus ook veelste zwaar, echt niet fijn te rijden. Ik zal wel laten weten als het er eenmaal ligt wat ik ervan vind.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:58

Ha, Karin... onze bak heeft hetzelfde probleem... omgehaald en inmiddels kort geleden voorzien van een nieuwe zand-toplaag. Nog steeds veel te zwaar maar gelukkig nu overal wel stabiel. Ik ben ook aan het kijken naar een bodemverbeteraar en heb twee lesklanten die erg tevreden zijn met een houtsnipper toplaag. De paarden lopen hier inderdaad overheen. Weet alleen niet meer welke leverancier ze hebben.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:25

Van Doorn in Soest is heel duur. Ik heb de snippers van All Round. Mooi grof en mooi blank van kleur zonder andere troep erin. Ik betaalde voor 1 container van 45 m3, 750 euro ex btw. Bij Van Doorn kost het 1221.75 ex BTW voor 45 m3. Dat scheelt een hoop.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 14:41

GeJe, onze vorige bak had het zlefde probleem, Daar is toen ook een deel van het zand vervangen, maar dat was ook niet echt de oplossing.

@PhiaBink. Hoe is de laag op de bodem aangebracht, heb je daar een loonwerker voor ingehuurd of deed All Round dat voor je?

Ik heb al eerder aan houtsnippers gedacht. Toch moeilijk, want als ik er iets aan laat doen wil ik ook dat het goed is.
Houtsnippers is trouwens een stuk goedkoper dan AWT.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:48

Wij hebben met een krui, een mestvork een en hooivork alles netjes verdeeld . We hebben het ook een keer de loonwerker laten doen, maar door dat heen en weer gerij krijgt je een ongelijke bodem. Het is een rot werk en heel vermoeiend, maar het bevalt ons zo beter.
Het wordt ook wel eens in een mestverspreider gedaan en zo verdeeld. Maar je krijgt het zelfde probleem van een ongelijke bodem.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:22

Bij de All Weather Tuft via buitenbak.nl zit een milieucertificaat en dit kan je dus probleemloos afvoeren. Wij hebben het in de longeerbak en de losgooibak. Het werkt prettig, de bodem is minder zwaar en goed gemixed.
In de buitenbak ligt het ook, maar van een ander merk. Hij is nooit nat of zwaar. Het enige is dat je er met springen kuilen in krijgt die je er soms lastig uit krijgt...

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:01

Kyona schreef:
Bij de All Weather Tuft via buitenbak.nl zit een milieucertificaat en dit kan je dus probleemloos afvoeren. Wij hebben het in de longeerbak en de losgooibak. Het werkt prettig, de bodem is minder zwaar en goed gemixed.
In de buitenbak ligt het ook, maar van een ander merk. Hij is nooit nat of zwaar. Het enige is dat je er met springen kuilen in krijgt die je er soms lastig uit krijgt...

Wat staat erin het mileu certificaat?
Wie neemt de bodem mee?
Hoe duur kost het om de bodem af te laten voeren?

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 00:18

PhiaBink schreef:
Wij hebben met een krui, een mestvork een en hooivork alles netjes verdeeld .

Hoelang ben je daar mee bezig geweest??

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:43

KarinvdM schreef:
PhiaBink schreef:
Wij hebben met een krui, een mestvork een en hooivork alles netjes verdeeld .

Hoelang ben je daar mee bezig geweest??

Ach was voor een goed doel!
We hebben om het half uur een korte pauze genomen. Hank heeft heel erg last van zijn rug, dus alles heel mak aan gedaan. We zijn dinsdag en woensdag om een uur of 11 begonnen en woensdagmiddag 16.30 waren we klaar. Daarna met de trekker er over.
Eerst de hoefslag en de hoeken gevult en zo verder gegaan.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 01:00

Jij weet dus hoe het moet... Je bent welkom om te komen helpen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:48

KarinvdM schreef:
Jij weet dus hoe het moet... Je bent welkom om te komen helpen.

Ik geef wel gratis een schriftelijke cursus
Het valt mee. Als je met 2 gezonde mensen ben, dan kan je het in 1 dag klaren.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:37

Houtsnippers bevallen nog steeds het beste, idd niet van v Doorn. Dat was toch degene die openhaardhout bij iemand stortte? En dan het niet meer op willen halen, heel fijn. Onze loonwerker( loon bedrijf Vinkega geeft altijd een prima service. De eigenaar is een tovenaar met zijn shovel. Ik mocht hem vorige week bij de buren aanschouwen en hoe hij die bak effe aflegde en later de snippers verdeelde is fantastisch. Hij kan je ook aan adressen helpen van goede snipper verkopers.

Van die kunstgrasbodem heb ik gehoord dat je hem constant nat moet houden, lekker als je geen wel hebt.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 10:53

KarinvdM schreef:
Waarom was je er niet blij mee?
maar ik wil graag een meer vlakke bodem, maar het moet wel betaalbaar zijn voor een hobby-ist die 1 of 2 paarden rijdt.

als de hoofdreden een vlakke bodem is, zou ik kiezen voor de optie van PhiaBink, zo'n bodem is mooi vlak te houden (zonder verradelijke kuilen) eventueel weer af te voeren etc.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:59

Volgens mij ligt er bij ons op stal zowel in de buiten/binnen/longeerbaan dit spul (witte balen die in de mestverspreider zijn opgebracht) en dan idd met licht zand. Superbodem!

Wel onderhouden natuurlijk, maar niet te zwaar, elk weertype super!

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:50

ik hoor steeds vaker negatieve berichten over van Doorn zo probeerde hij ons een ''versleten'' bodem als zijnde bijna nieuw en nu wegens ''echtscheiding'' en toen we er eenmaal waren was het ''onteigening'' te verkopen. Dat vond ik raar dus nam voor de zekerheid een monster mee. Het zand lag al op zijn terrein, dus ook verdacht

We hebben het zand laten keuren en het was totaal op...... versleten, dus gewoon een oude bodem die hij heeft afgevoerd en dan voor veel geld nog een keer probeert te verkopen. Ook hoorde ik dat hij bij iemand van dat cocos spul had gestort, die zou het zelf vlakken, maar dat werd ik drama. Nou van Doorn was niet thuis......... een beetje service mag vandaag de dag toch ook wel??? RDL bodems, heeft het toen opgeknapt.

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:47

Houtsnippers zijn super. Alleen moet je wel naar goede snipper kijken want als je gewoon snippers van bomen uit de tuin neemt gaat het rotten en wordt het een grote zooi. We hebben behandelde snippers en dat gaat super.
Daarbij hebben wij wel de beschikking over een super drainage, dus nooit plassen.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:19

KarinvdM schreef:
Mijn buitenbak is erg zwaar en in de zomer is het net een woestijn. Ik ben op zoek naar een oplossing waar de bodem beter van zal worden. Heeft iemand ervaring met de bovenstaande bodem? Andere tips en ervaringen zijn ook welkom.

Heb jij ook zo'n mooi 'duinzand' in de zomer

Ikke ook en om die reden rijd ik dan ook maar op gras

In de 'slechte'tijd van het jaar echter ben ik heel tevreden met mijn bak die veel water kan verdragen...

Ik heb bij mijn juf op een megatop bodem gereden (binnen) en die was erg fijn!
http://www.manegebodem.com/index.html