Help!!! een regelrechte ramp op stal!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Help!!! een regelrechte ramp op stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 10:32

Laat ik maar weer eens bij het begin beginnen...
En dit gaat vast een lang verhaal worden dus bereid je maar voor...

Het begon allemaal bij een manege bij mij in de buurt,
de betreffende manege verzorgde (en verzorgt) hun paarden niet zoals je verwachten zou van een manege of paardenlief hebber. Maar goed in dit verhaal gaat het over de shetlander die ze hadden.
Toen wij daar kwamen was die manege nog niet echt een manege en wij hebben dus veel meegemaakt wat paarden betreft die daar gekocht en weer verkocht werden. Op een gegeven moment kwamen ze dus aanzetten met 2 shetlanders, Hanna en Harm, een merrie en een hengst.
Echt schatten van beesten, maar zoals je van een hengst kunt verwachten nogal eens streken uithalen. Wij verzorgden dus al die paarden daar en dus ook die shetjes waar we vaak even mee door het dorp wandelden, iedereen wou altijd Hanna want dat was de liefste van de 2, als je met harm wandelde en je belande in het gras kon je m er met geen 10 paarden weer uithalen.. *LOL*
Hanna heeft later ook nog een veulen gekregen van Harm, die toen al verkocht was.
Want op een gegeven moment kregen wij genoeg van die vent (eigenaar) die ons altijd alle klusjes liet doen (oke das niet zo erg) maar daarnaast ook maar op ons bleef zeiken over alle kleine dingetjes waar hij het niet mee eens was, bv als we even 10 minuutjes gingen wandelen met een van de paarden en als we dan het licht niet uitdeden in de stal.. Lips are sealed
Maar goed wij gingen daar dus weg en toen was er niemand meer die de paarden deed en die gingen er steeds slechter uitzien.. Harm werd dus ook verkocht omdat ze er niks meer mee konden beginnen nu hij zo weinig aandacht kreeg. Hanna bleef en kreeg dus later happy (haar veulen). Maar ook happy was een hengstje en ging later ook weer weg omdat ze er ook niks mee konden. Boos! Hanna werd steeds minder aandacht gegeven en later op een weiland gezet waar ze dan het hele jaar door stond, in de zomer met mange paarden en in de winter helemaal alleen.
Toen kwam er dus een meisje die haar weer ging verzorgen, daarna fleurde ze weer helemaal op (naar wat ik gehoord heb). Dat meisje was dus een vriendin van het meisje wat haar pony bij ons op stal had. En zo kwam mijn zusje ook met haar in contakt en na lang heen en weer gepraat besloten ze met zn 2en die pony daar weg te halen en te kopen, de eigenaar was haar zowieso toch liever kwijt dan rijk...
Dus october vorig jaar hebben ze haar gekocht. En het ging best goed toen ze hier eenmaal stond, maar na een tijdje begon ze echt gemene streken uit tehalen, trappen naar mensen bijten en noem maar op.
Niemand kon dr meer op rijden, mijn zusje en zij waren te groot en de kleine kids waren niet sterk en slim genoeg om haar aan te kunnen.
En stond je dan in de bak met dat beest dr in met zon kleintje dr op moest je echt op passen dat ze niet in je buurt kwamen want dan had je zo een trap te pakken (nog steeds trouwens!) En ook als die vriendin (nu ook van mn zusje en mij) met haar ging lopen had ze haar handen vol aan haar. En het stomme was dat het dat beest allemaal niet kon schelen dat meisje was zo aardig voor haar en dat beest schopte en bijtte waar ze maar kon! En dat is nog steeds zo. Die vriendin van ons heeft later ook nog een ongeluk gehad en was dus lang zo sterk niet meer om Hanna aan te kunnen en dus sinds weken gaat ze met dat beest lopen en die kliert even trekt zichzelf even los en komt in volle galop weer op stal aan rennen. De kleine kinderen laten we al niet meer op haar rijden want dat is te link. Bloos Boos! (Mij heeft ze ook al eens getrapt, ik was met Goldy bezig en dat meisje komt met Hanna langs lopen en in het voorbij gaan trapt ze even snel, ik was al te laat met straffen toen ik eenmaal doorhad dat ze getrapt had, maar ik was zo kwaad dat ik haar ook nog even een paar beste schoppen terug heb gegeven... dom dom dom Frusty , weet ik want het was alweer 5 minuten later, maar ik denkt dat ze ook nog wel doorhad waarom het was, want sindsdien heeft ze het niet weer geflikt bij mij..)
Maar goed eergister ging dat meisje dus weer met haar stappen en wij kwamen net op onze paarden terug van de les en waren aan het andere eind van de weg, dus we zagen wel weer hoe het beest zich lostrok en weer keihard terug gallopeerde. Dus wij kwamen daar even later ook en zij had het beest weer gevangen en liep net weer weg. Van dat andere meisje dat haar pony dus bij ons stalde, hoorden we dat dat de 2e keer al was dat ze weer terug kwam vliegen en nog geen 2 minuten later kwam ze alweer aan, mijn zusje was toen al van die pony (was de pony van dat andere meisje waar ze nu op les rijd omdat ze zelf niet kan rijden op een hoogdrachtige merrie of onbeleerde ruin die ze heeft) en vind Hanna dus op om haar daarna eens even flink de waarheid te zeggen (met lichamelijk geweld, want op iets anders reageert ze niet en op geweld soms nog niet eens) maar goed wij weer dat weggetje op en naar dat meisje toe die nog op de grond zat. Bleek dus dat Hanna haar had om ver getrokken en nog even een trap had na gegeven, haar hoofd was helemaal open en haar handen vanhet vallen.
Ik ben dus van mening dat ze dat beest weg moetten doen en een leuke lieve rijpony moeten kopen, dan hebben we er allemaal meer plezier van. Lips are sealed
Maar ze luisteren nog niet echt en blijven maar aanmodderen... Ze zijn niet consequent genoeg om het allemaal op te lossen, daarvoor is het nu ookal te ver heen met die draak.... Ik vind het zelfs niet eens meer weghebben van een pony, ik heb igg nog nooit zo'n valse pony meegemaakt.... Terwijl ze toch wel lief kán zijn, uit mijn eerdere evaringen af te leiden... En ze in het begin dat dat meisje haar ging verzorgen ook wel aardig lief was, maar naarmate mijn zusje en zij niet consequent genoeg waren ging ze dus steeds gemenere en valsere 'geintjes' uithalen, tot ze haar dus helemaal de baas niet meer zijn... Boos! mijn zusje kan haar dan nog het beste aan, maar die gaat er toch bijna niet mee om dus gaat het om dat andere meisje, ook mijn zusje zou er denk ik geen problemen mee hebben als zij die shet zou willen verkopen, maar nu ze dat niet wil, wil mijn zusje het ook niet en op deze manier ben ik dat beest ook liever kwijt dan rijk... Ik zou wel iets met die shet kunnen als ze van mij was, maar dat is ze niet en mijn zusje en co willen niet dat ik me met de opvoeding ga bemoeien, of helpen, hoe je het maar bekijken wil...
Ik weet dus ook niet hoe het nu verder moet, maar ik heb er op deze manier weinig zin en vertrouwen in... Verdrietig
Dus vraag ik jullie advies!


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:38

Je zegt het zelf al een beetje. Dat dier is strontverwend en moet gewoon eens flink aangepakt worden. Écht aangepakt. En niet één keer, nee altijd. Zo loopt het alleen maar verder uit de hand. Je zusje (en co) moeten veel en veel strengen zijn, en niet alles tolereren.
Vraag anders aan je zusje en co of jij hun mag helpen. Want als dit niet snel ingedamt wordt, dan krijg je gegarandeerd ongelukken.
Uíteraard moet het diertje veel afwisseling krijgen en gezelschap hebben van andere dieren/paarden. Dat scheelt al een hele hoop ellende.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 10:54

Afwisseling genoeg en ze staat tussen alle ander paardjes hier op stal, dus dat zit wel goed. Ik vind het alleen heel rottig voor dat meisje wat haar dus samen met mn zusje gekocht heeft, want zij is altijd zo aardig voor dat beest geweest en het enige wat ze dr voor terug krijgt is dus zoiets... Ze laat haar even op de grond vallen en trapt nog even snel na en rent vervolgens keihard terug naar stal en reken maar dat ze daarna net zohard weer zal trappen als dat meisje er weer aankomt, het lijkt soms net alsof dat beest geen gevoel heeft, echt waar ze word nergens koud of warm van....
Als je nou mijn pony hebt, als die mij dr perongeluk zou afgooien doordat ze struikeld ofzo (echt mij dr afproberen te krijgen doet ze nooit) zou ze niet wegrennen maar bij me blijven en zeker niet trappen...
Maargoed dat doet die draak dus wel... Boos!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 11:06

Dominantie-training lijkt me hier wel op z´n plaats! Is er niet iemand bij julie op de stal, die de meisjes helpen kan?? Het zou zonde zijn, als Hanna wegens "onhandelbaar gedrag" weg zou moeten! Konsequent zijn is hier om te beginnen, erg belangrijk! Begin eerst eens met grondwerk, maar nogmaals, het zou goed zijn als de meisjes erbij geholpen worden! Veel succes!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 14:07

Hulp zou idd goed voor ze zijn maar het zijn zelf ook best wel onhandelbare pubers en ze accepteren dus geen hulp van buitenaf, want: "We kunnen het zelf wel".... |o
Ik heb eigelijk het idee dat er eerst iets heel ergs moet gaan gebeuren voordat ze inzien dat het zo niet gaat. Dat zien ze nu ook wel, maar nu denken ze dat ze het zelf nog kunnen oplossen. Terwijl ze eerst alles toelieten zouden ze dus nu niks moeten toelaten wat uit eigen initiatief komt van dat beest, maar dan denk ik dat ie nog opstandiger word, omdat eerst wel alles mocht. Maar ze zien ook niet in dat Hanna ook een hele tijd zichzelf heeft moetten zien te redden en dat ze daardoor erg zelfstandig is geworden en alleen een 'echte' leider zal accepteren en ik denk niet dat zijn kans zullen maken om dat ooit te worden...
Niet dat die zelfstandigheid zou moeten leiden tot agressief gedrag, maar hoe zou jij het vinden als er een 6 jarig kind naar je toekomt (jij bent in een leeftijd van 12-18) en je even gaat vertellen hoe alles moet en wat je allemaal moet. Zo'n kind zie jij niet als je meerdere en dat zal je waarschijnlijk ook nooit doen. Zo zit het ook met die shet, je hebt overwicht of je hebt het niet/nooit...
En da's gelijk eigelijk ook wel de verklaring dat ze eerst wel lief deed wat iedereen zei, omdat ze toen nog nooit voor zichzelf had hoeven opkomen/zorgen... Na die paar jaar alleen in een weiland is ze heel zelfstandig/opzichzelf gericht geworden en luisterd dus niet zomaar weer naar iedereen.
Ik zie als enige oplossing dat ze haar verkopen aan de/een juiste persoon en zelf een leuke/lieve rijpony kopen, dan weet ik zeker dat ze meer plezier zullen hebben, maar dat moeten ze zelf nog gaan inzien...

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-02 20:26

Nou vanmiddag was het weer zover hoor.... Lips are sealed
Ze ging (laten we haar voor t gemak even een naam geven; Vera )
Nou vera ging dus weer met Hanna wandelen en halverwege trekt ze zich weer los en trapt weer snel ff, gelukkig vingen 2 mensen haar op en brachten haar weer terug naar Vera, nog geen 5 minuten later gebeurt hetzelfde en 2 meisjes pakten haar (gelukkig anders had ze zo over alle drukke auto wegen kunnen vliegen... Lips are sealed ) en brachten haar wéér terug.
Later kwamen mijn zusje en ik weer thuis en hoorden het verhaal van onze huishoudster/oppasser aan. Dus wij naar de stal en dat beest weer pakken en weer naar dezelfde plaats lopen, nu ging het dus wel goed, maar mijn zusje heeft daar helemaal geen tijd voor om elke keer die fouten 'recht' te zetten voor zover mogelijk, en straks als ze weer op onze fries kan rijden en Romero moet beleren al helemaal niet meer.
Nou ja... I NEED ADVICE!!!!! ASAP!!!!! Want ik irriteer me mateloos aan deze situatie... Boos! Lips are sealed Frusty Koe

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 21:11

ik zou zeggen
overleg
en ga eens een flinke wandeling met dat "beest"maken
doet ze vervelend gelijk afstraffen flink afstraffen
doet ze het weer, net ff duidelijker!
je zal zien aan het eind van de wandeling is ze al een stuk opgeknapt.
teneerste doe je een hoofdstel in, evt een hengstenketting erbij
zelf handschoentjes aan ( touw kan hard schuren)
en gaan met die banaan.
veel suc6
als ze eenmaal door heeft dat jullie de baas zijn gaat het vast beter


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, Marjelle1992, MyrtheJ, Veldbloem en 67 bezoekers

cron