houtsnippers in de buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

houtsnippers in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 12:10

Aangezien onze rijbak redelijk znel droog is, maar de bovenlaag vaak glad blijft, zijn we aant kijken naar een goedkope oplossing hiervoor: houtsnippers.
Nu hoorde ik mensen die die zeggen dat het glad wordt etc., maar volgens mij heb je ook verschillende soorten hierin.
Je hebt van die blokjes, grover materiaal en van die soort schilfers heb ik ook wel eens gezien.
Iemand ervaringen hiermee? En wat zou het ons uiteindelijk zo ongeveer gaan kosten?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:19

Zelf gebruik ik geen houtsnippers, als de bovenlaag nat blijft zit het probleem veelal in de onderlaag ... misschien vaker slepen of een keer cultiveren?

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:13

hoi
Ik heb het ook een aantal keren gehad in mn bak. Ik belde gewoon de gemeentelijke groendienst en ze kwamen gratis brengen. Moest het alleen zelf verspreiden. Je moet wel uitkijken dat het niet glad wordt idd. Ik deed niet zoveel snippers zodat het mengde met het zand zeg maar. Je moet wel uitkijken, want er zit vanalles in, er kunnen dus ook giftige bomen tussen zitten. Ik ben er daarom maar mee gestopt omdat ik niet wist wat erin zat. (in het begin was er een man die het in de gaten hield)
Suc6

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:51

Je kunt ook houtsnippers (die blokjes) kopen. In het begin blijft het wel eens in de hoeven zitten en is het ook wat gladdig, maar zodra het wat vermolmd niet meer. In het Noord Europese weer denk ik dat het vermolmen redelijk snel verloopt...

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:15

Ik ben er niet zo kapot van. Het gaat gauw tussen hoeven en ijzers zitten en het wordt gauw glad als het nat is.
Je zegt dat je bovenlaag glad blijft, is de onderlaag heel hard dan?

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:35

Wij hebben het nu twee jaar in de bak en ik vind het fantastisch . Om rotten te voorkomen, hebben we de gevriesdroogde snippers genomen. Die zijn duur(der) maar blijven veel langer goed. Geen enkel probleem met een gladde bovenlaag wel een mooi verende bodem die lekker droog blijft.

briandylan

Re: houtsnippers in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:24

Bij ons in de bak komen echt geen snippers,omdat onze paarden altijd de box in en uit kunnen zo de bak in.Ze gaan er toch van eten en of dat nou goede snippers zijn die ze wel mogen eten of niet, ze nemen dat toch ook wat zand mee naar binnen.Heb het met de snippers eten wel eens fout zien gaan bij 2 drachtige merries van de buren,dus voor ons geen snippers.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:02

Wij hebben het ook in de bak gehad maar nooit weer.
We hoefden er niets voor te betalen, de gemeente stortte het hier gratis (waren blij dat ze ervanaf waren), in het begin stond het heel mooi en werkte het ook heel prettig, maar hout heeft als nadeel dat het snel gaat rotten, vooral in cominatie met zand en regen (Nederland hé? )
Stond dus niet zo mooi die zwarte bagger, bovendien was het ploegen met de paarden - echt zo'n blubberbende.
Het jaar daarna hebben we er dus weer een laag houtsnippers overheen gedaan en na 4 jaar dit te hebben gedaan konden de paarden zowat over de omheining stappen
We hebben de boel toen maar laten afgraven (wel goede compost! ) en weer laten aanvullen met zand.
Bevalt ons het allerbeste!

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:27

Jasper schreef:
Wij hebben het nu twee jaar in de bak en ik vind het fantastisch . Om rotten te voorkomen, hebben we de gevriesdroogde snippers genomen. Die zijn duur(der) maar blijven veel langer goed. Geen enkel probleem met een gladde bovenlaag wel een mooi verende bodem die lekker droog blijft.

Wij hebben het nu 5 jaar liggen en ik vind het perfect.
Wij hebben wel de duurdere soort liggen van Mega-Top.
Dit zijn versnipperde pallets etc. dus zeer droog hout. Bij ons is het wat vermengd met zand en we hebben een perfecte verende bodem.
Niets verrot of zo. Wel is onze bak gedraineerd.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:15

Ik heb al 8 jaar houtchips in mijn bak. Er ligt om de 2 meter drains. De bak is droog, veerkrachtig en mooi vlak. Om de 2 a 3 jaar moet er een neiuwe laag op. Ik wil niks anders meer. In Belgie komt er weer zo'n bak. Helemaal top!
Afbeelding

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:09

ArabStables schreef:
Wij hebben het ook in de bak gehad maar nooit weer.
We hoefden er niets voor te betalen, de gemeente stortte het hier gratis (waren blij dat ze ervanaf waren), in het begin stond het heel mooi en werkte het ook heel prettig, maar hout heeft als nadeel dat het snel gaat rotten, vooral in cominatie met zand en regen (Nederland hé? )
Stond dus niet zo mooi die zwarte bagger, bovendien was het ploegen met de paarden - echt zo'n blubberbende.
Het jaar daarna hebben we er dus weer een laag houtsnippers overheen gedaan en na 4 jaar dit te hebben gedaan konden de paarden zowat over de omheining stappen
We hebben de boel toen maar laten afgraven (wel goede compost! ) en weer laten aanvullen met zand.
Bevalt ons het allerbeste!

Hier dezelfde ervaring. Ik laat de snippers nu wel liggen maar als het zover is dat de boel vernieuwd wordt komen er echt geen snippers meer in.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:23

Ik heb ook snippers in de buitenbak. Ik ben de enige die er in rijdt, en de bak hoort bij de wei die we huren, dus we gaan niet te veel geld uitgeven aan goede bodenbedekking [aangezien we de bak/wei nog maar 2 maanden huren]. De bodem is niet goed en waterdoorlatend, wat natuurlijk meespeelt, maar de snippers bevallen me niet zo goed. Wij hadden gewone snippers die de gemeente kwam storten. Eerste tijd werkte het prima [zomer he]. Toen kwam de herfst, en werd het een grote blubberbende, en erg zwaar. Jaar erna is er een nieuwe laag op gegaan, maar nu was de bak nóg zwaarder geworden. En met regen helemaal niet meer te rijden.
Ik maak dan ook geen gebruik meer van die bak

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:27

Je heb houchips en houtchips. Loofhoutchips gaan minder lang mee dan naaldhoutchips. Nooit houtchips van de gemeente nemen!!!!! Dat is troep. Die zorgt ervoor dat je bodem een harde koek wordt. Als je bak erg nat is en er staan plassen in dan heb je ook kans dat het een harde koek wordt.

Ik heb na 8 jaar een super fijne bodem die heel erg ingeklinkt is. Er lopen nu 2 merries in en de bodem blijft zeer goed. Even met de trekker en weidesleper er over en hij is weer zo vlak als een biljaardlaken.

Houtschillen moet je nooit nemen. Die rotten na een jaar weg en de bodem wordt spekglad.
In de paardenkrant stond als bodemverbeteraar naaldhoutchips!!!
Wat ook heel belangrijk is, is het zand. Heb je verkeerd zand dan heb je ook een verkeerde bodem. De drains moeten ook open zijn en controleer dat na een giga regenbui. Is er 1 verstopt, dan die door spuiten.
Onderhoud is ook vaak het onder geschoven kindje. Gaten dicht harken en aanstampen. De hoefslag dicht harken en dan met de trekker er over.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:55

Wij hebben chips in de buitenbak, gemengd met Gooimeer zand.

Ideaal. Ik zweer erbij. Ik moet daarbij wel zeggen dat deze bak ontzettend goed gedraineerd is. Om de 6 jaar moeten we nieuwe chips erin gooien omdat de oude verteerd zijn.

Maar juist die chips houden het zand luchtig en met name als het heeft geregend gaat de bak fijn veren.