Schuurplekken naast ruugegraad-> zadel bijvullen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Schuurplekken naast ruugegraad-> zadel bijvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 20:56

Ongeveer 6 maanden geleden zijn de kussens van mijn zadel bijgevuld. Nu heeft Waldo echter schuurplekken achterop het sjabrakje wat ik geschoren heb, twee, aan beide kanten van de ruggegraad. Mijn instructrice zegt dat dan toch de kussens weer bijgevuld moeten worden. Is dit idd zo, of kan het ook komen doordat ie gewoon dun in het haar zit (hij heeft nl ook lichte schuurplekken van de teugels en het voortuig. Ik vind 6mnd wel erg korte tijd om hem weer bij te laten vullen nl!

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 20:59


sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 21:41

Toen ik mijn paard pas had reed ik nog met een oud zadel.
Dit was maar voor tijdelijk, maar ik merkte wel dat hij na een tijdje schuur plekken kreeg en kleine bultjes.
Frusty Toen ik een nieuw zadel had gekocht trok het helemaal weg.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 22:00

Mijn verzorgpaard heeft hetzelfde gehad. Toch maar een zadel maker laten komen en toen bleek dat het zadel op gevuld moet worden. Je kan zelf kijken of jouw paard hetzelfde heeft door het zadel zonder dekje op zijn rug te leggen en op het midden van het zadel te drukken. Als hij dan kan "wiebelen" moet hij opgevuld worden. Als dit niet zo is betekent het natuurlijk niet dat er niets anders met je zadel aan de hand is, maar dit zag ik laatst en ik dacht laat ik het ff zeggen, misschien kun je het probleem snel oplossen. SUCCES!!!

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 22:13

Mijn pony heeft dat ook ietsjes, maar volgens mij komt het omdat ik met een te klein shabrak reed, had hiervoor namelijk een kleiner zadel, en dus ook kleinere shabrakken, nu ik er goed op let dat het shabrak een paar centimeter voorbij mn zadel komt worden de plekken zichtbaar minder...
Dus hoeft volgens mij neit altijd aan je zadel te liggen...

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 22:44

heeft mijn paard nu ook, ik laat het gewoon opvullen. ik heb hem nog maar 6 maanden

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 23:09

Een pensionpony bij ons heeft het ook, en die heeft net een nieuw zadel.
Ik weet dus niet of t aan de kussens kan liggen, kunnen die in 6 mnd al weer 'inkrimpen' dan? Ik weet t niet, wat ik me wel kan voorstellen is dat t eventueel door een te klein, bewegend shabrak kan komen. Kweenie of dat bij jou paard ook zo kan zijn??

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 23:20

Het ene zadel hoef je nooit op te vullen en de ander elk jaar. Over het algemeen (gaat echt niet altijd op!!!!) hoef je een kwalitatief beter zadel minder vaak op te vullen. Een nieuw zadel moet je meestal na een paar maanden gaan op laten vullen omdat het zich naar de vorm van het paard heeft gezet.

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 17:14

Is je pony geschoren? Zijn het echt wondjes of gewoon een deel waar het haar wat minder is? Als het het laatste is dan komt het namelijk gewoon doordat het dekje heen en weer schuurt. Het komt echt heel veel voor als pony's geschoren zijn, ze hebben mij er ook voor gewaarschuwd, maar mijn pony heeft nooit last van schuurplekken gekregen. je kunt er wat uierzalf of vaseline op smeren als de haren er wat minder zijn (van uierzalf groeien ook de haren meer aan). Maar als er wondjes opzitten zal het tog van een niet passend zadel komen, je moet zoiezo opletten op de schuurplekken ook als het geen wondjes maar kale plekken zijn, want het kan drukkingen en rugpijn veroorzaken!!