Paard is bang op de wasplaats

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Paard is bang op de wasplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-02 20:40

Levi is nu een paar keer op de wasplaats geweest maar hij vind dat echt supereng, de eerste keer ging hij zelfs steigeren ect...
vandaag kregen we hem er zelfs bijna niet meer op, met heel veel moeite toch gelukt en wel beloont met mijn stem en een beetje voer.

Zodra ik de kraan aanzet is hij echt bang, draait zijn ogen weg en probeert degene die hem vastheeft plat te drukken ect...

De meeste paarden vinden de wasplaats in het begin eng maar zo erg heb ik het nog niet meegemaakt...iemand tips? Hij moet het toch leren...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:47

Begin eerst maar eens om hem aan de wasplaats te laten wennen zonder water Poets hem daar, geef 'm daar wat lekkers zodat hij door krijgt dat het daar niet eng is.

Aan water laat je 'm wennen buiten de spuitplaats op een vertrouwde plaats. Gewoon met een emmer en een spons, hoeft geen waterballet te worden, gewoon een beetje nattigheid.

Als dat goed gaat spons je 'm eens een keer af op de spuitplaats en pas als dat goed gaat draai je de kraan open.

Rustig opbouwen, niet alles tegelijk willen.

Nulla tenaci invia est via

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:00

Ik lsuit me helemaal bij Margreet aan.

Rustig opbouwen en niks over haasten, daar verpest je het alleen maar mee.
Stel hem keer op keer weer op z'n gemak.

"What we call human nature, is actually human habit.."

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-02 10:31

Oke dat ga ik dan maar eens proberen...bedankt Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 14:38

Klinkt bekend. Bij ons wilde mevrouw de spuitplaats niet meer op en zodra ze vaststond aan twee kettingen rukte ze zich los (waarna ze doodleuk rustig stil bleef staan met een blik van: 'mooi dat is me weer gelukt' Boos!). Ook werd er veel gesnurkt voordat ze de wasplaats op wilde.

Wij hebben de wasplaats onderdeel gemaakt van haar dagelijkse routine. Elke keer als wij haar uit haar stal haalden wandelden we ook met haar over de wasplaats, waardoor ze nu denkt dat de wasplaats op de route ligt naar de bak, de paddock en andersom weer terug naar stal. Resultaat is nu dat als ze na het rijden weer terug naar stal gaat ze bijna automatisch een rondje over de wasplaats loopt voordat ze weer bij stal is.

Daarna lieten we haar stilstaan op de wasplaats (waarbij zij mocht kiezen waar ze met haar hoofd heen stond). Daarna hield een van ons haar vast en begon de ander haar benen af te spuiten (heel rustig beginnen bij de hoeven, vervolgens alleen sokjes afgespoten).

Nu zijn we zo ver dat we haar halstertouw (losjes) vastbinden aan een van de kettingen en dat we dan haar benen afspuiten. Zij bepaalt nog wel zelf aan welke kant ze haar hoofd wil hebben (en dat is dus precies andersom als de meeste andere paarden daar Lachen ). Dit kan nu gewoon met 1 persoon, zonder gesnurk en zonder dat je halster kapot gemaakt wordt.

Gewoon rustig opbouwen dus...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 15:11

Is hij ook bang voor water, kranen etc?

Ik heb toendertijd 4-6 wk de tijd genomen om bijna elke dag te oefenen met de spuitplaats.

Eerst was het dichtbij staan, niet erop en dan 5 sec. stil staan al heel goed en moeilijk zat. Toen langzamerhand met 2 voeten op de spuitplaats en na 5 seconden er weer af.
Tot hij er helemaal op stond, dan stond hij wel achterstevoren, maar achteruit vond hij nog veel en veel enger.

Toen hij eenmaal erop stond ging ik langzaam proberen hem om te draaien, hij is zeker een paar keer weg gestormd, daarom stond hij eerst ook niet vast maar aan een hengstenketting met mij verbonden Lachen

5 seconden staan, braaf en weglopen, langzaam opbouwen.
Pas toen ik hem gecontroleerd kon laten staan op de spuitplaats, langzaam aan begonnen met water. Eerst water in een emmer voor hem zetten....en dan met een spons de benen nat maken.

Pas toen hij daar vrede mee had, emmer vullen met kraan waar hij bij stond....

Daarna met de kraan, tuinslang water op de grond laten sijpelen.

Het is iig gelukt en daarna kon je hem ook de spuitplaats op rijden, bij wijze van... Knipoog Hij heeft nog weleens een keer naar voren gedendert omdat er van buiten dingen geluiden maakten ofzo, maar is nu al zeker anderhalf jaar spuitplaats mak Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, rocky_1995, Veldbloem en 87 bezoekers