functie keelriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

functie keelriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 00:04

ik heb mijn vraag al gestelt aan mensen bij ons op de manege maar nooit duidelijk antwoord op gekregen. Frusty

wat is nu de functie van de keelriem?

het lijkt mij om ervoor te zorgen dat hoofdstel niet van de oren te kan glijden, maar ik zie overal de keelriem zo losjes vastgemaakt dat dit alsnog kan gebeuren.

mvg Manuel.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 10:37

Op ijsland vinden ze de keelriem dan ook overbodig en bestaat een hoofdstel vaak alleen uit een bakstuk en een neusriem.

Afbeelding

Raudvingull van de Lappenvoorde, ijslandse dekhengst

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:14

In principe is de keelriem er idd voor om het hoofdstel niet over zijn oren te laten glijden. Daarom heb ik mijn keelriem altijd wel redelijk strak. Natuurlijk niet zo strak dat hij geen lucht krijgt, maar er kan net een vuist tussen (en ik heb niet zulke hele grote handen). Ik vind dat bovendien netter staan dan zo'n losse keelriem, die lekker heen en weer loopt te bungelen bij iedere pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:17

De keelriem komt historisch gezien vanaf het slagveld. De paarden waren daar soms zo uitgeput, dat ze letterlijk aan hun hoofdstel teruggesleept werden naar het kamp. De keelriem voorkwam dat het hoofdstel van het hoofd getrokken werd.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 11:27

In de western rijden we bijna ook altijd zonder keelriem, en zonder neusriem. Dus alleen bakstuk, frontriem (tenzij het een one ear of two ear hoofdstel is), bit en kinriempje.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 12:33

Sonja heeft gelijk, op deze manier werden ook de paarden van de gesneuvelde ruiters mee terug genomen.