Help, dominantie probleem????????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Help, dominantie probleem????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 22:39

Help! Ik ben zelf niet zo'n ster in (evt.) dominantie problemen, daarom roep ik even jullie hulp in!

Het gaat om een vriendin van mij. Zij heeft sinds kort (ongeveer 3/4 jaar)een 3 jarig paardje, hartstikke lief, braaf, gehoorzaam, etc.
Ze heeft dan ook nog nooit problemen met haar paard gehad, maar sinds kort is er (waarschijnlijk) een dominantie probleem.
Ze gaat regelmatig met het paard wandelen, echter nu sleurt het paard haar de berm in. Dit eindigt iedere x in een wedstrijdje touwtrekken. Om dat te voorkomen is ze gaan wandelen met een zweep erbij; iedere keer als het paard haar de berm in trok gaf ze hem tik op de kont.

Alleen is haar paard het hier niet mee eens, en begon door haar heen te lopen, te bokken en te steigeren. Heb haar verteld dat ze dit gedrag niet goed mag keuren.

Ze weet wel dat ze als ze het paard op zo'n moment goed op zijn donder gaat geven, dat het een gevecht wordt, en ze weet niet zeker of ze dat gevecht wint (daar kent ze het paardje simpelweg niet goed genoeg voor).

Om het 'berm-gevecht' helemaal te voorkomen is ze vanmiddag in de buitenbak wezen wandelen aan de hand, een ook daar was hij erg vervelend, dreigde steeds naar haar met zijn oren in zijn nek, naar binnen komen (over haar heen dus) en als ze een waarschuwing gaf dus gelijk weer met die kont omhoog...

Wie o wie kan mij (eigenlijk haar, maar zij is geen bokster Haha! ) helpen. Misschien is er dan wel een bokker bij..... Knipoog

THANX!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:59

Aan de longe in de buitenbak. Heel duidelijk maken met je stem dat het niet getolereerd wordt als ie over je heen loopt. Anders longe vastmaken overd e nues of met hoofdstel. Zodra het toch gebeurt, tikje op de neus geven, stil staan, paard stil laten staan en een pasje terug laten gaan (dat is voor paarden een straf) Weer naar voren, is ie braaf, geef hem een aai of zeg braaaaaf. Maar wel consequent, over je heen lopen is ho (draai hem anders om je heen en zet hem op de plaats halt) Zodra gekkigheid gebeurt als bokken of steigeren, zou ik het paard even aan de longe vooruit laten gaan, goed voorwaarts houden, en dan terugnemen naast je en weer consequent stappen.

Overigens mag ze zich bets boosmaken bij ndat soort dingen hoor. Dat ze niet zeker weet of ze het gevecht wint... als je het gevecht uit de weg gaat dan heb je sowiezo een probleem. Liever uitvechten aan de longe dan naast je overigens. Geef anders eens een flinke tik met de (longeer)zweep. Flink boos worden, maar zodra het goed gaat, goed gedrag belonen. Laat je niet kisten JIJ (of in dit geval zij) is de baas!!


Succes!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 23:49

Op zich heb je gelijk Laura. Als je met een paard begint is het een goede uitgangssituatie om zo te beginnen. Jij bent de baas en niet het paard. Maar je moet ook ECHT de baas zijn en niet alleen maar doen alsof, daar trapt een paard helaas niet in.
Ik distileer uit het verhaal een beetje dat deze aanpak al een gepasseerd station is. Het paard weet al dat ze niet de baas is.
Aangezien ze blijkbaar er niet zo van overtuigd is dat ze wel de baas is, zal ze daar eerst iets aan moeten doen alvorens verder met het paard te gaan.
Ik zou haar zeker adviseren om de 24e naar Ermelo te komen, ook al is het een eind van de deur. Ook in die contereien lopen NVVR leden met kennis rond, waar ze waarschijnlijk veel aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 00:35

Er zijn heel veel paarden die dit een keertje proberen, het is zaak om het netjes op te lossen.
Stap 1: bepaal je bufferzone, je paard mag daar niet in komen. Sterker nog als hij netjes loopt waar hij hoort te lopen, dan mag hij niet eens een stap dichterbij komen, dat is al inbreuk in 'jouw ruimte' en dat mag niet. Stap 2: hoe doe je stap 1 in praktijk: paard hoofdstel in, halster is kennelijk te weinig, longeerlijn kan, maar doe m dan wel over het hoofd; zweepje meenemen. De zweep neem je niet mee om te slaan en ook niet om een tik op zijn neus te geven. De zweep hou je rustig tussen jou en het paard in, dat kan in de hand waarmee je ook de longe vast hebt.
Stap 3: Komt ie dichterbij? klein seintje met de zweep 'weg daar, ik loop hier, niet jij'. Loopt ie je toevallig voorbij (zijn schouder voorbij de jouwe), zweepje tegen de boeg en zonodig druk op het hoofd 'niks ervan, naast me lopen'. Als paardje toevallig stampij wil maken, zorgen dat ie van je weg blijft (handig die longe), hij moet uit jouw ruimte. Dat betekent dus hem wegzetten zodra hij naar je toe komt terwijl je dat niet wilt. Dit kun je dus niet doen als je zelf dichterbij komt, dat zal ie niet snappen. Paarden willen graag zo dicht naast je lopen dat het op duwen lijkt, dat hoef je dus niet goed te vinden.
En dat weglopen naar de berm? Tegenhouden, flinke ruk aan het touw. Geen tik op zijn kont, want dan gaat ie je voorbij en dat moet niet. Tik op zijn neus ook niet, dat helpt niet, tik op zijn boeg is een beter idee. Als ie steigert: touw laten vieren, flinke brul en boos stampen of iets dergelijks. Als mijn paard dat deed kon ie vroeger een schop verwachte, nu hoeft dat niet meer.
Hierboven is ook al gezegd dat je wel moet willen, nadoen werkt niet.

Sommige mensen vinden het prettig als een paard schuin achter ze loopt, ik doe dat niet omdat ik mijn paard wil zien. Het is maar vanuit mijn ooghoek, maar daardoor ben ik wel steeds op de hoogte van wat hij doet.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 00:45

Tja, ik ben iemand die zweert bij NHS, dus dat zou ik eerst eens flink gaan doen voordat er zwepen en bitten bijkomen..

Het is echt een heel verhaal dus als je het wilt weten moet je maar even pb-en. Het komt erop neer dat je de dominantie-positie moet vaststellen op een manier die voor het paard duidelijk is. tikken op zijn neus en met de zweep zijn totaal onlogisch, dat is mensentaal geen paardentaal.

Dit doe je door te gaan loswerken, praten als het paard. Hierbij is het paard helemaal los, geen lijn, geen halster helemaal niks. De hulpen en bewegingen die je dan maakt zijn heel belangrijk. Het komt erop neer dat jij je gedraagt als de hengst en als de leidende merrie van de kudde. Jij bent dus de baas. Pas als je dit je paard hebt uitgelegd in zijn taal zal hij het snappen en kan je respect terug verwachten.

Gr Esme

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 01:01

Esme_27 schreef:
Tja, ik ben iemand die zweert bij NHS, dus dat zou ik eerst eens flink gaan doen voordat er zwepen en bitten bijkomen..

Het is echt een heel verhaal dus als je het wilt weten moet je maar even pb-en. Het komt erop neer dat je de dominantie-positie moet vaststellen op een manier die voor het paard duidelijk is. tikken op zijn neus en met de zweep zijn totaal onlogisch, dat is mensentaal geen paardentaal.

Dit doe je door te gaan loswerken, praten als het paard. Hierbij is het paard helemaal los, geen lijn, geen halster helemaal niks. De hulpen en bewegingen die je dan maakt zijn heel belangrijk. Het komt erop neer dat jij je gedraagt als de hengst en als de leidende merrie van de kudde. Jij bent dus de baas. Pas als je dit je paard hebt uitgelegd in zijn taal zal hij het snappen en kan je respect terug verwachten.

Gr Esme


Niet om het een of ander, maar er is nog geen paard geweest die mijn taal niet begreep. De reden dat je een zweep meeneemt is om meer invloed te hebben op die 600 kg eigenwijs, omdat je arm te kort is eigenlijk en omdat je met een zweep een aanwijzing kunt geven zonder dat je veel hoeft te doen om positie te nemen. Dat is belangrijk omdat je daarmee snel kunt zijn en dus heel duidelijk, je hoeft je niet eerst om te draaien of je lijn over te nemen, dat kost maar tijd en die heb je niet in dit geval. Een paard heeft ook meer dan jij, namelijk 4 benen en ook nog een staart, in totaal zijn ze erg lang en dat kan een nadeel zijn.
Met een zweep sla je niet, daar geef je een aanwijzing mee.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 08:45

Lovely"]
[quote="Esme_27 schreef:
Tja, ik ben iemand die zweert bij NHS, dus dat zou ik eerst eens flink gaan doen voordat er zwepen en bitten bijkomen..

Het is echt een heel verhaal dus als je het wilt weten moet je maar even pb-en. Het komt erop neer dat je de dominantie-positie moet vaststellen op een manier die voor het paard duidelijk is. tikken op zijn neus en met de zweep zijn totaal onlogisch, dat is mensentaal geen paardentaal.

Dit doe je door te gaan loswerken, praten als het paard. Hierbij is het paard helemaal los, geen lijn, geen halster helemaal niks. De hulpen en bewegingen die je dan maakt zijn heel belangrijk. Het komt erop neer dat jij je gedraagt als de hengst en als de leidende merrie van de kudde. Jij bent dus de baas. Pas als je dit je paard hebt uitgelegd in zijn taal zal hij het snappen en kan je respect terug verwachten.

Gr Esme


Niet om het een of ander, maar er is nog geen paard geweest die mijn taal niet begreep. De reden dat je een zweep meeneemt is om meer invloed te hebben op die 600 kg eigenwijs, omdat je arm te kort is eigenlijk en omdat je met een zweep een aanwijzing kunt geven zonder dat je veel hoeft te doen om positie te nemen. Dat is belangrijk omdat je daarmee snel kunt zijn en dus heel duidelijk, je hoeft je niet eerst om te draaien of je lijn over te nemen, dat kost maar tijd en die heb je niet in dit geval. Een paard heeft ook meer dan jij, namelijk 4 benen en ook nog een staart, in totaal zijn ze erg lang en dat kan een nadeel zijn.
Met een zweep sla je niet, daar geef je een aanwijzing mee.
[/quote]

De reden waarom je die zweep meeneemt is omdat ze zelf niet dominant genoeg bent om in ZIJN (taal van het paard) duidelijk te maken dat jij de baas bent, hoe zwaar het paard ook weegt, hoe lang hij ook is en hoeveel benen die ook heeft. Uiteindelijk zal je paard je wel begrijpen alssie een tik krijgt, maar het kan ook op een normale manier. Een "aanwijzing" werkt alleen alssie daarvoor ooit met dat ding een tik heeft gehad.
Viv

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:16

Als we het dasn toch over NHS gaan hebben....Ik denk dat als je een keer goed op let hoe paarden communiceren in de wei om mekaar te domineren dan is er een heilig ontzag voor de tanden en de achterbenen van de dominanste in de groep. En dat komt niet omdat ze daar nog nooit mee in aanraking zijn geweest, nee ze hebben een keer een mep of wat gehad en dus was het duidelijk dat het gedrag dat ze vertoonde niet getolereerd werd.
Wij mensen zouden daar wat van kunnen leren. Spreek die taal!
Mijn advies is om proffesionele hulp in te schakelen want van achter de computer kan ik een heel verhaal op gaan hangen, maar ik zie niet wat zij fout doet, dussss zou het vrij zinloos zijn.

Greetz Kim

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 10:31

Goh lijkt me wel en moeilijke kwestie. Lijkt me ook te maken te hebben met een periode waar het paard doorheen gaat. Uiteindelijk is het nog een puber, dus ik kan me wel vinden in een iets hardere aanpak. Zo gaat dat denk ik ook in de wei. Halser indoen lijkt me ook minder goed idee tijdens het wandelen. Bit is beter denk ik. Kan je hierover niets vinden in een paardenboek? Misschien staan daar nog wel goeie tips in! Of vraag het Margreet, die weet ook altijd wel goeie dingen te vertellen!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 10:33

Ik heb eigenlijk ook altijd van dat soort patienten...bij mij zijn ze gewon verwend Haha!

Wat ik doe om het te voorkomen. Ik knip de lijn aan de zijkant van het halster (Tellington-Jones idee). Dus niet aan de onderkant, maar aan de zijkant, zo ben ik veel sterker, heb meer controle over de richting van het hoofd en kan er geen 'domme' kracht van mij af lopen, of hangen in de achteruit.
Verder, ik loop dus ook niet vlak langs de berm....mijn dames lusten altijd wel een hapje, dus zou ik vlak langs de berm lopen, dan vraag ik erom.... Ik loop in het midden van de weg, ga alleen naar de zijkant als het overige verkeer me daartoe drijft.

Blijf koel tijdens het irritante gedrag. Slaan, schoppen foeteren en al die overspannen reacties zal inderdaad veel verzet bij je paard opwekken. Ik breng het paard gewon rustig weer in de positie waarin ik het wil hebben en we wandelen weer verder.
Ik zou niet ingaan op de discussie die het paard startte met het schoppen en steigeren, sta daar boven en negeer het. als jij ook gat slaan en schoppen escaleert het, en verliest je paard echt het respect voor jou.
Mocht het paard zich toch nog eg sterk maken met halster, dan inderdaad gewoon een hoofdstel met bit gebruiken, kan je ook aan de zijkant vastgespen, eventueel met behulp van een grote karabijnhaak door de neusriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 15:14

Mijn paard liep mij altijd voorbij en had geen ontzag voor mij. Ik ben toen gaan oefenen met het hoofdstel in een een zweepje mee. Liet hem naast mij lopen, maar mocht geen stapje voor mij uit lopen. Om dit te leren, deed ik alsvolgt: als hij mij voorbij liep stikte ik heel zachtjes tegen zijn knie en ging ik stilstaan. Hij moest dan ook stilstaan en riep ik hoooo. Dat een aantal keren herhaalt tot hij het snapte. dus een paar meter lopen en dan ineens stilstaan. Dan lijkt het een spelletje en zie je dat hij op je gaat letten. Dan, als hij sneller gaat lopen maakte ik rustig, dus niet snel en met een slaan beweging, een beweging richting knie en dan hield hij al meteen in. Als hij dit begint te snappen...

Daarna lopen en stilstaan en het zweepje op borsthoogte houden op ongeveer 10 cm afstand. Hij liep niet meer sneller, want dan kwam hij tegen het zweepje aan. Deed hij dit wel een zacht tikje en duidelijk Neeee zeggen. Niet schreeuwen. paar passen lopen en ineens stilstaan. reageert hij ineens, beloonde ik hem met suikerklontjes, maar goed kan ook braaf zeggen en klopje op de hals. Na een 2 weken oefenen , voorbeeldig en hij snapte het. Tijdens dit oefenen keek ik bewust niet naar hem. Ooit gelezen dat de dominantste niet aankijkt, hij gaat dan ook smakken en dan ervaart hij je gezag. Laat je hem een keer grazen in de berm dan ben je verkocht, want vandaag mag het wel en morgen niet omdat ik mee moet lopen, dat snappen ze niet zo goed.

Ik heb dit zo geoefend omdat ik langs een heel drukke weg moest lopen om naar de bossen te gaan. In het begin deed ik dit naast het paard. Zodra ik aanstalten ga maken om stil te gaan staan, staat hij al stil.

Een tik op de kont zal ik nooit doen, ik heb een heetzeikertje en dan jaag ik hem snel op de klippen, het ff uit proberen van wie is de baas en hij geeft dan verzet, dat kan ik toch niet bemannen, want daar is hij te snel en te sterk voor, heeft hij dat eenmaal door, dan wordt het een hele kluif.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 15:38

Hmm, lastig probleem, maar wel wat aan te doen. Het paard is inderdaad al zover dat ze je niet meer als baas ziet. Je moet haar dus opnieuw laten zien wie de baas is, en als je dat doet, zal ze tegenstribbelen. Wat ze ook doet, straffen! Beloon de goede dingen, maar negeer de verkeerde dingen in dit geval niet. Ikzelf heb er ook wel ervaring mee, hengstenketting in, zweepje mee, en bij elke rare uitspatting die hij maakte maakte ik mezelf flink boos, tik met de zweep, grote smoel, en dan was hij weer stil. Laat goed zien dat je boos bent en wees heel consequent. Veel succes.

En NHS is in dit geval ook geen goede oplossing, nog niet in ieder geval. Als je niet goed met het paard kunt samenwerken, moet je hem eerst laten zien wie de baas is, daarna, wanneer het eenmaal voor hem duidelijk is, kun je eventueel met NHS beginnen. Maar dat is van latere zorg.

Let even niet op "hem" of "haar"...overal staat wat anders geloof ik Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 17:10

XoNo schreef:
En NHS is in dit geval ook geen goede oplossing, nog niet in ieder geval. Als je niet goed met het paard kunt samenwerken, moet je hem eerst laten zien wie de baas is, daarna, wanneer het eenmaal voor hem duidelijk is, kun je eventueel met NHS beginnen. Maar dat is van latere zorg.

Let even niet op "hem" of "haar"...overal staat wat anders geloof ik Haha!


Xono je hebt duidelijk de klok horen luiden, maar waar de klepel hangt Verward !

NH IS LEREN SAMENWERKEN, daar begin je dus niet pas mee als je hem in elkaar gerost hebt (de meest voorkomende manier om te laten weten dat je de baas denkt te zijn schijnt Frusty ).
NH is de natuurlijke manier (die het paard kent vanuit zijn instinct) om te laten zien dat jij dominant bent en bepaald wat er gebreurt (als je tenminste dominant bent en niet facked Cool ).
Met NH moet je dus eigenlijk al beginnen op het moment dat het paard uit de wei komt om beleerd te worden (dit zou al een hoop ongelukken voorkomen bij het beleren). Helaas hebben niet veel mensen die gelegenheid (doordat ze en ouder paard kopen).
Maar ook oudere paarden kunnen dit "leren" nou ja de eigenaar dan, want instinct krijg je er nooit uit.
Door bv op een juiste (voor het paard begrijpelijke) manier langs enge dingen te lopen als je langs de weg wandeld voorkom je een hele hoop schrikreacties bij het paard en weggebruikers.

Ik heb buitenzorg inmiddels de hulp van mij en mijn vriendin aangeboden (beide vervent NH-ers) om eens in het echt het probleem te bekijken, analyseren en de eigenaresse te helpen haar paard beter te begrijpen.
Want de fout ligt ongetwijfeld niet bij het paard maar bij de eigenaar (voor zover je het fout kunt noemen, vaak is het onwetendheid).

Leeftijd zou een rol kunnen spelen, maar mijn paard is ook 4 en loopt als een mak schaap achter me aan te sjokken op de weg, terwijl het toch echt een hete tante is hoor. Als ze maar vertrouwen hebben in de "leider" (jij dus). En daar is nooit een zweep aan te pas gekomen.
Mijn vriendin heeft inmiddels al meerdere geestelijk afgeschreven/gestompte paarden dusdanig ver gekregen dat ze met haar normaal de weg op kunnen aan de hand en normaal gelongeerd en gereden kunnen worden. Nou is het alleen hopen dat de eigenaren ook meewerken.

Viv

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 19:46

Ik werk zelf ook met een longeerzweep voor aanwijzingen, maar niet als ik ga wandelen met m'n paard!! Als je paard nog niet eens respect heeft als je gaat wandelen, moet je dat dus nog niet gaan doen maar eerst dat respect afdwingen.
Wat ik bedoel ik niet dat die zweep fout is, het is fout als je m daarmee een tik op zijn neus geeft, heb je een paard een ander paard weleens gericht in zijn neus zien bijten?

En respect dwing je niet af met slaan, waar dan ook... maar goed veel mensen zijn het niet eens daarmee. Met slaan krijg je wel het gewenste resultaat, maar je paard luisterd dan omdat hij bang is, niet omdat hij respect voor je heeft hoor!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 20:08

Esme_27 schreef:
heb je een paard een ander paard weleens gericht in zijn neus zien bijten?

Ja. Hon doet het vaak zat bij jamaica, dus begrijp niet echt wat je hiermee wilt zeggen eigenlijk

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:32

waarom valt iedereen me zo aan hierop?
Ok nou als je dat wel hebt gezien ok, ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, een paard bijt in een ander paard zn nek of in zn kont en schopt tegen zn borst, maar dit doet er allemaal niet toe,

mijn punt is dat je een paard niet moet africhten gebaseerd op angst maar op respect.

sorry hoor ik hou wel mn mond voortaan Lips are sealed

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:37

ben het verder met je eens esmee, dat een paard niet afgericht moet worden op angst, maar op respect (wederzijds).
Maar jij zegt dus dat paarden elkaar niet in de neus bijten. Ok, het is algemeen bekend dat honey een beetje maf is, maar ze bijt jamey regelmatig in haar neus

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:47

Zoals wel vaker gebeurt bij dit soort topics heb ik de eerste paar reacties zuchtend gelezen... Hoe kan iemand nou beweren dat het logisch en normaal is om je paard te gaan meppen als JIJ het er (onbewust hoor) naar gemaakt hebt dat je paard dominant is over jou ipv andersom!!!!

Het zal vast wel helpen, maar bereik je dan alles wat je hoopte? Owkee je paard zal vast minder aan het touw sleuren, maar wel met zn oren in zn nek en met stukken minder plezier....... lekkere samenwerking hoor, die je dan bereikt hebt...

Toen ik en mijn paardje net samen waren gebeurde er precies hetzelfde, en raad wat, iedereen advieseerde me inderdaad dit; pak dat beest aan, hij moet weten wie de baas is! Longeren, 2x per dag, zweep erbij en duidelijk maken!!!

Dit was dus absoluut niet wat ik wilde, ik wilde lol met hem hebben en ik heb alleen lol als hij dat ook heeft, ik heb dus gezocht naar iemand die me hierbij kon helpen en ik heb er zelf heeeeel veeeeel over gelezen en nu gaat het heerlijk, aan een doorhangend touwtje waggeld hij achter me aan...

Please laat je niet verlijden tot de makkelijkste oplossing maar kijk verder dan je neus lang is en zoek iemand die je wil helpen (en die mensen zijn er!!) en los het op zoals een paard zou doen, en dat is echt zonder geweld, dat komt er pas aan te pas als het echt nodig is hoor, ga daar maar vanuit... En NH is niet een techniek ofzow, het is gewoon een hele andere manier van omgaan met je paard, je benaderd elkaar op een manier die je beide begrijpt, wel zo prettig toch als je elkaar begrijpt??

Grtz Elise Party!!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:05

Ik zou eerst beginnen met het dominantie probleem in een kleine ruimte op te lossen.
Hoe is hij met het poetsen? Tolereert hij niet alles? Eerst zorgen dat je met poetsen de baas bent.
Mag je bij hem komen tijdens het eten? Jat hij het hooi uit je handen? Niet toestaan! Het is JOUW hooi en jij bepaalt of en wanneer hij ervan mag eten. (Idd kijk in de wei hoe paarden dat onderling oplossen) Je gooit het hooi in de hoek van de stal en gaat erbij staan en sta niet toe dat het paard ervan eet of zelfs maar in de buurt komt! Als het paard op gepaste afstand blijft dan zeg je tegen hem dat hij er ook van mag eten en dan loop je weg.
Staat hij in de weg met het stal uitmesten? Hij moet voor jou aan de kant en jij mag niet opzij stappen.
Bovenstaand zijn allemaal voorbeelden waarin, als je het paard zijn gang laat gaan, hij de baas is en zich de baas voelt. Als hij je in dit soort situaties al de baas is hoe moet het dan buiten met alle ruimte om zich heen? En dan ben je ook met de longeerlijn tweedes, want als een paard wil dan is hij een stuk sterker dan jij en dan houden geen tien longeerlijnen hem tegen om ervan door te gaan!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:21

Tsja, ik zal dan wel paardonvriendelijk zijn en een monster en weetikveel, maar als een paard gericht gemeen tegen mij is of over me heen probeert te walsen en hij reageert niet als ik hem op een rustige manier duidelijk wil maken dat dat niet kan, dan krijgt hij een tik en niet zo'n beetje ook.

Ik snap niet dat mensen vinden dat 'respect' en 'een tik' niet samen kunnen gaan. Alsof een paard meteen bang is als je hem een keer een tik geeft. Alsof dieren onderling in een kudde nooit een schop of hap uitdelen. Alsof je je paard mishandelt als je hem eens op z'n plaats zet.

NH is leuk en aardig, maar nodigt (in mijn ogen) sommige mensen juist uit om een beetje watje te worden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een goed uitgangspunt en heel interessant, maar als er mensen zijn die er niet veel vanaf weten enz ich er niet in gaan verdiepen maar het wel in de praktijk willen brengen, krijg je juist van deze dominantie-problemen. Van 'ik geef hem geen tik want dat is zielig'

Ik heb respect voor mijn paard, maar hij heeft dat ook voor mij te hebben. Als hij over me heen dendert, dan mag ie terug, en als ie dat niet doet krijgt ie een tik of een boos woord. Weet hij weer waar ie aan toe is en zijn we beide duidelijk.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:48

Nee hoor ik vind jullie geen monsters!! alleen probeer het eens op een andere manier?

Dank je Elise!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:09

NH is inderdaad leuk en aardig, maar zeker niet zaligmakend. Mijn taal is geen paardentaal, het is mijn eigen taal en ik ben geen paard. Daarnaast ben ik ook zeker niet van plan me als paard te gaan gedragen. Ik ben een mens en daar mag mijn paard gewoon rekening mee houden, lukt aardig hoor, ook zonder zweep en lijn. Maar ja, mijn paard sleurt me ook niet de berm in om me vervolgens te schoppen, geen haar op zijn hoofd die daar aan denkt. Prima maatjes met mijn paard hoor, hij begrijpt mij en ik begrijp hem, beter kun je niet hebben. Al dat gekunstelde NH gedoe hebben wij in ieder geval niet nodig.
Ooit heeft hij wel een aan het touw gesteigerd, omdat er achter hem iets gebeurde en hij niet langs mij heen liep (braaf!) en van gekkigheid niet wist waar hij zichzelf moest laten en dus maar op zijn achterbenen ging staan, dit was bepaald geen actie tegen mij.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:11

Waarom vind je het zo gekunseld dan? Ik val jou heus niet persoonlijk aan hoor over hoe jij met je paard om gaat. Ik sta ook niet heel de dag met mijn paard te NHS-en, ik gebruik het alleen om de rangorde duidelijk te maken, en daar ging het hier toch over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:30

Klopt, daar zou het hier over gaan. Gezien het probleem zoals BZ het hier schetste, zou ik het aanpakken op de manier zoals ik heb beschreven, dat lijkt mij de korste en ongevaarlijkste weg. Hoe het verder moet etc. daar heb ik het niet over gehad.
Bovendien mag je me aanvallen zoveel je wilt hoor, ik heb geen dominantieprobleem met mijn paard en hij niet met mij.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 23:35

Lovely wanneer heb ik jou aangevallen???