vragen wintec 500 dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grandmommy

vragen wintec 500 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:43

Vanmiddag heb ik een zadel opgehaald, een wintec 500. Nu past het op zich heel goed, het ligt goed stabiel en de druk wordt goed verdeeld, maar het oogt nogal groot. Het gaat hier om een zadel voor een bolle pony van 1.30 en een zadel van 16.5 inch en de zwarte boom zit erin. M'n pony heeft niet zo'n hoge schoft en ik heb nogal wat ruimte tussen de rug en het zadel zitten aan de voorkant.
Ligt dat misschien ook een beetje aan het type, dat ik er gewoon aan moet wennen dat ik eens wat ruimte zie tussen het zadel?
Ook zijn de zweetbladen best lang, niet dat ze helemaal onderaan de buik lubberen, maar het zadel oogt zo wel wat groter. Zijn er wintec 500-eigenaars die dit ook hebben? Ik had ergens gelezen dat het verlengde zweetbladen heeft. Als ik er een kleinere boom in zet, wordt de ruimte boven de schoft dan lager of alleen smaller?
Ben benieuwd wat jullie meningen over het zadel zijn, en of ik er gewoon aan moet wennen dat de boom hoger is. Ik had hiervoor trouwens een thorowgood veelzijdigheidszadel.

Sjoert

Re: vragen wintec 500 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:07

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:18

Ik heb geen wintec 500, maar een wintec 2000 dressuur zadel voor mijn fjord. Het viel mij ook op dat er bij dit zadel meer ruimte is bij de schoft, dan bij mijn vorige zadel (wintec 2000 vzh). Ik heb er iemand naar laten kijken die er verstand van had. En die zei dat het zadel waarschijnlijk wat lager zou liggen met een smallere boom. Maar omdat het zadel verder perfect ligt, en niet schuift, heb ik gewoon dezelfde boom erin laten zitten.
Ligt jou zadel verder wel goed, schuift het bijvoorbeeld niet naar voren met rijden?

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 22:29

Het zadel ligt heel stabiel en de kussens hebben overal evenveel druk op de rug, dus het is niet hinderlijk voor m'n pony. de haren lagen n het rijden zelfs gladder dan bij haar vorige zadel. Ik moet er alleen wel erg aan wennen, ik heb nooit zoveel lucht ertussen gehad. maar als er meer mensen zijn die dit hebben dan ligt het waarschijnlijk gewoon aan mij. Het viel mij ook al op dat de dressuurtypes een hogere kamer hebben, speciale opgesloten zit misschien? En nog iemand veel gemerkt van de verlangde zweetbladen of ligt dat echt aan mij en mijn pony en moeten we anders een maat kleiner? Het is niet hinderlijk overigens.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:40

Ik denk dat als het zadel goed ligt, en je pony er goed onder loopt je geen kleinere maat nodig hebt