Te klein voor het paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Te klein voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 16:04

Hallo,
Ik heb nu al een aantal keren het onderwerp "ben ik te klein voor mijn pony" voorbij zien komen.
Graag heb ik jullie mening over het volgende.

Ik ben zelf niet zo heel groot, 1.60 mtr en rij op een paard die 1.72 mtr hoog is. Je snapt het al, ik hou een stuk buik over onder mijn benen Haha!

Nu heb ik natuurlijk al een extra moeilijkheidsgraad in gebouwd doordat ik, denk ik, meer moeite zal hebben het paard bij elkaar te rijden dan iemand met wat meer beenlengte. Zeker omdat hij ook nogal rond is heb ik moeite om mijn onderbeen mooi stil te laten liggen. Daarbij heeft meneertje ook niet altijd evenveel looplust.
Als ik dus de hei opga en door het hek moet (eerst afstappen, hek open, wij erdoor en weer opstappen) voorzie ik al een klein probleempje. Ik kom er zonder opstapje niet op. Huilen
Met schoenen gaat dat beter dan met mijn leren rijlaarzen (zitten toch wat stijver)
Ik vind het zelf niet zo'n probleem, want het belangrijkste is dat we samen heel veel lol hebben.

Maar goed, jullie hebben vast wel eerder zulke combinaties zien rijden en ik ben gewoon benieuwd wat jullie ervan vinden.

Hebben jullie nog tips om dezelfde kunstjes te doen met mensen met lange benen dan is alles welkom!!

Ik denk ook dat er eerder negatief gekeken word naar mensen op een TE kleine pony rijden, dan mensen die op een TE groot paard rijden. Zeker gezien het feit dat een kleine pony al snel zielig gevonden wordt, zeker als de berijder iets aan de zware kant is. Een berijder op een te groot paard is af en toe gewoon geen gezicht. Of heb ik het mis?? Verward

Alvast bedankt!! Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 16:11

Sja, je maakt het inderdaad jezelf niet gemakkelijk, maar je moet roeien met de riemen die je hebt en er toch iets van zien te maken. MAar je benen langer maken dan ze zijn kan niet, grinnik. Tenzij ze aan jou gaan trekken, misschien rek je dan iets uit. Probeer niet te veel terug te vallen op kracht maar leer het paard te reageren op lichte hulpen. DAn heb je zowiezo geen kracht nodig. WAnt het is wel mogelijk hoor.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 16:23

Goh, da's weer eens wat anders Haha!
Je hebt inderdaad niet voor de gemakkelijkste weg gekozen door in zee te gaan met een fors paard, maar ik denk niet dat de problemen onoverkomelijk zijn.
Je geeft zelf al aan dat het geven van hulpen soms wat lastiger gaat, en dat de reactie daarop vaak niet is wat je ervan gehoopt had.
Ik denk dat ook dat je de "oplossing" in het laatste moet zoeken, jezelf een stuk langer maken gaat nu eenmaal niet.
Wel is het zo dat met een goede begeleiding je paard een stuk beter kan leren reageren op de hulpen, dus licht aan het been wordt.
Dat is voor iedereen onlosmakelijk verbonden met een goede rijstijl, maar voor jou natuurlijk in het bijzonder.
Goede instructie is dus een eerste vereiste !
En wat betreft "het plaatje": ik denk dat het best wel kan hoor !
En vergeet niet: het is en blijft een hobby, probeer er het beste uit te halen wat erin zit, en probeer vooral veel lol aan elkaar te beleven; succes !!!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 16:26

Ja, ik rijd ook wel eens op een paard van 1.75 en ben amper 1.60 lang,
maar dat beest is gewoon heel licht aan de hulpen en in de mond, gewoon een super beessie, maar ja hij heeft ook meegelopen op grandprix niveau en dus is het heel logisch dat ie lich aan de hulpen zou moeten zijn. Dan is het al een stuk makkelijker, maar je kunt ook een lange dressuurzweep nemen en zodra ie niet goed genoeg reageert op je been een tikje en been tegelijk geven en op die manier doorgaan tot je steeds minder hoeft te tikken en steeds minder hoeft te drijven.
En ik vind het juist leuk om een superklein persoontje op zo'n reus te zien... Dan denk van: Zo hee! al die kracht en nog alles braaf doen voor zijn/haar berijdster! Ik vind het wel een imposant gezicht. Haha!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 16:53

Ja dat klopt, ik moet hem wat lichter voor het been maken. Ik heb gister dan ook weer een mega pittige les achter de rug. Meneertje had er niet zoveel zin in, en zeker niet in de kleine bak. In de grote bak loopt hij toch veel lekkerder.

En mijn benen oprekken heb ik wel aan gedacht, maar dat deed zo'n zeer, dus daar ben ik maar mee gestopt. Het slaapt ook niet zo makkelijk Haha!

En inderdaad, als hij lekker loopt (en dat gaat telkens beter) dan ben ik ook wel trots op mezelf. Knipoog

Het is echt een super lief paard, en dan ben ik al een heel eind op de goede weg!!! Tong uitsteken

Thanx

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 17:00

als je nu gewoon sporen aan trekt en hem 1x licht aandrijft met de kuit en als reactie niet volgt een keer fel prikt. Dit een paar keer herhalen en hij leert zo makkelijker te reageren. dit is ook voor het paard prettiger, want hoe meer jij doet en beweegt, hoe meer jij hem stoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 18:35

Jeanette Haazen meet zelf maar iets van 1.55 mtr [als ze niet kleiner is] en rijdt altijd op paarden van minstens 1.75. Toch heeft ze al aardig wat paarden heel succesvol in de de GP uitgebracht. Ik denk dat Anky zelf ook amper 1.65 meet, de hengsten die ze rijdt zijn vaak behoorlijk aan de maat kijk maar eens naar Joker! Mijn eigen instructrice haalt de 1.60 nog niet maar heeft Lichte Tour gereden met een paard van zeker 1.70.

Een groot paard is vooral moeilijk bij elkaar te rijden wanneer hij van zichzelf niet erg looplustig is. Juist bij een groot paard is het heel belangrijk dat je hem licht aan je hulpen houdt en dat je er geen krachspelletje van gaat maken. Maak hem snel en dan bedoel ik niet dat hij hard moet lopen maar dat hij binnen 1 seconde moet reageren op je hulp of je nu naar voren of terug wilt.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 19:43

Persoonlijk vind ik het helemaal onafhankelijk van de manier waarop het paard gereden wordt geen fraai gezicht.
Dat vind ik dus ook bij Jeannette Haazen, ik doe het haar niet na, daar niet van, maar ik vind het dus geen gezicht.

Andersom ook niet. Een te groot persoon op een te klein paard vind ik ook niet fraai.
De combinatie moet gewoon kloppen, maar ik snap best dat dat niet altijd kan.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 21:33

Toen ik mijn paard als 2 jarige kocht was hij nog geen 1.60 m. Nu is hij 1.73 m. Ik had dat zelf liever niet gehad, omdat ik gewoon klein ben, maar ja, flink kort bekappen scheelt ook maar 1 cm ofzo Haha!
Ik vind niet dat ik een lelijke combinatie vorm en je hoort toch niet op kracht te rijden, dus wat dat betreft maakt het niet zo heel veel uit.
Tja het opstappen inderdaad, thuis via het hek, maar op wedstrijd is het een flinke klim voordat ik boven ben. Lachen

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 22:07

nou ik heb precies het zelfde probleem, ik afgelopen maandag ook een nieuw paard gekocht hij meet 1.74 en ben zelf 1.63. hij is al aardig licht aan het been, en ik moet zeggen dat dat heel handig is, ik heb hele korte maar dikke beentjes,waar wel wat kracht in zit, maar dat hoeft dus helemaal niet, sommige maken grapjes van waar gaat dat grote paard heen met dat kleine meisje? maar ik vind het juist een uitdaging, kijken hoever ik met hem kom. hij is heel lief en makkelijk in de omgang, dat heb je wel nodig met z'n groot paard. Nu maak ik zelf als ik erop stap de beugel heel veel gaatjes langer en stap er dan zo op. maak de beugel weer korter en klaar. Je hebt ook van die opstapbeugels maar dat vind ik persoonlijk erg overdreven....

veel succes ermee, ik ben ook nog aan het oefenen.....liefs rianne

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 13:38

hahaha.. ik denk dat we gewoon maar eens met wat REK-en-strek-oefeningen aan de gang moeten hoor!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 13:43

Haha, dit is weer eens een leuk topic Lachen Vaak kom je ze alleen maar tegen dat mensen zich afvragen of ze te groot zijn. Ik vind dat je voor geen enkel paard te groot bent. Ik ben begonnen toen ik 4 was, en reed op pony's waarbij mijn benen het zadel niet eens verlieten. Zo ook een leuk paardje zoals je in ITP wellicht gezien hebt (Colin in zijn ponyjaren!). Daarbij zit ik met mijn voeten nog maar net onder het zadel...ben wel mooi rubriekskampioen geworden op die pony! Als je pony op lichte hulpen reageert, of misschien wel op stem, is het makkelijk te rijden.

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 22:50

Patricia Callaghan is ook maar een kleuter qua afmeting ( ik mag dit zeggen, ben zelf ook een ukkie Haha! )en die komt toch ook met behoorlijke paarden in de ring op GP niveau. Om nog maar een naam te noemen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Te klein voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 23:00

Dimple schreef:
Ik ben zelf niet zo heel groot, 1.60 mtr en rij op een paard die 1.72 mtr hoog is. Je snapt het al, ik hou een stuk buik over onder mijn benen Haha!

Ik ben 1.69m en Laiser is 1.77m. Ik heb dus ook een stukje buik over onder mijn voeten. Maar zoals het al eerder is gezegd, het gaat om het plaatje. Zelf vind ik het wel kunnen bij ons. Als het in verhouding is zie ik er geen problemen in hoor. Kijk maar in mijn profiel dan kun je ons ook zien.

Citaat:
Als ik dus de hei opga en door het hek moet (eerst afstappen, hek open, wij erdoor en weer opstappen) voorzie ik al een klein probleempje. Ik kom er zonder opstapje niet op. Huilen
Met schoenen gaat dat beter dan met mijn leren rijlaarzen (zitten toch wat stijver)

Neem maar van mij aan dat je steeds leniger wordt Knipoog . Eerste moest ik de beugels ook langer maken, maar nu kan ik opstijgen zonder ze langer te maken.

Citaat:
Ik vind het zelf niet zo'n probleem, want het belangrijkste is dat we samen heel veel lol hebben.
Dit is het allerbelangrijkste! En dat moet je in je hoofd houden.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 23:18

Mijn verzorgpaard is bijna 1.80 en ik 1.73 (en kom er dus ook moeilijk op) Iedereen op stal vind ons zo'n mooie combinatie! Nou is het verschil bij jouw paard en jou wel iets meer, maar zo veel moet het niet uitmaken. Als je een eind onder zijn buik uitkomt moet je (wil je een keer met je sporen drijven) gelijk jouw hele been op trekken! Dat vind ik eerder geen gezicht dat iemand die iets te klein is! Good Luck!!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 09:28

Bedankt voor de leuke reacties. Ik zal binnenkort even een foto van mij en Gamble bij mijn profiel plaatsen.

En inderdaad het gaat telkens beter. Puur uit gemak stap ik voor stal op met het opstapje, maar wellicht moet ik maar gaan oefenen met opstappen zonder opstapje Haha!

We hebben nog steeds veel plezier, dus we komen er wel!!

Thanx
Cool

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Te klein voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 10:12

mickey"]
[quote="Dimple schreef:
Als ik dus de hei opga en door het hek moet (eerst afstappen, hek open, wij erdoor en weer opstappen) voorzie ik al een klein probleempje. Ik kom er zonder opstapje niet op. Huilen
Met schoenen gaat dat beter dan met mijn leren rijlaarzen (zitten toch wat stijver)

Neem maar van mij aan dat je steeds leniger wordt Knipoog . Eerste moest ik de beugels ook langer maken, maar nu kan ik opstijgen zonder ze langer te maken.
[/quote]

Toen ik begon met paarden te bekijken (krijg nl een nieuw paard Haha! ) Kwam ik ook van die enorme paarden tegen (ik had toen ook nog maar heel weinig op paarden gereden van dat formaat, zeg maar gerust nooit) Ik dacht echt van; 'oliebol.... hoe kom ik hier nou weer op...???'
maar gelukkig kwam ik dr in een keer op zonder al te veel stuntelen *LOL*
Moest mn benen bijna optillen tot schouderhoogte, vraag me niet hoe ik t gedaan heb maar t lukte... Haha!